بررسی اعداد و ارقام منتشر شده در خصوص قیمت مسکن در چین حاکی از آن است که نرخ مسکن در ۱۰ ماه منتهی به فوریه سال ۲۰۱۹ در چین با رشد ۱۰٫۴ درصدی همراه بوده است.

گزارشات ارائه شده نشان می دهد در فوریه رشد ماهانه مسکن کندتر از ده ماه گذشته بوده است که دلیلش را کاهش سرمایه گذاری می دانند و معتقدند اقتصاد آرام به میزان کل تقاضای مسکن آسیب وارد کرده است.

بر اساس آمار ها میزان رشد قیمت مسکن در هفتاد شهر بزرگ چین در ماه فوریه ۰٫۵ درصد بوده است، در حالی که این رقم در ژانویه ۰٫۶ درصد گزارش شده بوده است و نشان دهنده کمترین رشد ماهانه از آوریل ۲۰۱۸ می باشد.

با این حساب بر اساس آمار های منتشر شده در خصوص وضعیت بازار مسکن در چین، این بازار ۴۶ ماه متوالی رشد قیمت را شاهد بوده است، به طوری که بررسی وضعیت قیمت مسکن در ۷۰ شهر بزرگ چین کماکان رشد قیمت در برخی از شهر ها را هویدا می سازد و نشان می دهد این افزایش قیمت هنوز هم در برخی از شهر ها عیان است.

به طور سالانه، نرخ قیمت مسکن در ماه فوریه ۱۰٫۴ درصد بوده است که باتوجه به رقم ۱۰ درصد که برای ماه ژانویه به ثبت رسیده بیشتر است.

به نظر می رسد علت کند شدن تجارت در چین به درگیری های چین و امریکا در ماه های اخیر بر می گردد، که همین امر حتی سرمایه گذاری در حوزه مسکن را هم دستخوش تغییر ساخته است و آن را با افت و نزول همراه نموده است.

در طی سه دهه گذشته، چین در حال حاضر در حال دست و پنجه نرم کردن با کمترین میزان رشد است، که علت آن را سختگیری های پکن در خصوص بدهی ها می دانند و به جنگ عوارض با امریکا اشاره می کنند.

با همه این اوصاف، سیاست گذاران وعده هایی داده اند مبنی بر این که مانع رشد بی محابای قیمت مسکن خواهند شد و تمام تلاششان را به کار خواهند گرفت تا آنان که برای بار نخست است به خانه دار شدن فکر می کنند بتوانند در این مسیر گام بردارند و ناگزیر به ترک بازار مسکن نشوند.

رشد قیمت در ۴ مورد از بهترین شهر های چین که پکن، شانگهای، شنژن و گوانژو می باشد به ۰٫۳ درصد می رسد، که این رشد در مقایسه با ماه قبل بوده است، ضمن این که این رقم در ماه ژانویه ۰٫۴ درصد بوده است که باز هم افت را نسبت به ماه فوریه نشان می دهد.

در شهر های ردیف دوم چین که مراکز استان ها را شامل می شود، رشد قیمت مسکن ۰٫۷ درصد گزارش شده است، که این میزان رشد مربوط به ماه فوریه بوده است و این رقم در میان شهر های ردیف سوم چین ۰٫۴ درصد بوده که این عدد هم در ژانویه ۰٫۶ درصد گزارش شده است.

برآورد ها نشان می دهند، سرمایه گذاری در بخش مسکن در دو ماه فوریه و ژانویه، به دلیل رشد تقاضا در شهر های کوچک، با سرعت بیشتری همراه بوده است.

بر اساس آنچه بانک مرکزی اعلام کرده است، میزان وام های پرداخت شده در فوریه ۹۱۹٫۲ میلیارد یوان بوده است که معادل ۱۳۶٫۶۹ میلیارد دلار می شود که این رقم ۲۲٫۳۶ درصد تمام وام های جدید در ماه گذشته را در بر می گیرد.

  • منبع خبر : تسنیم نیوز