عضو کمیسیون عمران مجلس اسلامی اظهار داشت: در صورتی که وام ساخت مسکن در اختیار انبوه سازان و تعاونی های مسکن قرار بگیرد آنگاه شاهد بهبود شرایط مسکن خواهیم بود منوط به این که نظارت های دقیقی بر ساخت و ساز حاکم گردد و بالا بردن واحد های مسکونی منطبق بر استاندارد ها عملی گردد.

بر اساس آنچه رسما از سوی بانک مرکزی اعلام شده است، رشد حجم نقدینگی بالغ بر ۲۱٫۱ درصد گزارش شده است که عده ای عنوان می کنند ادامه این روند سبب گران تر شدن واحد های مسکونی می شود و سبب می گردد سقفی برای رشد قیمت در بازار مسکن مشاهده نشود.

این درحالی است که به عقیده گروه دیگری از کارشناسان بازار مسکن، رشد برآورد شده برای قیمت مسکن در سال ۹۷ که معادل ۹۰ تا ۱۰۰ درصد بوده است هم تراز با قیمت ۷۵۰۰ تا ۸ هزار تومانی دلار اتفاق افتاده است از این رو چنانچه شاهد افت قیمت دلار در بازار آزاد باشیم، ثبات قیمت مسکن در سال ۹۸ را مشاهده خواهیم کرد و اگر در بازار آزاد شاهد رشد قیمت دلار باشیم آنگاه دور از انتظار نخواهد بود که قیمت مسکن بیش از پیش رشد را تجربه نماید و با افزایش قیمت همراه گردد. به عده این دسته از کارشناسان مسکن، با توجه به رشد بی سابقه قیمت مسکن در سال گذشته، در سال ۹۸ بالا رفتن مجدد قیمت مسکن دور از انتظار خواهد بود.

در شرایط کنونی، سؤالی که ذهن بسیاری از افراد را به خود مشغول کرده است این است که آیا در سال ۹۸ هم شاهد رشد قیمت مسکن خواهیم بود یا در این سال رشد قیمت فروکش می کند و این بازار آرام می گیرد؟

حسین هاشمی تختی نژاد به عنوان عضو کمیسیون عمران مجلس اذعان نمود: کمیسیون عمران مجلس در تلاش است با مشارکت های همه جانبه بنیاد مسکن و وزارت راه و شهرسازی مشکلاتی که بر سر تکمیل پروژه مسکن مهر موجود است را از میان برداشته و این واحد ها را هرچه سریع تر به دست متقاضیانش برساند.

ایشان با بیان این که وزیر جدید راه و شهرسازی در تلاش است پروژه مسکن مهر را به نقطه پایان برساند و آینده روشنی برای آن متصور شده است، اعلام کرد: مشاهده روند تکمیل واحد های مسکونی مهر حاکی از آن است که در سال های انتهایی دولت دهم و یازدهم، این پروژه از نگاه ها دور مانده است و مورد بی مهری قرار گرفته ضمن این که تعاونی های مسکن مهر هم با مشکلاتی دست به گریبان شده اند حال آن که با انتصاب محمد اسلامی به عنوان وزیر جدید راه و شهرسازی، شرایط بهتر شده و تکمیل واحد های باقی مانده مسکن مهر در دستور کار قرار گرفته است و با جدیت در حال پیگیری است. وی با اشاره به این که تکمیل واحد های مسکونی مهر مسئله ای است که باید در کانون نگاه ها قرار بگیرد اذعان نمود: لازم است تسهیلات و وام بیشتری ارائه گردد تا تأمین مسکن برای اقشار ضعیف و کم بضاعت جامعه عملی شود.

ایشان ادامه دادند: چنانچه وزارت راه و شهرسازی برنامه ای که مدون نموده است را با جدیت دنبال کند و مجلس هم در این مسیر دوشادوش دولت حرکت کرده و حمایت های خود را دریغ نکند آنگاه دور از انتظار نخواهد بود که بازار مسکن شرایط بهتر و منسجم تری را تجربه نماید. وی ادامه داد: اگر این روند دنبال شود، در سال ۹۸ نه تنها رشد قیمت مسکن را مشاهده نخواهیم کرد بلکه امکان افت قیمت ها نیز وجود دارد.

این مقام مسئول اظهار داشت: امید است با روندی که دولت و مجلس در پیش می گیرند، در سال جاری، خانواده های کم درآمد هم بتوانند صاحب سرپناه شده و مسکنی به نام خود داشته باشند.

ایشان در خصوص این که اختصاص وام مسکن به افراد نتیجه بهتری دارد یا به شرکت ها و تعاونی های مسکن، عنوان کردند: بهترین راه این است که تسهیلات و وام های ساخت مسکن در اختیار سازندگان و انبوه سازان مسکن قرار بگیرند و توأمان نظارت ها و کنترل های دقیق بر روند ساخت و ساز واحد های مسکونی اعمال گردد.

این مقام مسئول با بیان این که استاندارد سازی و رعایت اصول در ساختمان سازی گاها از نگاه دور می ماند، اذعان نمود: از جمله ایراداتی که به اختصاص وام ساخت مسکن به افراد، وارد است، عدم رعایت استاندارد سازی حین ساخت واحد هاست تا جایی که در بسیاری از موارد مقاوم سازی مورد توجه قرار نمی گیرد، چرا که بیشتر افراد به دنبال این هستند که با کمترین هزینه، واحد های خود را بالا برده و به ساخت مسکن هایشان مبادرت ورزند.

به گفته این مقام مسئول، انبوه سازان به ازای هزینه های کمتر، واحد های مقاوم تری را بالا می برند، چرا که مصالح و ابزار هایی را که خریداری می کنند در حجم انبوه و دارای هزینه مناسب است و این امر موجب می شود در نهایت، قیمت تمام شده ساختمان کمتر شود.

عضو کمیسیون عمران مجلس اظهار نمود: انبوه سازان در زمینه ساخت و ساز واحد های مسکونی دارای تخصص و تبحر هستند، این درحالی است که این امر در میان افراد مشاهده نمی شود، از این رو بهترین کار این است که وام ساخت مسکن را به تعاونی های مسکن و انبوه سازان اختصاص دهند، منوط بر این که نظارت های دقیق بر نحوه ساخت واحد های مسکونی وجود داشته باشد.

  • منبع خبر : شهرخبر