مسکن به عنوان یکی از کالا های سرمایه ای شناخته می شود که طی سال ۹۷ با رشد بی سابقه ای همراه گردید و بسیاری از افراد را شوکه کرد. رشد قیمت مسکن در سال گذشته به نحوی بود که دست خریداران مصرفی را از این بازار کوتاه کرد و سبب شد بسیاری از متقاضیان مسکن از این بازار کناره گیری کنند.

دی ماه بود که رشد نرخ دلار، کاملا محسوس نگاه ها را به خود جذب کرد و این عامل سبب شد زمزمه هایی مبنی بر رشد قیمت در دیگر بازار های سرمایه ای از جمله مسکن به گوش برسد. توأمان با رشد قیمت ارز، بازار مسکن هم رشد را تجربه کرد و با افزایش ملموس قیمت ها همراه گردید. بررسی اعداد و ارقام به ثبت رسیده حاکی از آن است که بازار مسکن طی دهه های اخیر، در تمام دهه ها شاهد رشد انفجاری قیمت بوده است.

همزمان با رشد قیمت ارز، مسکن به عنوان یکی از مهم ترین بازار ها برای رسیدن به سود های کلان قلمداد شد و بسیاری از سرمایه گذاران که به دنبال کسب سود عدید بودند، این بازار را برای سرمایه گذاری انتخاب کردند، از طرفی عرضه و تقاضای مسکن در تعادل نبودند و همین امر بیش از پیش به رشد قیمت مسکن دامن زد تا جایی که میزان رشد قیمت مسکن حتی مرز ۱۰۰ درصد را هم در برخی مناطق پشت سر گذاشت و زمینه نگرانی عده زیادی را فراهم نمود. به واسطه فرهنگ ایرانیان، مالکیت مسکن یکی از مهم ترین فاکتور هاست که به واسطه رشد چشمگیر قیمت، این روز ها بسیار دشوار شده است.

به گزارش بانک مرکزی، میزان مالکیت مسکن در ایران به بیش از ۶۰ درصد می رسد، به این معنا که بالغ بر ۶۰ درصد از ایرانیان مالک واحد های مسکونی هستند و در واحد هایی که به نام خودشان است زندگی می کنند. به گفته کارشناسان، مالکیت مسکن به عنوان یک فرهنگ در میان ایرانیان شناخته می شود که دلیلش به تورم و شرایط اقتصادی در کشور بر می گردد. نوسان اجاره و قیمت مسکن در دوره ها و سال های متفاوت سبب می گردد عده زیادی به دنبال خرید واحد های مسکونی باشند و مالکیت مسکن را به عنوان اولویتی در زندگی خود به رسمیت بشناسند تا جایی که خانواده ها برای رهایی از نوسان قیمت ها همواره به دنبال صاحب خانه شدن و خرید واحد های مسکونی به هر قیمتی هستند.

به عقیده بسیاری از افراد، حاصل سال ها زحمت خانواده ها، مسکن و سقفی است که مالک آن هستند چرا که بالاترین سهم در سبد خانواده ها به مسکن تعلق دارد و این امر ضرورت در اختیار داشتن مسکن را بیش از پیش عیان می سازد. در تمام دوره هایی که مسکن در فاز رکود قرار می گیرد و نوسان قیمت را تجربه می کند، نرخ اجاره بها به میزان سرسام آوری افزایش می یابد که این امر دلیلی است تا تمام خانواده ها به دنبال رهایی از اجاره مسکن باشند.

مروری بر وضعیت مسکن در سال ۹۷

رکود چند سالی است که بر بازار مسکن سایه انداخته است، به طوری که معامله در این بازار با افت همراه شده و سرمایه گذاری نیز به حداقل مقدار رسیده است. به گفته بسیاری از کارشناسان اقتصادی این بازار آن چه این شرایط را فراهم نموده کم بودن عرضه در مقایسه با تقاضای واحد مسکونی است.

به زعم این که مسکن را به عنوان یکی از مهم ترین نیاز خانواده ها می شناسند اما کماکان ساختمان ها را به صورت سنتی و با تکیه بر روش هایی که سال ها پیش مرسوم بوده اند، بالا می برند تا جایی که ردی از روش های نوین ساختمان سازی مشاهده نمی شود. در فروردین ماه سال گذشته، بازار مسکن وضعیت جالبی نداشت با این حال قیمت مسکن با افتی دو درصدی در مقایسه با اسفند ماه رسید که این امر سبب شد رشد قیمت مسکن، دور از ذهن باشد.

با این حال، فروردین ماه به عنوان کم رمق ترین ماه بازار مسکن شناخته می شود و افت قیمت در این ماه از سال، به عده بسیاری از کارشناسان امری بدیهی و متداول بوده است، با این حال در اردیبهشت ماه ورق برگشت و اتفاقات دیگری در برابر نگاهمان قد علم کردند.

رشد ۸٫۲ درصدی مسکن در اردیبهشت ماه، آغازی بود که نگاه ها را به سمت خود کشاند که این رقم در مقایسه با اردیبهشت ماه سال ۹۶ به ۳۴٫۸ درصد می رسید. در حالی که همه افراد چشم به راه توقف رشد قیمت مسکن بودند، در شهریور ماه مشاهده شد این سونامی خیال ایستادن در سر ندارد و همواره رو به جلو پیش می رود.

رشد قیمت رفته رفته افزایش یافت تا جایی که حجم معاملات مسکن در پایتخت به میزان زیادی همگان را متعجب کرد و رکودی این بازار را فراگرفت.

بیشترین رشد قیمت مسکن در کدام ماه اتفاق افتاده است؟

در تمام ماه های گذشته، رشد ماهانه قیمت کاملا ملموس و واضح بوده است، با این حال بر اساس آمار های منتشر شده، بیشترین و کمترین رشد قیمت مربوط به آذرماه و فروردین ماه بوده است (صرف نظر از ماه اسفند). بر اساس آمار ها، رشد قیمت مسکن در آذرماه ۹۷ در مقایسه با آذر ماه سال ۹۶، ۹۱٫۸ درصد بوده است.

درحالی سال ۹۷ به پایان رسید که میانگین هر متر واحد مسکونی در پایتخت از ۵ میلیون تومان به فراتر از ۱۰ میلیون تومان رسید و این امر به گرانی های اخیر به شدت دامن زد. از این رو می توان نتیجه گرفت که میزان رشد قیمت بیش از دو برابر بوده است، به رغم این که میزان رشد قیمت مسکن در اسفند ماه کماکان منتشر نشده است با این حال آمار ها نشان می دهد میزان رشد در ۱۱ ماهه ابتدایی سال ۹۷ بالغ بر ۸۰ درصد بوده است. به گفته کارشناسان، رشد قیمت واحد های مسکونی در برخی از قسمت ها بالغ بر ۱۲۰ درصد اعلام شده است و در برخی از قسمت ها کمتر از ۵۰ درصد برآورد شده است که تمامی این ارقام از سوی بانک مرکزی ارائه گردیده است.

  • منبع خبر : شهرخبر