محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی با اشاره به این که در شرایط کنونی قیمت مسکن مناسب نیست و جوان ها نمی توانند مسکن تهیه کنند، اظهار داشت: وام مسکن ۶۰ درصد افزایش خواهد یافت.

وزیر راه و شهرسازی با بیان این که در شرایط کنونی، جوان ها نمی توانند مسکن تهیه کنند و قیمت واحد های مسکونی واقعا گران است، اظهار داشت: عموما افرادی خانه ها را عرضه می کنند که در حوزه ساخت و ساز آنطور که باید حرفه ای و حاذق نیستند. وی افزود: مهم ترین اولویت ما، افزایش عرضه واحد های مسکونی است و برای نیل به این هدف در تلاشیم، عرضه زمین و اراضی را در دستور کار قرار دهیم و هزینه های مربوط به مجوز های ساخت واحد مسکونی را حذف نموده و تسهیلات مناسب و قابل انتقال به خریدار را به سازندگان پرداخت کنیم.

ایشان با اشاره به طرح جدید تهیه مسکن که توسط رئیس جمهور ارائه گردیده است اظهار داشت: از بزرگترین پروژه های شهری، ساخت واحد های مسکونی است که در بسیاری از استان ها، آغاز شده است و در دست انجام قرار دارد. وی ادامه داد: امید است جوانان بتوانند از این واحد ها استفاده کرده و مسکن را با قیمت مناسب تری تهیه نمایند.

وی در خصوص افزایش تسهیلات مسکن عنوان کرد: در مقایسه با تسهیلاتی که در اسفندماه سال گذشته پرداخت شده است، وام مسکن رشد ۶۰ درصدی را شاهد خواهد بود که این وام را در اختیار تولید کنندگان و عرضه کنندگان واحد های مسکونی قرار می دهیم به این منظور که عرضه واحد های مسکونی تقویت شده و رشد پیدا کند. به گفته اسلامی، این امر سبب می شود میزان ساخت و ساز واحد های مسکونی افزایش را شاهد باشد. اسلامی افزود: چنانچه ساخت و ساز واحد های مسکونی رشد پیدا کند، بی تردید بازار متعادل خواهد شد و ثبات را تجربه خواهد کرد.

ایشان با بیان این که واحد های خالی ناشی از تمایل به کسب سود توسط سازندگان و اقدامات بازرگانی است، خاطرنشان کرد: این واحد را می توان به عنوان تله ای دانست که در مسیر منابع ملی قرار دارد. به گفته اسلامی، واحد های خالی، ساخت و ساز کشور را به قهقرا می برد با این حال دولت تمام تلاشش را برای تقویت تولید مسکن به کار خواهد گرفت و از واگذاری زمین های ارزان قیمت، دریغ نخواهد کرد.

به گفته این مقام مسئول، ساخت شهر های جدید از دیگر برنامه های در دست انجام است که به سبب این امر، بازار مسکن وضعیت بهتری را تجربه خواهد کرد. اسلامی عنوان کرد: در اطراف شهر های بزرگ، شهرک های کوچک احداث خواهیم کرد و در قسمت هایی که کمبود زمین احساس نمی شود، ساخت خانه های ویلایی اجرا خواهد گردید، علت این امر آن است که تمایل به خانه های حیاط دار در میان مردم بیشتر است.

به گفته اسلامی، ساخت خانه های ویلایی در حال حاضر در پرند در دست اجراست و همواره با استقبال زیادی همراه بوده است. وی عنوان کرد: وزارت راه و شهرسازی در تلاش است تا از این تفکر پشتیبانی و حمایت کند. وی افزود: در برنامه سال ۹۸، بودجه مناسبی برای محقق کردن این تفکر لحاظ شده است.

به گفته اسلامی از دیگر برنامه های این وزارت، کنترل شهرسازی است به این معنا که هم کنترل ساختمان وجود دارد و هم کنترل شهرسازی. این مقام مسئول اذعان نمود: بر اساس ضوابط ابلاغ شده و بر اساس تمام نظارت هایی که بر ساخت و ساز های باکیفیت به عمل آمده، سازندگان ترغیب به ساخت واحد های مسکونی در چارچوب خواهند شد. اسلامی افزود: بر این اساس، شهرسازی آن طور که باید پیش می رود و محقق می گردد.

  • منبع خبر : شهرخبر