محمد اسلامی به عنوان وزیر راه و شهرسازی با بیان این که میزان خسارت وارده به استان های شمالی کشور در اثر سیل ۳۵۰ میلیارد تومان بوده است اظهار نمود: یکی از مهم ترین اولویت هایی که وزارت راه و شهرسازی خود را به آن گره زده است، متعادل سازی بخش عرضه و تقاضای واحد های مسکونی است به طوری که روند تولید مسکن دائمی گردد و عملی همیشگی قلمداد شود.

ایشان ضمن اظهار تأسف به دلیل وقوع سیل و آسیب استان های شمالی کشور اظهار داشتند: مردم گوش به زنگ بودند و هشدار های هواشناسی را جدی گرفته بودند لذا غافلگیر نشدند با این حال تمام اقدامات و عملیات لازم برای بازآفرینی زندگی در شمال صورت گرفته است. به گفته این مقام مسئول در کیاسر و سوادکوه رانش زمین جاده ها را مسدود کرده بود که تاکنون اقدامات لازم برای بهبود شرایط به عمل آمده تا موقتا بتوانند در این منطقه عبور و مرور کرده و به رفت و آمد بپردازند. اسلامی افزود: با توجه به تلاش های وزارت جهاد کشاورزی، کار نشاکاری کشاورزان در موعد مقرر عملیاتی خواهد شد.

وی ضمن اشاره به این که هشدار های هواشناسی در کانون توجه همه استان ها قرار دارد اذعان نمود: از ۲۳ اسفند ماه اطلاع رسانی ها در رأس کار قرار گرفت و ستاد بحران عملیات و اقداماتش را آغاز نمود با این حال از مهم ترین مشکلاتی که مازندران با آن دست به گریبان است، ناکافی بودن میزان سدسازی است.

به گفته اسلامی از دیگر مواردی که بر وقوع سیل دامن زده است، عدم لایروبی رودخانه ها در دو استان گلستان و مازندران می باشد. این مقام مسئول ادامه داد: از مسائلی که در دست انجام قرار دارد آزادسازی حریم جاده هاست تا از این طریق آب های روان به مسیر های دیگر هدایت شده و جریان آب کنترل گردد.

به گفته وزیر راه و شهرسازی زه کشی در استان های سیل زده، عبور آب را ساده تر می کند از این رو زه کشی در دستور کار قرار گرفته است تا هدایت آب های روان به شیوه ای مؤثر عملی شده و بازدهی کشاورزی هم آن طور که باید صورت بگیرد. اسلامی ادامه داد: استان گلستان پس از یک دهه خشکسالی در شرایط کنونی لازم است به درستی مدیریت شود و آب های روان هدایت و کنترل گردند.

اسلامی به اعداد و ارقام متوسل شد و در خصوص میزان خسارت وارده به استان های شمالی کشور در اثر سیل اذعان نمود: خسارت وارده ۳۵۰ میلیارد تومان برآورد شده است که لازم است وزارت جهاد کشاورزی و وزارت راه در راستای مهار شرایط موجود به کنترل آب و توسعه آبخیزداری بپردازند.

ایشان به شمع کوبی و دیواره سازی اشاره کردند و اذعان نمودند: برای این که بتوانیم خاک را تثبیت کرده و از رانش زمین جلوگیری به عمل آوریم لازم است تمهیدات لازم را در دستور کار قرار داده و به شمع کوبی و دیواره سازی بپردازیم. به گفته این مقام مسئول، میزان بودجه مورد نیاز برای اجرای این عملیات از محل سازمان بودجه و برنامه تأمین خواهد شد.

ایشان به ساز و کار هایی که در زمان مقابله با بحران باید در دستور کار قرار بگیرند اشاره نمودند و تصریح کردند: تعرض به رودخانه ها لازم است در شرایط کنونی در کانون توجه قرار بگیرد و تجیهزات و امکانات مورد نیاز در وضعیت فعلی هر چه سریع تر تهیه شده و مورد استفاده قرار بگیرد.

وی در خصوص شرایط امداد رسانی تصریح کرد: روستا های تغریق شده در سیل، تخلیه شده اند و مردم به طور موقت در چادر ها و اقامتگاه ها ساکن شده اند ضمن این که در سه وعده، غذا های گرم در اختیار سیل زدگان قرار می گیرد و تاکنون آب به میزان قابل توجهی فروکش نموده است.

رویکرد ساخت مسکن باید دائمی شود

ایشان درباره اولویت های راه و شهرسازی اذعان نمودند: مسکن در سال جدید یکی از مهم ترین اولویت های وزارت راه و شهرسازی می باشد و با توجه به این که نیاز سالانه کشور به مسکن ۱ میلیون واحد اعلام شده است، رویکرد دائمی کردن ساخت واحد های مسکونی می تواند در متعادل سازی بازار مسکن به میزان قابل توجهی اثرگذار باشد.

وی ادامه داد: مهم ترین عملیاتی که در کانون توجه ما قرار دارد، سه فاکتور پشتیبان، تسهیل کننده و مشوق است ضمن این که لازم است ۴۰۰ هزار واحد مسکونی تکمیل شود و زمین و اراضی مورد نیاز در اختیار سازندگان قرار بگیرد. به گفته اسلامی از جمله اقدامات انجام شده رشد تسهیلات خرید مسکن از ۶۰ تا ۱۰۰ میلیون تومان می باشد ضمن این که وام زوجین دو برابر شده است و قابلیت انتقال به خریدار دارد.

اسلامی اظهار داشت: مهم ترین اولویت مربوط به جاده های اصلی و پرترافیک است، همانطور که آزادراه مربوط به تهران شمال ظرف یکسال آینده به بهره برداری خواهد رسید. به گفته وزیر راه و شهرسازی حدود ۳۰۰ کیلومتر از جاده های کشور میزبان عملیات وزارت راه و شهرسازی است. اسلامی ادامه داد: این وزارت نقاط حادثه خیز را تکمیل و ایمن خواهد کرد و این مهم یکی از اصلی ترین اولویت های فعلی وزارت راه و شهرسازی است.

این مقام مسئول ادامه داد: از جمله تمهیدات در نظر گرفته شده برای سال ۹۸، اتصال خط راه آهن و کریدودر ها و همچنین تولید واگن ها و لکوموتیو بر اساس توان داخلی می باشد که بر این اساس امکان رونق تولید و عملی نمودن شعار سال محقق گردد.

  • منبع خبر : تسنیم نیوز