بیت الله ستاریان به عنوان یکی از کارشناسان حوزه مسکن اظهار داشت: از مهم ترین اتفاقاتی که در بازار مسکن طی سال گذشته به چشم خورد، رشد شدید قیمت بود به گونه ای که رشد قیمت در مقایسه با سال ۹۶ بالغ بر ۹۰ درصد اعلام شده است.

این کارشناس اقتصادی عنوان کرد: میزان رشد قیمت مسکن در مناطق مختلف متفاوت بوده است به طوری که در برخی کلانشهر ها، رشد قیمت مسکن از این رقم بیشتر گزارش شده است.

وی ادامه داد: تولید مسکن و حجم معاملات در مقایسه با سال ۹۶ با رشد همراه بوده است.

به گفته این کارشناس اقتصادی، رشد قیمت قابل پیش بینی بوده است و کارشناسان می دانستند جهش قیمت ها از شهریور ماه سال ۹۶ استارت می خورد و تا انتهای سال ۹۷ تداوم می یابد.

ستاریان اظهار داشت: بر اساس پیش بینی های انجام شده، رشد قیمت مسکن و رونق این بازار تا میانه های سال ۹۸ مشهود خواهد بود.

وی تصریح کرد: چنانچه رونق در بخش ساخت و ساز مسکن و قیمت ها در سال جدید روند کندی را دنبال کند آنگاه ممکن است در این سال، رکود در بازار مسکن را ملموس تر تجربه کنیم.

ستاریان با بیان این که انتظار می رفت سال ۹۷، سال رونق بازار طلا و ارز باشد عنوان کرد: چنانچه اطمینان حاصل می شد که نرخ ارز و طلا ثابت است، آنگاه می توانستیم امیدوار باشیم که این سرمایه ها روانه بازار مسکن می شوند با این حال عدم اطمینان مانع از ورود سرمایه ها به بازار مسکن گردید.

پیش بینی بازار مسکن در سال جدید

ایشان در خصوص نحوه تأثیر رشد ۹۰ درصدی قیمت ساخت و ساز و مسکن اظهار داشت: زمانی که رشد قیمت مسکن اتفاق می افتد عموما این رشد قیمت در بازار اجاره هم مشهود می گردد و نگاه ها را به سمت خود می کشاند، ضمن این که با نزدیک شدن به شرایط رکود، برای بار دیگر نرخ اجاره بها رشد را تجربه می نماید.

به گفته این مقام مسئول، علت آن است که در نقطه ابتدا و انتهای این فرآیند، مردم قدرت خرید خود را به میزان زیادی از دست می دهند و مایلند خانه ای اجاره کنند تا این که به خرید واحد های مسکونی روی آورند.

وی در خصوص اعلام نیاز کشور به ۹ میلیون واحد مسکونی عنوان کرد: این رقم صحیح نیست و در شرایط کنونی کشور تنها به ۵ میلیون واحد مسکونی نیاز دارد تا بتواند پاسخگوی نیاز مردم و متقاضیان واحد های مسکونی باشد.

ایشان با بیان این که در سال های اخیر، میزان حاشیه نشینی با رشد همراه بوده است، عنوان کرد: تولید ۵ میلیون واحد مسکونی کافی است تا عرضه همتراز با تقاضا شود و نیاز مردم به مسکن مرتفع گردد.

ستارخان عنوان نمود: برای ساخت و احداث این تعداد واحد مسکونی به بازه زمانی ما بین ۴ تا ۵ سال احساس نیاز می شود.

وی اذعان نمود: متأسفانه مروری بر اتفاقات سال ۹۷ در حوزه مسکن حاکی از آن است که دولت برنامه ها و تدابیر صحیحی برای این بخش در سال گذشته نداشته است و این بازار با روند رو به بهبودی همراه نبوده است.

ایشان با بیان این که مسکن مغفول مانده است و عده ای از مسئولان این بخش را کنار گذاشته اند تصریح کرد: بعید می دانم برنامه ریزی های صحیحی برای این بازار صورت گرفته باشد و تدابیری اساسی اندیشیده شده باشد.

می اظهار نمود: می توان ادعا کرد، نیمی از اقتصاد کشور در گرو صنعت ساختمان است به این معنا که اگر این صنعت با رونق همراه شود، اقتصاد هم رونق را تجربه می کند و بهبود می یابد، این درحالی است که با راکد شدن بازار مسکن چیزی حدود ۶۵ درصد از معاش مردم به قهقرا و نابودی می رود.

این کارشناس حوزه اقتصاد با اشاره به این که بازار مسکن هنوز وارد رکود عمیق نشده است عنوان کرد: رونق این بازار بسیار اندک است و چنانچه شاهد اتفاق و برنامه ریزی دقیقی در این حوزه نباشیم، رکود عمیق از شهریور ماه سال ۹۸ محقق خواهد شد.

ستاریان عنوان نمود: این بازار سکه، ارز و طلاست که اقتصاد را تحت تأثیر قرار می دهد و تا زمانی که این بازار های سرمایه ای ثبات را تجربه نکنند و به تعادل نرسند بعید است اقتصاد هم شرایط مناسبی را شاهد باشد. به گفته این مقام مسئول اگر سرمایه ها وارد بازار مسکن شوند می توان به بهبود این بازار امیدوار بود.

ستاریان ادامه داد: رکود مسکن در شهریور ماه امسال اتفاق نخواهد افتاد منوط بر این که، سرمایه ها وارد بازار مسکن شوند.

  • منبع خبر : شهرخبر