مصطفی قلی خسروی، رئیس اتحادیه مشاوران املاک تهران عنوان کرد: استفاده از واژه رکود برای توصیف بازار مسکن اشتباه است چرا که با وجود گرانی ها، حتی در شرایط کنونی هم معاملات مسکن اتفاق می افتد.

ایشان در خصوص وضعیت مسکن در سال ۹۸ اظهار داشتند: مسکن هیچگاه ارزان نخواهد شد، در واقع با افزایش ساخت و ساز مسکن و زمانی که عرضه از تقاضا پیشی می گیرد، مردم به ناچار قیمت مسکن را پایین می آورند.

ایشان با اشاره به این که سال ۹۱ هم شاهد رشد ناگهانی قیمت مسکن بودیم، عنوان کرد: در سال ۹۱ نیز توأمان با رشد دلار، قیمت واحد مسکونی اوج گرفت و وقتی برای بار دوم، قیمت دلار بالا رفت، مسکن ثابت ماند که علتش به کاهش قدرت خرید مردم بر می گشت.

رئیس اتحادیه مشاوران املاک تهران افزود: در سال ۹۷ نیز همزمان با رشد قیمت ارز و طلا، شاهد گران شدن واحد های مسکونی بودیم و بر اساس درسی که از گذشته آموخته ایم در سال جدید، رشد ناگهانی قیمت مسکن اتفاق نخواهد افتاد. وی ادامه داد: حتی اگر در سال ۹۸ هم شاهد رشد قیمت مسکن باشیم اما میزان رشد از نرخ تورم کمتر خواهد بود.

ایشان در ادامه تصریح کردند: بعید می دانم در سال ۸ رشد قیمت دلار اتفاق بیفتد. وی درباره این که چرا با کاهش قیمت ارز، قیمت مسکن ارزان نشد، اظهار کرد: ملک و مسکن پیرو یک مؤلفه یکسان نیستند و ۱۷۴ شغل کلیدی وابسته به مسکن هستند که از جمله آن ها می توان به سیمان، گچ، آهن، سنگ و آلومینیوم اشاره کرد.

ایشان درباره رکود بازار مسکن عنوان کردند: نمی توان ادعا کرد بازار مسکن راکد است چرا که حتی در شرایط کنونی هم معامله مسکن اتفاق می افتد و شاهد خرید و فروش واحد های مسکونی هستیم. وی ادامه داد: در نخستین نیمه سال ۹۷ شاهد شرایط خوبی در بازار مسکن بودیم اما توأمان با آغاز نیمه دوم و گران شدن ارز، حجم معاملات مسکن افت ۳۰ درصدی را تجربه نمود.

وی با بیان این که رونق بازار مسکن در گرو حمایت از سازندگان و سرمایه گذاران است، اظهار نمود: نباید فضایی ایجاد شود که سرمایه گذاران درصدد خروج سرمایه های خود از کشور برآیند، باید به آن ها احترام گذاشت و از آن ها حمایت نمود.

وی ضمن اشاره به این که آخوندی به عنوان وزیر سابق راه و شهرسازی و رئیس جمهور بار ها اعلام کرده بودند که نگاهشان به مسئله راهبردی است، اذعان نمود: این درحالی است که محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی اعلام کرده است مهم ترین اولویتش مسکن است و قرار است ساخت ۴۰۰ هزار واحد مسکونی را در سال جدید در دستور کار قرار دهد. وی افزود: چنانچه ساخت واحد های مسکونی در حجم انبوه زده شود مطمئنم، این بازار بهبود می یابد و شرایط بهتری را تجربه می کند.

  • منبع خبر : تی نیوز