وضعیت بازار مسکن

وضعیت بازار مسکن در سال آینده و با توجه به شرایط اقتصادی حاکم بر این بازار و طبق نظر کارشناسان و متخصصان با تجربه این حوزه انتظار می‌رود که از یک افزایش قیمتی به دلیل سکون و راکد شدن بازار برخودار نخواهد بود. همانطور که می‌دانید از ابتدای سال ۹۷ و بخصوص در مرداد ماه  امسال شاهد افزایش ۱۰۰ درصدی قیمت مسکن بوده‌اید.

لازم به ذکر است که این افزایش قیمت که به دلیل کاهش تعداد معاملات انجام شده در این زمینه و همچنین کاهش قدرت خرید مردم بوده است در ماه‌های پایانی سال با این شدتی که در ابتدا سال داشته است افزایش پیدا نخواهد کرد و انتظار می‌رود از یک ثبات قیمتی برخوردار شود. در واقع در سال جاری بازار مسکن در وضعیت خوبی نیست و وارد یک رکود تورمی شده است. در واقع  این بازار متناسب با هزینه تمام شده ساخت و ساز مسکن و افزایش قیمت ارز در سال جاری به طور چشمگیری افزایش پیدا کرده است.

آشنایی با وضعیت بازار مسکن و عوامل موثر بر آن 1

عوامل تاثیرگذار بر وضعیت بازار مسکن

بهتر است بدانید که عوامل متعددی بر روی بازار مسکن تاثیر گذار هستند. در واقع یک سرمایه‌گذار می‌تواند سرمایه خود را در بازارهای مسکن، ارز و بورس سرمایه‌گذاری کند.  از اینرو نوسان و تغییرات در یک بازار به طور چشمگیری بر بازارهای دیگر تاثیرگذار خواهد بود و باعث افزایش یا کاهش قیمت در دیگر بازارها می‌شود. همانطور که می دانید امروزه در ماه های اخیر سال جاری نرخ ارز و دلار افزایش پیدا کرده است که این افزایش باعث شده است نقدینگی و تمایل مردم برای سرمایهگذاری به سمت بازار مسکن روانه شود.

همچنین یکی از این عوامل تاثیرگذار بر وضعیت بازار مسکن کاهش نرخ سودهای بانکی می باشد که این امر باعث شده است افراد سرمایه‌های خود را وارد بازار مسکن کنند که این عامل نقدینگی باعث بروز یکسری نوسانات در وضعیت این بازار شده است. همچنین از دیگر عواملی که دارای تاثیر مستقیمی بر بازار مسکن است نوسانات بازار ارز و طلا و کاهش ارزش پول ملی می‌باشد زیرا در این شرایط افراد برای حفظ ارزش پول و سرمایه خود اقدام به خرید واحدهای مسکونی می‌کنند.

همچنین کاهش عرضه و افزایش تقاضا، کاهش قدرت خرید مردم و افزایش قیمت مصالح ساختمانی به نوعی هرکدام بر روی وضعیت بازار مسکن تاثیرگذار هستند. همچنین تحریم‌ها بر بازارهای تولید سیمان، آهن، فولاد و گچ و هر نوع مصالحه ساختمانی به شدت تاثیر گذار بوده در نهایت این افزایش قیمت‌ها باعث افزایش قیمت مسکن و کم شدن تعداد معاملات انجام شده در زمینه خرید و فروش واحدهای مسکونی شده است.

پیش‌بینی وضعیت بازار مسکن در سال ۱۳۹۸

براساس پیش‌بینی بسیاری از کارشناسان و متخصصان انتظار می‌رود در سال ۱۳۹۸ بازار مسکن بعد از گذشت یک دوره پر تلاطم در روزهای پایانی سال ۹۷ افزایش قیمت از این شیب تند دوری کند و تقریباً این افزایش قیمت‌ها را شاهد نباشید و به یک ثبات نسبی برسد.

بهتر است بدانید که اگر این روند تثبیت قیمت در ماه‌های پایانی سال نیز بر بازار مسکن همچنان حاکم باشد و تعداد معاملات افزایش پیدا نکند پیش‌بینی می‌شود که وضعیت بازار مسکن در سال آینده دارای دو حالت خواهد بود در حالت اول که انتظار می‌رود بازار مسکن شاهد یک ثبات قیمت باشد و یا اینکه در حالت دوم  انتظار می‌رود شاهد کاهش قیمت باشید. در واقع طبق نظر کارشناسان و متخصصان با تجربه و کارآزموده انتظار می‌رود وضعیت این بازار در سال ۹۸ شاهد یک درصد بسیار کمی از رشد قیمت باشد به طوریکه این میزان رشد در کل سال از مقدار ۱۵ درصد کمتر خواهد بود.

همچنین طبق آمارها و اخبار موثق در ۱۰ سال گذشته انتظار می‌رود که قیمت مسکن در سال آینده دارای یک شیب ثابت بوده و امکان افزایش قیمت به طور ناچیزی وجود دارد. بنابراین با توجه به این ثبات قیمت در ماه های پایانی سال و شرایط حاکم بر بازار مسکن متخصصان پیش‌بینی می‌کنند در صورت وجود ثبات در بازار طلا و ارز در سال ۱۳۹۸ شاهد افزایش قیمت مسکن نباشید و این دوره بهترین زمان برای خریداران به شمار می‌آید زیرا در این زمان بازار مسکن در یک حالت ثبات قرار دارد. بنابراین در حالت کلی پیش‌بینی می‌شود که بازار مسکن شاهد یک ثبات نسبی خواهد بود و از افزایش قیمت خبری نیست.

آشنایی با وضعیت بازار مسکن و عوامل موثر بر آن 1

عوامل موثر در بهبود وضعیت بازار مسکن

بهتر است بدانید که اعمال یکسری راه حل‌ها و روش‌ها به طور چشمگیری در کاهش قیمت مسکن تاثیرگذار خواهد بود. یکی از این روش‌ها کنترل سوادگری در این بازار از طریق اعمال قوانین مالیاتی می‌باشد. همچنین حمایت فوری از مستاجران در برابر تحولات بازار مسکن  و تعدیل بازار مسکن با افزایش عرضه واحدها برای فروش و اجاره از دیگر راه‌های بهبود وضعیت این بازار به شمار می‌آید.