مهدی سلطان محمدی به عنوان یکی از کارشناسان اقتصاد مسکن عنوان کرد: قیمت واحد های مسکونی به اندازه نرخ ارز بالا نمی رود با این حال با توجه به افزایش ۳۵ درصدی دستمزد ها، قیمت تمام شده واحد های مسکونی بی تردید افزایش پیدا خواهد کرد. وی ادامه داد: رشد بی سابقه مسکن در سال گذشته سبب می شود در سال ۹۸ شاهد رشد قیمت نباشیم.

سلطان محمدی اظهار داشت: رشد قیمت مسکن در تمام استان ها علی الخصوص تهران در سال گذشته کاملا محسوس بود که تا حدودی آن را پیش بینی کرده بودیم. وی ادامه داد: با توجه به روند تغییر قیمت مسکن از سال ۹۲ تا ۹۵، رشد قیمت واحد های مسکونی در سال ۹۷ چندان دور از انتظار نبود و پیش بینی می شد قیمت مسکن فراتر از نرخ تورم رود که همین پیش بینی به وقوع پیوست و شاهد رشد سرسام آور قیمت مسکن در سال ۹۷ شدیم. سلطان محمدی اذعان نمود: یکی از عواملی که رشد قیمت مسکن را تشدید کرد افزایش نرخ ارز پس از تحریم ها بود.

قیمت مسکن اندازه قیمت ارز رشد نمی کند

این کارشناس اقتصادی بازار مسکن اظهار نمود: دو بازار ارز و مسکن همسو و همتراز هستند و قیمت در این دو بازار به هم وابسته است اما نمی توان انتظار داشت پا به پای رشد ارز، قیمت مسکن هم رشد را تجربه کند و افزایش یابد. به گفته این مقام مسئول، رشد مسکن نصف رشد ارز به ثبت رسیده است. آن چه سبب می شود رشد قیمت ارز بر قیمت تمام شده ساختمان و مسکن اثر داشته باشد تأثیر نرخ ارز بر قیمت مصالح ساختمانی می باشد.

ایشان در این خصوص که رشد قیمت ارز می تواند بر مصالح ساختمانی اثربگذارد به رغم این که بخش قابل توجهی از نهاده های ساختمانی در داخل کشور تولید می شوند اظهار داشت: بخشی از این تولیدات داخلی هستند اما تجارت جهانی همان مسئله مهمی است که سبب گران شدن نهاده های ساختمانی هم راستا با نرخ ارز می شود. وی ادامه داد: کالا هایی که می توان آن ها را در بازار های جهانی مبادله کرد و مورد تجارت قرار داد، همسو با رشد نرخ ارز، دچار نوسان و تغییر قیمت می شوند. سلطان محمدی به عنوان مثال به مصالح فلزی اشاره کرد که قیمت این نهاده ساختمانی همسو با دلار ۸۵۰۰ تا ۹۵۰۰ تومان می باشد که تا حدودی با نرخ سامانه نیما مطابقت دارد.

به گفته این مقام مسئول، نرخ مسکن و نرخ تورم در دراز مدت با هم مطابقت دارند و همزمان با افزایش تورم عده ای سرمایه هایی که در دست دارند را وارد بازار مسکن می کنند تا بتوانند دارایی های خود را حفظ نمایند. از این رو انتظار می رفت رشد قیمت مسکن فراتر از نرخ تورم و کمتر از نرخ ارز باشد که همین اتفاق هم افتاد.

رشد قیمت مسکن همسو با نرخ تورم پیش بینی می شود

ایشان در خصوص آینده قیمت مسکن در سال ۹۸ این طور گفت: عواملی که در سال گذشته قیمت مسکن را تحت تأثیر قرار دادند امسال نیز تأثیراتشان هرچند ضعیف تر پابرجا خواهد بود. علاوه بر این که امکان افزایش قیمت ارز وجود دارد، رشد ۳۵ درصدی دستمزد ها هم وجود دارد که همین عوامل بر قیمت تمام شده ساختمان اثر می گذارد و سبب می شود نرخ مسکن با نوساناتی همراه باشد. ایشان ادامه دادند: تورمی در این حوزه مشاهده نخواهد شد و افزود: پیش بینی می شود که بازار مسکن دارای رشد باشد اما جهش قیمت در این بازار مشهود خواهد بود، ضمن این که انتظار می رود روند رشد قیمت در سال آینده همسو با نرخ تورم و یا کمتر از آن باشد.

گزارشات منتشر شده توسط بانک مرکزی در خصوص بهمن ماه سال گذشته نشان می دهد متوسط قیمت مسکن ۹ میلیون و ۹۷۰ هزار تومان می باشد که در مقایسه با ماه گذشته و ماه بهمن در سال ۹۶ رشد ۱٫۷ درصدی و ۸۵٫۱ درصدی همراه بوده است. حجم معاملات در این ماه در تهران بالغ بر ۹۳۰۰ واحد می باشد که با رشد ۳۹ درصدی در مقایسه با ماه دی همراه بوده است و افت ۴۹٫۲ درصدی به نسبت دی ماه در سال ۹۶ را شاهد بوده است.

  • منبع خبر : شهرخبر