رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی با اشاره به این که تسهیلات حمایتی و بلاعوض در اختیار سیل زدگان شیرازی قرار می گیرد اظهار داشت: تسهیلات معیشتی در قالب وام های ۵۰ میلیون تومانی به سیل زدگان اعطا می شوند و وام های حمایتی با مبلغ ۴۰ و ۶۰ میلیون تومان به واجدین شرایط واگذار می گردد.

علیرضا تابش در نشستی که با حضور استاندار و مدیران استان فارس برگزار گردید، میزان خسارات وارد شده در جریان سیل شیراز را زیر ذره بین برد و اظهار داشت: تمام خسارت های وارده به واحد های مسکونی و خودرو ها در جریان سیل شیراز جبران خواهد گردید.

به گفته این مقام مسئول، کارشناسان بنیاد مسکن در حال برآورد میزان خسارات وارد شده هستند و به محض ارائه گزارشات، پرداخت وام های حمایتی و معیشتی در دستور کار قرار خواهد گرفت.

تابش ادامه داد: هزینه هایی برای حمل و نقل خودرو های خارج از استان فارس و خودرو های متعلق به شیراز که در این حادثه دچار خسارت شدند، در نظر گرفته شده است. به گفته تابش خودرو هایی که دارای قرارداد با بیمه هستند، خسارات وارده را از بیمه دریافت خواهند کرد و آنان که قراردادی با بیمه بدنه ندارند از محل کمک های انجام شده، خسارت هایشان جبران خواهد گردید.

ایشان با بیان این که کارشناسان به تمام خانه ها برای برآورد میزان خسارات وارده سر خواهند زد، اذعان نمود: این اطمینان را به مردم می دهیم که تمام ابعاد خسارت را برآورد کنیم و راه جبران همه خسارت ها را برنامه ریزی کرده و جبرانشان را در دستور کار قرار دهیم.

این مقام مسئول این طور صحبت هایش را ادامه داد: واحد هایی که دارای مستأجر بوده و در اثر سیل تخریب شده است، مشمول تسهیلات معیشتی و بلاعوض می شوند که این وام ها در اختیار مستأجران قرار خواهند گرفت. لازم به توضیح است که آنان که اقلام زندگی خود را زیر آب و یا آوار از دست داده اند می توانند از وام معیشتی ۵ میلیون تومانی بهره مند شوند، ضمن این که قادرند وام کم بهره تا سقف ۱۵ میلیون تومان اخذ کنند.

استاندار فارس در این نشست با اشاره به این که تمام اقدامات لازم و قانونی برای برآورد نمودن میزان خسارات وارده در اثر سیل، صورت گرفته است، عنوان نمود: بیشتر خودرو هایی که در اثر سیل دچار حادثه شده اند، پراید است که برای انتقال و تعمیر آن ها وام و تسهیلاتی اعطا خواهد گردید.

عنایت الله رحیمی اظهار کرد: تسهیلات پرداختی برای تعمیر و بازسازی واحد های روستایی با کارمزد ۴ درصد است و این رقم برای واحد های شهری به ۵ درصد می رسد. به گفته این مقام مسئول، این تسهیلات در زمره وام های حمایتی قرار دارند و به منظور برگرداندن افراد عادی به زندگی در دستور کار قرار می گیرند. رحیمی عنوان نمود: هرچند ممکن است چنین تسهیلاتی کافی نباشد اما برای برگرداندن مردم به شرایط عادی کاملا الزامی و حیاتی است.

ایشان با بیان این که برخی از واحد های شهرک سعدی شیراز دارای بافت های فرسوده هستند، اذعان نمود: بیشتر واحد های آسیب دیده فاقد پروانه ساخت و اسناد هویتی هستند. این مقام مسئول عنوان کرد: به زعم این که حکم قانونی این است که روال درست طی شود و اسناد هویتی اخذ گردند با این حال تأکید ما بر اصلاح بافت های فرسوده است که شهرداری شیراز آمادگی خود را برای بازسازی بافت های فرسوده و ارائه اسناد هویتی اعلام کرده است.

وی با اشاره به این که در شرایط کنونی، مهم ترین مسئله، امدادو نجات است، تصریح کرد: اولویت ما رسیدگی به افراد سیل زده و کسانی است که با مشکلات پس از آن دست به گریبان هستند.

  • منبع خبر : دنیای اقتصاد