وضعیت بازار مسکن

سال ۹۷ را شاید نتوان بهترین سال از لحاظ اقتصادی دانست. افزایش بی‌سابقه قیمت‌ها در تمامی موارد و به ویژه در بازار مسکن به وضوح در سال ۹۷ قابل دیدن بود. این افزایش قیمت‌ها بیشتر به دلیل افزایش قیمت ارز و طلا بود اما تاثیر بیش از حد آن‌ها را نمی‌توان به این موارد نسبت داد و شاید عدم نظارت هم جزء مواردی باشد که باعث شد تا قیمت‌ها به صورت ناگهانی افزایش پیدا کنند.

شاید تصور کنید که این افزایش قیمت‌ها تنها تاثیر زیادی که داشته اند بر روی کالاهایی بوده است که به عنوان مایحتاج زندگی از آن‌ها استفاده می‌شود اما اینطور نیست. به طور کل اینگونه تصور می شود که وضعیت بازار مسکن باید به نحوی ثابت باشد و یا حداقل با سرعت کمتری افزایش قیمت را تجربه کند اما این امر کاملاً غلط است و همانطور که می‌بینید مسکن نیز مانند سایر کالاهای موجود در ایران به صورت ناگهانی افزایش قیمت داشته است.

وضعیت بازار مسکن

فاز اول و دوم افزایش قیمت‌ها

وضعیت بازار مسکن در ایران در واقع دچار یک فاز اول و دوم بوده است. فاز اول افزایش قیمت‌ها در نیمه اول سال ۹۷ اتفاق فتاد. در این نیمه پُر تغییر، ابتدا مسکن نیز مانند سایر کالاها تاثیر کوچکی گرفت اما این تاثیر پس از اندک مدتی به یک تغییر عادی که پس از تقریبا دو سال رخ داده بود تبدیل شد.

جالب است بدانید که مسکن معمولاً جزء مواردی محسوب می‌شود که تاثیرپذیری کمتری نسبت به سایرین دارد و حتی اگر تغییری هم وجود داشته باشد به گونه‌ای نامحسوس خواهد بود. در نیمه اول شامل همچین تغییری بودیم و در واقع این تغییر به گونه‌ای نبوده است که بسیار محسوس و قابل لمس باشد بلکه افزایش قیمت آهسته بوده است.

در نهایت زمانیکه تابستان جای خود را به پاییز داد اینگونه تصور می‌شد که وضعیت بازار مسکن به یک ثبات نسبی رسیده است و دیگر شاهد تغییر عمده‌ای در وضعیت بازار مسکن نخواهیم بود اما بار دیگر رسیدن فصل زمستان همگان را شگفت‌زده کرد و طوفانی ناگهانی در قیمت‌ها باعث شد تا قیمت مسکن به بیش از دو برابر قبل برسد. در این زمان اما با اینکه قیمت تمام چیزهایی که در ایران موجودیت دارند به بیش از دو برابر رسید. اما اینگونه تصور می‌شد که بازار مسکن این تاثیر ناگهانی را نپذیرد و یا حداقل مقدار آن کمتر باشد اما این بازار ارز و طلا چنان تاثیری بر قیمت مسکن گذاشته بودند که شاید باید در طی سال‌ها اتفاق می افتاد.

علل افزایش قیمت‌ها و تغییر وضعیت بازار مسکن

کارشناسان مختلف در این زمینه اما بر این باورند که تنها تاثیر قیمت مسکن از ارز و طلا نیست بلکه قیمت مسکن به دلایل مختلفی افزایش پیدا کرده است. شاید بتوان یکی از موارد مهم را عدم نظارت دانست. اینکه قیمت‌ها بدون هیچگونه تصویب خاصی افزایش یافته‌اند.

در واقع نشان دهنده این است که نظارت دقیقی بر قیمت‌ها وجود ندارد به ویژه در شهر تهران که قیمت ها به صورت لحظه‌ای افزایش پیدا می‌کنند و همچنین هیچگونه نظارت خاصی برای این قیمت‌ها وجود ندارد و در واقع اینطور است که هرکس هر قیمتی که می‌خواهد را برای مسکن مورد نظر تعیین می‎کند و هیچ مرجع خاصی وجود ندارد تا شما بتوانید یک قیمت ثابت و واحد را داشته باشید.

از علل دیگر افزایش قیمت مسکن می‌توان به مواردی همچون افزایش قیمت مصالح نیز اشاره کرد. این افزایش قیمت در نهایت باعث شده است تا قیمت مسکن به صورت صعودی سیر افزایشی داشته باشد و همچنین باعث شده است تا بازار مسکن به یک سکون و راکد بودن برسد. در واقع با افزایش قیمت‌ها آن هم به صورت ناگهانی قدرت خرید مردم تا حد بسیار زیادی کاهش پیدا کرده است و همین امر به نوبه خود باعث شده است تا بازار مسکن راکد باشد و دیگر کسی قدرت خرید مسکن نداشته باشد.

وضعیت بازار مسکن در 14 روز ابتدایی اسفند 3

پیشبینی وضعیت بازار مسکن در سال ۹۸

اینطور که پیش‌بینی می‌شود در سال ۹۸ قیمت مسکن به یک ثبات نسبی خواهد رسید. نه اینکه این ثبات ناشی از کاهش قیمت ارز و طلا باشد بلکه با کاهش قدرت خرید مردم در نهایت وضعیت بازار مسکن راکد خواهد شد و ناچار برای رونق دوباره آن نیاز به ایجاد یک ثبات در قیمت‌ها هستیم.

با اینکه عده ای همچنین از افزایش قیمت‌ها سخن می گویند اما اینطور نیست و اگر هم اینطور باشد باید منتظر راکد شدن کامل بازار مسکن باشیم، چراکه در نهایت فردی نخواهد بود که در این شرایط و با چنین قیمت‌های نجومی‌ای حاضر به خرید مسکن باشد. امید است که در روزهای آتی و بهاری سال ۹۸، بازار مسکن و سایر کالاها به یک ثبات نسبی برسد.