رئیس انجمن انبوه سازان مسکن عنوان کرد: به دلیل سیاست های اشتباه وزارت راه و شهرسازی در سال های گذشته، نیاز مشتریان و متقاضیان مسکن در سال های اخیر انباشته شده و تقاضا از عرضه واحد های مسکونی پیشی گرفته است.

به گفته این مقام مسئول، عرضه واحد های مسکونی طی سال های اخیر از نظر دور مانده که انباشته شدن نیاز مشتریان و متقاضیان را به همراه داشته است.

این مقام مسئول اظهار کرد: سیاست ها و برنامه هایی که توسط وزارت راه و شهرسازی طی ۶ سال اخیر اندیشیده شده است راه گشا نبوده و به وضعیت بدی منتهی گشته است.

وی این طور صحبت هایش را ادامه داد: سالانه به واسطه ازدواج های جدید به یک میلیون واحد مسکونی احساس نیاز می شود، ضمن این که به واسطه بلا های طبیعی و غیرمترقبه همچون سیل و زلزله به ۵۰۰ هزار مسکن ممکن است نیاز پیدا شود، از این رو میزان نیاز واقعی به مسکن ظرف یکسال یک میلیون و ۵۰۰ هزار واحد مسکونی است که در ۶ سال گذشته به این نیاز توجهی نشده تا جایی که لازم است ۹ میلیون واحد مسکونی در شرایط فعلی ساخته و تحویل داده شود.

این مقام مسئول در ادامه به صنعت ساختمان اشاره کرد و اذعان نمود: تهیه مسکن مورد نیاز جوانان این روز ها به دغدغه و مسئله مهمی بدل شده است و سالانه بر نیاز به مسکن افزوده می شود.

بیگدلی اظهار داشت: توجه به مسکن زمینه رشد اشتغالزایی را فراهم می سازد چرا که تعداد گروه های شغلی وابسته به صنعت ساختمان بالغ بر ۱۲۰۰ مورد برآورد شده است.

به گفته این مقام مسئول میزان رشد قیمت ساخت و ساز مسکن در سال ۹۷ بالغ بر ۲۰۰ درصد بوده است که دلیلش به رشد نرخ ارز و نوسانات قیمت مصالح بر می گردد.

انبوه سازان چه پیشنهاداتی برای بهتر شدن بازار مسکن دارند؟

ایشان در خصوص راهکار هایی که به بهتر شدن شرایط فعلی منجر می شوند گفت: نامه ای به وزیر راه و شهرسازی ارائه نموده ایم و عنوان کرده ایم بدون دریافت هیچ هزینه ای حاضریم به ساخت و ساز مسکن ورود پیدا کرده و احداث واحد های مسکونی را در دست بگیریم. وی افزود: ما از وزیر راه و شهرسازی برداشتن محدودیت های دست و پاگیر را خواستار شده ایم و ایجاد بستری مناسب برای ساخت واحد های مسکونی را مطالبه نموده ایم تا انبوه سازان بتوانند با اتکا به هزینه هایی که در دست دارند و حمایت سیستم های بانکی در این راستا گام بردارند.

وی ادامه داد: در نخستین وام در کمتر از دو سال، یک میلیون واحد مسکونی را ساخته و تحویل می دهیم و در فاز دوم متعهد می شویم ساخت ۵ میلیون واحد مسکونی را عملیاتی کنیم.

این مقام مسئول این طور صحبت هایش را ادامه داد: چنانچه دولت از بخش های خصوصی حمایت های لازم را به عمل آورد و وزیر راه و شهرسازی با درخواست های عنوان شده موافقت نماید کار استارت می خورد و عملیاتی می گردد.

  • منبع خبر : شهرخبر