وضعیت بازار مسکن با رشد ۴۳ درصدی معاملات همراه بوده است

براساس آنچه از سوی اتحادیه مشاوران املاک منتشر شده است، حجم معاملات مسکن در بازه‌ای ۱۴ روزه از یکم تا ۱۴ ام اسفند ماه با رشد ۴۳ درصدی در مقایسه با بهمن ماه همراه بوده است. در حالیکه از ابتدای سال جاری، در همه ماه‌ها رشد قیمت مسکن به چشم می‌خورد، از بهمن ماه، این رشد قیمت کمی آرام گرفت و در مقایسه با دیگر ماه‌های سال کمتر گزارش گردید، مشاهده وضعیت بازار مسکن در روزهای ابتدایی اسفند ماه، حاکی از آن است که حجم معاملات در مقایسه با اسفند سال گذشته افت ۱۴ درصدی را شاهد بوده با این حال در مقایسه با بهمن امسال، ۴۳ درصد رشد را پشت سر گذاشته است.

به زعم اینکه برخی مسئولان از جمله رئیس اتحادیه مشاوران املاک، متعادل شدن بازار مسکن در سال ۹۸ را وعده می‌دهند و عنوان می‌کنند قیمت مسکن در سال جدید هیچ رشدی را تجربه نخواهد کرد، برخی از کارشناسان بازار مسکن بر این باورند که فاکتورهایی در دست نیست تا بتوان بر این اساس ادعا کرد قیمت در سال جدید متعادل می‌شود، به عبارتی قیمت مسکن در گروه شرایط اقتصادی جامعه و عوامل بیرونی و درونی است، از اینرو پیش‌بینی قیمت مسکن در سال آینده فرآیندی دشوار به نظر می‌رسد.

وضعیت بازار مسکن در 14 روز ابتدایی اسفند 3

وضعیت بازار مسکن در سال جدید در هاله‌ای از ابهام

محمد اسلامی که به عنوان وزیر جدید راه و شهرسازی چند ماهی می‌شود افسار این وزارت را به دست گرفته است و در راستای بهبود شرایط موجود فعالیت می‌کند، بر این باور است آنچه قیمت مسکن را تحت تأثیر قرار می‌دهد و بر افزایش یا کاهش آن اثرگذار است، بیش از هر چیز شرایط اقتصادی است.

به گفته این مقام مسئول، این بازار نسبت به تغییرات بازارهای سرمایه‌ای کشور بسیار حساس است، چنانچه اتفاقی در بازار خودرو، سکه، ارز یا حتی حوادث سیاسی کشور رقم بخورد، آنگاه این بازار به سرعت دستخوش تغییر می‌شود و با نوسان قیمت همراه می‌گردد، از اینرو می‌توان ادعا کرد در شرایط کنونی پیش‌بینی قیمت مسکن چندان کار صحیحی نیست با این حال تمام فرآیندها و اقداماتی که در دستور کار قرار گرفته‌اند در راستای بهبود بازار مسکن می‌باشند که از جمله آن‌ها می‌توان به در دستور کار قرار دادن ساخت ۴۰۰ هزار مسکن اشاره کرد.

یکی از کارشناسان به این صحبت محمد اسلامی واکنش نشان داده است و عنوان نموده: بازار مسکن اگرچه از شرایط اقتصادی تأثیر می‌پذیرد با این حال به عوامل داخلی و خارجی و همچنین سیاست‌های دولت نیز وابسته است به طوریکه اگر سیاست‌های درستی در این راستا اتخاذ گردند، می‌توان شاهد بهبود شرایط مسکن و متعادل شدن قیمت مسکن در کشور بود.

وضعیت بازار مسکن در 14 روز ابتدایی اسفند 1

محمد اسلامی از مهم‌ترین رسالت وزارت راه و شهرسازی می‌گوید

بارها انگشت اتهام به سوی وزارت راه و شهرسازی دراز شده است و خریداران واحد های مسکونی، گران شدن مسکن و وخیم شدن وضعیت بازار مسکن را به گردن وزارت راه و شهرسازی انداخته‌اند، این درحالی است که اسلامی عنوان می‌کند رشد قیمت مسکن، در گرو فعالیت‌های این وزارت نیست و مهم ترین وظیفه‌ای که وزارتخانه خود را بدان گره زده است و در راستای احقاق آن می‌کوشد، متعادل کردن عرضه و تقاضای واحد مسکونی است.

اسلامی ادعا می‌کند متعادل سازی عرضه و تقاضای مسکن همان شاه کلیدی است که قفل‌های این بازار را باز می‌کند و به شرایط بهتری منجر می‌گردد با این حال ظرف ۵ سال گذشته، این مهم به شدت از نظر دور مانده است به طوریکه ساخت مسکن سالانه کمتر از ۳۰۰ هزار واحد مسکونی بوده است، درحالی که کارشناسان و فعالان بازار مسکن عنوان می‌کنند کشور به تولید سالانه یک میلیون واحد مسکونی نیاز دارد، این امر، مُهر تأیید می‌زند پای صحبت‌های محمد اسلامی و ثابت می‌کند کاهش عرضه مسکن در سال جاری یکی از عواملی است که بر گرانی‌ها دامن زده و بر تلاطم و آشفتگی این بازار افزوده است.

اسلامی معتقد است اگر ساخت ۴۰۰ هزار مسکن و تکمیل ۵۰۰ هزار مسکن مهر توأمان در دستور کار قرار بگیرند آنگاه نگرانی وجود نخواهد داشت و به میزان تقاضا، عرضه در بازار مسکن موجود خواهد بود. به زعم اینکه بررسی‌ها ثابت می‌کند خریداران مدت‌هاست از بازار مسکن خود را عقب کشیده‌اند و نسبت به خرید و معامله ملک تمایل چندانی نشان نمی‌دهند، با این حال باز هم زیادند کسانی که به مسکن نیاز دارند و صرفاً به دلیل عدم توانایی خرید مسکن و کاهش قدرت خریدشان این بازار را رها نموده‌اند.

از طرفی تحقیقات میدانی نشان می‌دهد خریداران به دنبال واحد های کوچک متراژ هستند بلکه بتوانند با قیمت مناسب‌تری به خرید دست بزنند یا خواهان واحدهایی با چند سال ساخت هستند، اما آنچه در بازار به چشم می‌خورد واحدهای لوکس و گرانی هستند که در زمره خانه‌های نوساز قرار می‌گیرند و از این جهت کار و انتخاب را برای متقاضیان دشوار نموده و وضعیت بازار مسکن را دچار مشکل کرده‌اند.