سال ۹۷ را شاید بتوان سالی دانست که تغییرات اقتصادی بسیاری در آن رخ داد. در این سال تمامی قیمت‌ها حدود دو الی سه برابر شده است که همین امر به نوبه خود بر بازار مسکن نیز تاثیر گذاشته است و در واقع قیمت مسکن نیز به گونه‌ای افزایش یافته است که دیگر شاید خرید و فروش مسکن کار آسانی نباشد.

دقت داشته باشید که در ابتدای سال ۹۷ قیمت مسکن بسیار آرام سیر صعودی داشت. تا مرداد ماه که قیمت مسکن به طور ناگهانی افزایش کرد. پس از این سیر ناگهانی، اینگونه تصور می‌شد که قیمت مسکن دیگر افزایش نخواهد یافت اما بار دیگر اقتصاد ایران اکثریت را دچار اشتباه کرد و در بهمن ماه امسال قیمت مسکن دچار طوفانی شد که به طور کل آن را زیر و رو کرد.

وضعیت بازار مسکن

قیمت مسکن؛ دلیل این همه تغییرات ناگهانی چیست؟

برخی معتقدند که قیمت مسکن به دلایلی که امروزه در اقتصاد ایران به شدت دیده می‌شود تغییر می‌کند. این دلایل می‌تواند شامل افزایش قیمت ارز و طلا باشد که امروزه به طور ثانیه‌ای افزایش پیدا می‌کنند. کارشناسان بر این باورند که در سال ۹۸ با کاهش قدرت خرید مردم در نهایت بازار مسکن به یک ثبات نسبی خواهد رسید. برخی اما بر این باورند که قیمت مسکن تنها زمانی به ثبات خواهد رسید که سایر بخش‌ها نیز همزمان با کاهش قیمت همراه باشند.

پیش‌بینی‌ها اینطور نشان می‌دهد که تا رسیدن این زمانی قیمت مسکن نیز به ثبات نخواهد رسید. از آنجائیکه بازار مسکن به گونه‌ای است که نسبت به سایرین تغییرات را در مدت زمان طولانی تری حس می کند، اینطور گفته می‌شود که در نهایت قیمت مسکن شاید افزایش پیدا کند اما دیگر حالت طوفانی و ناگهانی نخواهد داشت.

قیمت مسکن در تهران

شاید تصور کنید که افزایش قیمت مسکن در تهران بیش از سایر شهرها ملموس است، چراکه تهران پایتخت است و به طور قطع تغییرات را بیشتر حس خواهد کرد. کما اینکه از دوران قدیم قیمت مسکن در تهران بیشتر از سایر شهرها بوده است و همچنین تفاوت بالاشهر و پایین شهر نیز به وضوح دیده می‌شود. شما می‌توانید در مناطقی مانند پاکدشتريال قرچک و یا پرند خانه‌هایی زیر ۱۰۰ میلیون تومان پیدا کنید. اگر می‌توانید مقدار بیشتری هزینه کنید به طور قطع مکان بهتری را خواهید یافت.

قیمت مسکن و نرخ‌های عجیب!

شاید شما هم دیده باشید که برخی از خانه‌ها و ویلاهایی که در شهرهای مختلف به ویژه در تهران هستند قیمت‌های نجومی دارند. این افزایش قیمت‌ها همانطور که گفته شد تا چندین سال قبل نیز دیده می‌شد اما هم اکنون به حدی زیاد شده است که نمی‌توان آنها را کنترل کرد و به همین دلیل نیز هست که بازار مسکن این روزها هیچ رونقی ندارد.

قیمت این ویلاها و آپارتمان‌های خاص از هیچ قانون خاصی تبعیت نمی کند چراکه این ویلاهای لاکچری که معمولاً بدون مجوز و در مناطق خوش آب و هوا ساخته می‌شوند، هیچگونه نظارتی بر روی قیمت را قبول نخواهند کرد. قیمت این خانه‌ها حتی از بسیاری از نقاط شهر تهران نیز بیشتر است. این مناطق بیشتر جزء مناطق لوکسی به حساب می‌آیند که در آن‌ها تمامی قیمت‌ها با مناطق دیگر متفاوت است. در واقع با کنسل شدن نظارت بر این مناطق اغلب آن‌ها قیمت‌های نجومی و بسیار زیادی را برای ویلاهای مختلف انتخاب می‌کنند و با این قیمت‌ها نیز به فروش می رسند.

وضعیت بازار مسکن در بهمن ماه زیر ذره‌بین رفت 2

وضعیت بازار مسکن در بهمن ماه زیر ذره‌بین رفت ۲

زنجیره تامین مالی مسکن

طرحی که قرار است در تابستان سال آینده تصویب شود طرحی است که قرار است یک زنجیره مالی برای کمک به تامین مسکن دایر شود. مدیر عامل بانک مسکن در این باره گفته است که این طرح قرار است که در تابستان سال ۱۳۹۸ تصویب نهایی شود.

رحیمی انارکی در این باره گفته است که از آنجائیکه احتمال افزایش مجدد قیمت مسکن وجود دارد اما این احتمال بسیار ضعیف است و این امر نیز به دلیل کاهش قدرت خرید در مردم است. وی خاطرنشان کرد که حتی در حد افزایش تورم نیز قیمت مسکن افزایش نخواهد یافت اما در سال آینده با تصویب بودجه‌هایی که به این بخش اختصاص پیدا کرده‌اند امید می‌رود که قدرت خرید در بین مردم مجدداً زیاد شود و همچنین بتوانند تا علاوه بر مسکن سایر بخش‌هایی را که دچار تغییرات شده اند نیز به گونه‌ای به ثبات برسانند.

از آنجائیکه یکی دیگر از دلایل افزایش قیمت مسکن، افزایش قیمت مصالح است امید می‌رود که در سال آینده و به ویژه در تابستان که قرار است طرح زنجیره مالی تصویب شود، قیمت مصالح مورد نیاز برای ساخت و ساز نیز تا حدود ۳۰ درصد کاهش پیدا کند. امید است که علاوه بر قیمت مسکن، افزایش قیمت‌هایی که شاهد آن هستیم نیز در سال ۱۳۹۸ کنترل شود.