محمود محمودزاده، معاون سرمایه گذاری و جلب مشارکت های سازمان ملی زمین و مسکن اظهار داشت: از محل صندوق زمین و ساختمان در سال ۹۸، ۱۰۰ تا ۱۳۰ هزار واحد مسکونی ساخته خواهد شد که عملیات مربوط به آن به مرحله اجرا رسیده است.

وی با اشاره به این که در حوزه ساختمان در قسمت جلب مشارکت ها و سرمایه گذاری های مردم اتفاقات ایده آلی در حال رخ دادن است، عنوان کرد: به واسطه این اقدام رونق بخش تولید و عرضه واحد های مسکونی را شاهد خواهیم بود. وی ادامه داد: یکی از اقداماتی که در راستای این امر صورت می گیرد جمع آوری سرمایه های خرد است که در قالب صندوق های زمین و ساختمان و به یمن بازار سرمایه محقق می شود.

ایشان با اشاره به این که سازمان ملی زمین و مسکن به عنوان نهادی دولتی، برای ورود به صندوق های زمین و ساختمان با قوانین دست و پاگیری مواجه است، اظهار داشت: تمام تلاشمان را به کار خواهیم گرفت تا این مشکلات را مرتفع نماییم و مسائل وارده را حل و فصل کنیم. وی صحبت هایش را این طور ادامه داد: مذاکرات فشرده ای با استان ها داریم ضمن این که از ماه آینده در هر کدام از استان ها، فراخوان هایی را به صورت عمومی اجرا خواهیم کرد و پروژه ها و طرح هایی را در دستور کار قرار خواهیم داد که در قالب صندوق های سرمایه گذاری زمین و مسکن هستند و در حوزه های متنوع از آماده سازی، مسکونی تا تجاری و خدماتی عملیاتی می گردند.

محمودزاده افزود: به واسطه این کار بخش های خصوصی جذب خواهند شد و عرضه و تولید واحد های مسکونی محقق خواهد گشت.

ایشان در ادامه صحبت هایشان به حوزه خدماتی اشاره نمودند و تصریح کردند: در این حوزه تمرکز اصلی بر هتل سازی، گردشگری، شهرک سلامت و غیره خواهد بود، ضمن این که در بخش واحد های مسکونی تأکید بر ساخت واحد هایی است که دارای قیمت های مناسب هستند و برای اقشار متوسط به پایین در نظر گرفته شده اند. از این رو با اتکا به صندوق های زمین و ساختمان می توان نیاز های مسکونی، تجاری و خدماتی را مرتفع نمود.

محمود محمودزاده با بیان این که مسئله جلب مشارکت های بخش های خصوصی در ساختمان مربوط به دو ماه تا دو ماه و نیم گذشته می باشد اظهار داشت: این امر به دستور وزیر راه و شهرسازی توسط سازمان ملی زمین و مسکن پیگیری خواهد شد. وی ادامه داد: در شرایط کنونی در حال شناسایی موقعیت های سرمایه گذاری هستیم از این رو پیش بینی می کنیم چنانچه به همین منوال پیش ببریم به کمک صندوق زمین و ساختمان، می شود در بخش مسکونی به منابع مالی قابل توجهی برای ساخت واحد های مسکونی دست پیدا کرد که این امر اثر شایانی بر بازار مسکن خواهد گذاشت.

عضو هیئت مدیره سازمان ملی زمین و مسکن اظهار داشت: برنامه ریزی های لازم را برای ساخت ۱۰۰ تا ۱۳۰ هزار مسکن، در دستور کار قرار خواهیم داد ضمن این که از سوی استان ها پیشنهاد های زیادی مطرح می گردد که لازم است همه آن ها را زیر ذره بین برده و به دقت مورد بررسی قرار دهیم. وی ادامه داد: در نظر دارین پروژه هایی را برگزینیم ک از نظر اقتصادی مقرون به صرفه هستند.

وی ادامه داد : از پروژه هایی که با اتکا بر صندوق های زمین و مسکن محقق گشته است و وابسته به سازمان ملی زمین و مسکن بوده، هیچکدام به نتیجه دلخواهی نرسیده است که علت آن را می توان مشکلات قانونی نام برد که اگر بتوان این مشکلات قوانینی را از سر راه برداشت آنگاه بازار مسکن با رونق قابل توجهی همراه خواهد گردید.

به گفته این مقام مسئول، از مهم ترین منافع صندوق های زمین و ساختمان، این است که می توان به عنوان محلی برای جمع آوری سرمایه های خرد روی آن حساب باز کرد، ضمن این که چنین صندوق هایی در بازار مسکن تحول شگرفی ایجاد می نمایند.

  • منبع خبر : مهر نیوز