سید هادی بهادری، عضو کمیسیون عمران مجلس، اذعان نمود: انتظار می رود رشد قیمت مسکن در سال جدید ملموس و قابل توجه نباشد.

این مقام مسئول به عوامل اثرگذار بر رشد قیمت مسکن اشاره کرد و اظهار داشت: نه تنها میزان عرضه و تقاضای مسکن بر قیمت آن اثرگذار است بلکه جو روانی جامعه و مسائل کلان اقتصادی نیز این مهم را دستخوش تغییر می سازد. وی ادامه داد: در شرایط کنونی، عرضه واحد های مسکونی از تقاضا عقب افتاده است که به واسطه این امر شاهد گران شدن مسکن در سال ۹۷ بودیم همانطور که بر رشد قیمت مسکن در سال جاری هم بی تأثیر نخواهد بود. وی ادامه داد: با این حال بر این باورم که در سال جاری همچون سال گذشته شاهد جو روانی و گران شدن ناگهانی قیمت مسکن نخواهیم بود.

این مقام مسئول اظهار داشت: با توجه به میزان رشد قیمت مسکن در سال ۹۷، قدرت خرید مردم به میزان قابل توجهی افت کرده است از این رو دور از انتظار است که در سال جدید هم شاهد رشد سرسام آور قیمت مسکن باشیم.

وی افزود: در سال جدید، رشد قیمت مسکن به فاکتور های متفاوتی وابسته است که از جمله آن ها می توان به میزان عرضه و تقاضا، جو روانی جامعه و مسائل کلان اقتصادی کشور اشاره نمود.: در شرایط کنونی میزان تقاضا بسیار بیشتر از عرضه است از این رو در سال ۹۷ شاهد رشد قیمت مسکن بودیم و این امر بر جهش قیمت مسکن در سال جدید هم اثرگذار خواهد بود با این حال پیش بینی می شود جو روانی امسال به اندازه سال گذشته نباشد.

بهادری درخصوص راهکار های موجود برای افزایش تولید و ساخت و ساز مسکن که به کاهش قیمت منجر می شود، اظهار داشت: با توجه به این که در شرایط کنونی عرضه واحد های مسکونی اندک است انتظار می رود رشد تولید مسکن در اولویت قرار بگیرد و عرضه واحد های مسکونی گسترش یابد با این امید که قیمت مسکن متعادل شده و ثبات را تجربه نماید. وی افزود: لازم است در سال جدید راهکار هایی در دستور کار قرار گیرند که به سوق یافتن سرمایه های سرگردان به تولید مسکن منتهی می گردند.

نماینده مردم ارومیه در مجلس اظهار داشت: لازم است واحد های نیمه تمام تکمیل شده و در اختیار متقاضیان قرار گیرند ضمن این که تمهیداتی نیز برای واحد های خالی در اندیشیده گردد.

ایشان با اشاره به این که تسهیلات ساخت بر تسهیلات خرید مسکن ارجحیت دارد، اظهار داشت: فارغ از این که تسهیلات ساخت را به صورت فردی پرداخت می کنیم یا به سازندگان انبوه، لازم است تسهیلات ساخت مسکن جایگزین تسهیلات خرید مسکن گردد تا گره گشا بوده و به بازار مسکن جانی دوباره بخشد. وی با اشاره به این که در شرایط کنونی تقاضا برای مسکن به اندازه کافی بالا هست عنوان کرد: چنانچه تسهیلات برای خرید در نظر گرفته شود آنگاه بیش از این شاهد رشد قیمت واحد های مسکونی خواهیم بود.

وی با بیان این که لازم است در سال جاری، وام ساخت مسکن در اختیار تولید کنندگان واحد های مسکونی قرار بگیرد، اذعان نمود: بهترین کار این است که وام را در اختیار سازندگان قرار دهیم تا عرضه واحد های مسکونی به اوج رسیده و به این واسطه، رشد قیمت مسکن متوقف گردد.

این مقام مسئول اظهار داشت: اگر تسهیلات ساخت در اختیار افراد و شرکت های انبوه ساز قرار بگیرد، عرضه از تقاضای مسکن پیشی خواهد گرفت و به پشتوانه این امر، آنچه شاهدش خواهیم بود ثبات بازار مسکن است. بهترین راهکار اندیشیدن سیاست هایی است که موجب می شود واحد های ساخته شده عرضه گشته و به اقتصاد کشور برگردد.

بهادری اذعان نمود: تعداد واحد های خالی و نیمه تمام در کشور زیاد است از این رو بهترین کار در نظر گرفتن سیاست هایی است که سبب عرضه واحد های ساخته شده می گردد تا به این واسطه واحد ها در اختیار مردم قرار بگیرد و به بخشی از اقتصاد کشور بدل شود.

لازم است این تمهیدات به نوعی باشد که سازنده تمایلی به عدم فروش ساختمان نداشته و سریعا در راستای عرضه آن اقدام نماید. لازم است دولت و مجلس سیاست هایی لحاظ کنند که سازندگان دلیلی برای خالی نگه داشتن واحد هایشان نداشته باشند.

  • منبع خبر : اقتصاد نیوز