مشاهده آمار ارائه شده در خصوص قیمت اوراق بهادار حاکی از آن است که هر برگ تسه در روز های پایانی سال ۹۶ با قیمت ۶۷ هزار تومان به فروش رسیده است حال آن که این رقم اواخر سال ۹۷، ۵۴ هزار تومان گزارش شده است، با این حال به عقیده کارشناسان ارزان شدن قیمت تسه، قدرت خرید متقاضیان مسکن را افزایش نداده است چرا که قیمت مسکن با رشد چند برابری در این مدت همراه بوده است.

سال ۹۷ به لحاظ اقتصادی از دشوارترین سال ها برای مردم ایران بوده است تا جایی که رئیس جمهور هم حین تبریک سال نو، به این دشواری اشاره نمود و اظهار کرد: امید است در سال ۹۸، در سایه امید و تلاش بتوانیم سختی ها را دور بزنیم و از آن ها عبور کنیم.

دشواری سال ۹۷ نه تنها به بازار های سرمایه ای همچون خودرو و مسکن که حتی به آجیل و لباس شب عید هم کشید و در این بازار ها هم نمود پیدا کرد. با این حال می توان ادعا کرد رشد قیمت در بازار مسکن بیش از دیگر بازار ها مشهود بوده است تا جایی که در پایتخت رشد دو برابری قیمت مسکن، توجه همگان را جلب نموده است.

به واسطه رشد قیمت ها، قدرت خرید متقاضیان مسکن به میزان قابل توجهی افت نمود و رکود بر بازار مسکن حاکم گردید، از طرفی تقاضا واحد های مسکونی از عرضه پیشی گرفت که به واسطه این امر، رشد قیمت محسوس تر از پیش در بازار مسکن به چشم خورد. در این میان قیمت تسه هم افت پیدا کرد اما فایده ای به همراه نداشت چرا که رشد چند برابری قیمت مسکن همگان را از خرید واحد های مسکونی عاجز کرده بود. یک واحد ۴۰۰ میلیون تومانی در حال حاضر با قیمت ۱ میلیارد تومان به فروش می رسد، در چنین شرایطی افت یک تا دو میلیون تومانی هزینه وام مسکن و عدم تغییر مقدار تسهیلات مسکن تا چه اندازه می تواند اثرگذار باشد؟ از این رو وام مسکن در شرایط کنونی چندان بر قدرت خرید متقاضیان اثرگذار نیست و کسانی که یک روز به تسهیلات مسکن چشم می دوختند این روز ها از این فاکتور هم چشم پوشی کرده اند.

بر اساس آخرین آمار منتشر شده درخصوص بازار فرابورس ایران در روز پایانی سال ۹۷، قیمت معامله هر تسه ۵۴ هزار تومان بوده است که افت بیش از ۱۰ هزار تومانی را در مقایسه با سال گذشته نشان می دهد. از این رو وابسته به این که زوج ها ساکن کدام شهر از کشور هستند قادرند مابین ۶٫۵ تا ۱۱ میلیون تومان به عنوان هزینه وام مسکن پرداخت نمایند.

آمار ها نشان می دهد قیمت هر برگ تسه در روز های پایانی سال ۹۶، ۶۷ هزار تومان بوده است که این امر نشان می دهد هزینه اخذ وام در روز های پایانی سال ۹۶ بالغ بر ۱۳٫۵ میلیون تومان بوده است.

از این رو هزینه تأمین وام مسکن به واسطه کاهش قدرت خرید متقاضیان با افت یک و نیم تا دو میلیون تومانی همراه بوده است.

بر اساس آخرین ارقام، قیمت هر برگ تسه، ۵۴ هزار تومان برآورد شده است، از این رو زوج های تهرانی در راستای تهیه یک وام ۱۰۰ میلیون تومانی لازم است در راستای خرید ۲۰۰ برگه تسه گام بردارند و مبلغی به ارزش ۱۰ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان بپردازند، با توجه به این که دریافت ۲۰ میلیون تومان وام جعاله با تهیه ۴۰ برگه تسه امکان پذیر است، لازم است متقاضی وام جعاله مبلغ دو میلیون و ۱۶۰ هزار تومان را نیز علاوه بر مبلغ قبلی پرداخت کند و روی هم رفته ۱۰ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان هزینه کنار بگذارد.

زوج هایی که ساکن شهر هایی با جمعیت بیش از ۲۰۰ هزار نفر هستند لازم است در راستای اخذ ۶۰ میلیون تومان وام، ۱۲۰ برگه تسه اخذ نموده و مبلغ ۶ میلیون و ۴۸۰ هزار تومان بپردازند.

این افراد قادر به دریافت وام ۲۰ میلیون تومانی جعاله هستند مشروط بر این که ۲میلیون و ۱۶۰ هزار تومان دیگر نیز پرداخت کنند بنابراین روی هم رفته این زوجین لازم است ۸ میلیون و ۶۴۰ هزار تومان هزینه کنند.

تا سقف ۶۰ میلیون تومان به مجرد های تهرانی وام تعلق می گیرد، در حالی که این رقم برای مجرد های ساکن شهر هایی با جمعیت بیش از ۲۰۰ هزار نفر و دیگر شهرستان ها به ترتیب به ۵۰ میلیون تومان و ۴۰ میلیون تومان می رسد، که هر کدام از آن ها لازم است اوراق بهادار به تعداد ۱۲۰، ۱۰۰ و ۸۰ برگ تهیه نمایند. مبلغی که مجرد های تهرانی برای دریافت این مقدار وام نیاز است پرداخت کنند به ۶ میلیون و ۴۸۰ هزار تومان می رسد در حالی که این رقم برای ساکنان مراکزی با جمعیت بالای ۲۰۰ هزار نفر، ۵ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان است و در دیگر شهرستان ها ۴ میلیون و ۳۲۰ هزار تومان برآورد شده است. لازم به توضیح است که برای هر سه گروه اخذ وام ۲۰ میلیون تومانی جعاله به ازای پرداخت ۲ میلیون و ۱۶۰ هزار تومان هزینه امکان پذیر می باشد.

  • منبع خبر : شهرخبر