مصطفی قلی خسروی، رئیس اتحادیه مشاوران املاک تهران اظهار داشت: بسیاری از کشور های همسایه راغبند با تبلیغات گسترده ایرانیان را مصمم به خرید واحد هایشان کنند درحالی که هیچ اقامتی در اختیارمان نمی گذارند. وی عنوان کرد: گرجستان، بارزترین نمونه است که معامله آپارتمان با کشور های همسایه را کاملا قدغن کرده است.

وی با بیان این که مروری بر نتیجه خرید مسکن از کشور های همسایه طی سال های گذشته نشان می دهد این امر همواره با شکست همراه بوده است، عنوان کرد: جدیدترین نمونه، کشور گرجستان است که می شود آن را به عنوان بارزترین مثال، نام برد.

به گفته قلی خسروی طی سال های اخیر تعداد زیادی از خریداران مسکن در دوبی، کویت و بیروت ورشکست شدند و حتی تعدادی از آن ها در زندان های این چند کشور به سر می برند.

این مقام مسئول در ادامه، وضعیت معامله مسکن با اتباع ایرانی در گرجستان را مطرح کرد و اذعان نمود: پس از این که ایرانیان زیادی به خرید آپارتمان در گرجستان روی آوردند، اکنون مجلس این کشور، معامله آپارتمان با اتباع کشور های همسایه را قدغن کرده است و ایرانیان مانده اند و ملک هایی که حتی گرجستانی ها هم خریدار آن ها نیستند.

ایشان ضمن اشاره به این که در حال حاضر، ترکیه و قبرس، تبلیغات گسترده ای می کنند بلکه بتوانند پای ایرانیان را به کشور خود باز کرده و آن ها را راغب به خرید ملک کنند و وعده می دهند، به آن ها اقامت خواهند داد، عنوان کرد: این وعده ها همگی دروغند و جز فریب چیزی نیستند. وی ادامه داد: در ترکیه، دو سند را در اختیار خریدار می گذارند که سند اصلی تنها به شرطی ارائه می گردد که خریدار در آن خانه مستقر شود. قلی خسروی افزود: در این کشور برای استقرار دائم لازم است اقامت دریافت گردد چون این هدف هرگز محقق نمی شود.

خسروی با بیان این که از میان کشور های همسایه، اقلیم و شرایط آب و هوایی ایران متفاوت و منحصر به فرد است، اظهار داشت: بسیاری از اتباع این کشور ها به اقلیم چهار فصل ایران غبطه می خورند. وی ادامه داد: به همه هم میهنان عزیز توصیه می کنم هزینه هایی که برای سرمایه گذاری با ریسک بالا در دیگر کشور ها کنار می گذارد را در داخل کشور صرف کنند چرا که منافعش به کشور می رسد، چرخِ اشتغال به گردش در می آید و با هم در راستای ساخت کشور گام برداشته ایم.

کمک کنندگان (اعضای صنف) به مصیبت زدگان سیل، مشمول تخفیف خواهند شد

ایشان درباره برنامه ریزی های انجام شده این صنف جهت کمک به مصیبت زدگان سیل اظهار داشتند: اعضای صنف در صورت حمایت از سیل زدگان، با ارسال تصویر فیش واریزی به یکی از شماره های ۹۹۹۹۹ یا ۳۳۳۳ بانک ملی، مشمول تخفیف سی درصدی حق عضویت خواهند شد. اعضای دیگر استان ها نیز با ارسال تصویر فیش واریزی از هدایای در نظر گرفته شده و تخفیف در مالیات متمتع خواهند گردید.

به گفته این مقام مسئول، ساخت ۴۰۰ هزار واحد مسکونی که وزیر راه و شهرسازی بار ها درخصوصش صحبت کرده است، نقش پررنگی در رونق بازار مسکن خواهد داشت. وی افزود در صورت استفاده از مشوق و تسهیلات مناسب، بخش های خصوصی نیز راغب به ساخت واحد های مسکونی خواهند شد.

ایشان با اشاره به این که طرح های مالیاتی، تورم زا خواهند بود اظهار داشتند: زمانی که مالیات اعمال می شود سازندگان و فروشندگان ناچار می شوند این هزینه ها را از مشتری اخذ کنند به این معنا که قیمت مسکن گران می گردد.

وی به مقایسه بازار مسکن و دیگر بازار ها پرداختند و عنوان کردند: بازار مسکن امن تر از بازار سکه و ارز است همان طور که این مثال را بار ها شنیده ایم: زمین بخر که دزد می تواند روی آن راه رود اما نمی تواند آن را بدزدد.