رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان ضمن اشاره به این که اگر وام مسکن را بدون برنامه ریزی های دقیق افزایش دهیم آنگاه زمینه ساز تورم و رشد قیمت مسکن می شود اظهار داشت: برای این که بتوانیم بازار مسکن را مدیریت کرده و به خوبی آن را سازماندهی نماییم لازم است تیمی قوی تشکیل دهیم و که وزارت راه و شهرسازی در رأس آن قرار داشته باشد و وزارت تعاون، اقتصاد و همچنین شورای عالی پول و اعتبار و بانک مرکزی در این امر مشارکت و همکاری داشته باشند.

فرج اله رجبی، با بیان این که در لایحه بودجه سال ۹۸ با افزایش سرمایه بانک مسکن به مبلغ ۵ هزار میلیارد تومان موافقت شده است، اذعان نمود: به پشتوانه این امر، سقف تسهیلات مسکن، رشد را تجربه کرد و افزایش یافت. وی ادامه داد: با این حال آن چه به عنوان مهم ترین اولویت شناخته می شود متعادل سازی عرضه و تقاضای مسکن است و چنانچه بتوانیم سرمایه را مجددا به این بازار برگردانیم یعنی به نوعی به سود رسیده ایم و نتیجه حاصل شده است و پس از این که چنین امری عاید شد می توان در راستای افزایش سقف تسهیلات مسکن گام برداشت.

ایشان در خصوص نکات مهم درباره افزایش وام مسکن صحبت کردند و اظهار داشتند: میزان سود تسهیلات از آن دست موارد مهمی است که باید در کانون توجه قرار بگیرد. وی ادامه داد: نه باید از جیب مردم برای ارائه تسهیلات اقدام کرد و نباید آنان که خواهان وام و تسهیلات هستند از پشتوانه های مالی تُهی باشند.

ایشان به میزان کمبود واحد های مسکونی هم اشاره نمودند و تصریح کردند: در سه سال گذشته کسری مسکن چیزی حدود ۱ میلیون و ۵۰۰ هزار واحد مسکونی بوده است، که این امر نه تنها رشد قیمت مسکن را محقق ساخته است بلکه بیکاری کارگران ساختمانی را نیز به همراه داشته است. وی برای بار دیگر تأکید کرد: برای این که بازار مسکن را با  شرایط بهتری همراه سازیم لازم است، یک تیم تشکیل دهیم که در رأس آن وزارت راه و شهرسازی به ایفای نقش می پردازد و با مشارکت بانک مرکزی، وزارت تعاون، اقتصاد و همچنین شورای عالی پول و اعتبار همراه است.

عضو کمیسیون عمران مجلس اظهار داشت: برای این که تسهیلات مسکن افزایش پیدا کند بی تردید برنامه ریزی هایی در دستور کار قرار گرفته است و تمهیداتی اندیشیده شده، با این حال رشد وام می تواند این بازار را تحریک کند و چنانچه با برنامه ریزی هی صحیح همراه نباشد بر تورم می افزاید و مشکلات را بیشتر می کند.

  • منبع خبر : تسنیم نیوز