یکی از کارشناسان اقتصادی با اشاره به این که رشد قیمت مسکن در کلانشهر ها به رقم ۱۰۰ درصد نزدیک می شود اظهار داشت: میزان تورم اقتصادی در این برهه زمانی ۵۰ درصد اعلام شده است.

مهدی سلطان محمدی عنوان کرد: آنچه سبب شده است شاهد رشد قیمت مسکن باشیم تنها افزایش قیمت تمام شده مسکن نیست بلکه یکی از مهم ترین دلایلش پیشی گرفتن تقاضا از عرضه مسکن است که علتش را می توان عدم سیاست گذاری ها و سرمایه گذاری های مناسب طی سال های اخیر دانست.

این کارشناس اقتصادی اظهار داشت: سرمایه گذاری در حوزه مسکن در شرایط فعلی هم آنطور که باید نیست که این امر به مثابه زنگ خطری می ماند که باید آن را در کانون توجه قرار داد. به گفته این مقام مسئول، به زعم تمام رشد قیمت های موجود در زمینه مسکن، سرمایه گذاری در این زمینه با افزایش ۱۰ تا ۲۰ درصدی همراه بوده است.

این کارشناس عنوان کرد: چنانچه وضعیت عرضه و تقاضای واحد های مسکونی به همین شکل باقی بماند، نمی توان انتظار متعادل شدن قیمت مسکن را داشت.

وی ادامه داد: آنچه مانعی بر سر متعادل شدن قیمت مسکن است، عدم متعادل بودن عرضه و تقاضاست.

مروری بر وضعیت مصرف کنندگان واقعی مسکن

ایشان با بیان این که رشد قیمت مسکن طی ماه های اخیر به گونه ای بوده است که متقاضیان و مصرف کنندگان واقعی از این بازار فاصله گرفته اند و قدرت خریدشان را از دست داده اند. وی افزود: در شرایط کنونی، قیمت مسکن طوری است که عده زیادی از افراد با درآمد ها و تسهیلات دریافتی قادر نیستند در راستای خرید مسکن گام بردارند، از این رو می توان عنوان کرد دوره خرید مسکن طولانی تر شده و طی برهه زمانی طولانی تری، خریداران می توانند واحد های مسکونی را دریافت کنند. وی افزود: بسیاری از کسانی که دارای مسکن مناسب نبوده اند، کماکان از خرید مسکن و دسترسی به مسکنی مناسب تر عاجزند.

ایشان با بیان این که هدف برخی از افراد از ورود به این بازار، سرمایه گذاری است اذعان نمود: این دسته از افراد، واحد های مسکونی را می خرند تا به سود کلان برسند و مهم ترین عاملی که این بازار را مخدوش و مشوش ساخته است همین سرمایه های سرگردان است.

وی در ادامه به سیاست گذاری های اقتصادی نادرست اشاره کرد و عنوان نمود: آنچه این وضعیت را رقم زده است، سیاست گذاری های اقتصادی نادرست است که بایستی در کانون توجه قرار گرفته و به آن توجه نمود.

وی اظهار داشت: قوانین موجود به گونه ای است که آنان که کار کمتری انجام می دهند، سود بیشتری به دست می آورند و افزود: در شرایط کنونی، قیمت واحد های احداث شده در حاشیه کلانشهر ها و مناطق خوش آب و هوای ویلا نشینی به گونه ای است که با درآمد و دستمزد ها هیچ هارمونی و هماهنگی ندارد.

آیا ارز بر جهش قیمت مسکن اثرگذار است؟

وی با اشاره به این که قیمت مسکن از قیمت ارز اثرپذیر است، عنوان کرد: زمانی که رشد قیمت ارز حاصل می گردد، ارزش پول ملی افت می کند و آنان که دارای پول هستند تلاش می کنند پولشان را به یک کالای سرمایه ای همچون مسکن بدل کنند. وی اظهار داشت: مسکن را می توان به عنوان یک کالای سرمایه ای معرفی کرد که در بسیاری از دوره ها سودآور بوده است.

ایشان با بیان این که ساخت و ساز واحد های مسکونی طی سال های اخیر با رکود تورمی دست به گریبان بوده است، اظهار داشت: کماکان تولید مسکن با این مشکل دست به گریبان است و این مسئله زمینه ساز مسائل و مشکلات زیادی خواهد بود.

وی با اشاره به این که رشد قیمت مسکن تا روز های پایانی سال ۹۷ هم مشاهده شده است، اذعان نمود: در روز های پایانی اسفند ماه، رشد قیمت مصالح ساختمانی همچون فولاد همه نگاه ها را به سمت خود کشاند.

وی عنوان کرد: در شرایط کنونی، یکی از عواملی که مانع از سرمایه گذاری در حوزه مسکن می شود، واضح نبودن آینده مسکن است به طوری که آینده این بازار در هاله ای از ابهام قرار دارد و سرمایه گذاری در آن از نگاه خیلی ها یک نوع ریسک است.

به گفته این کارشناس اقتصادی، در شرایط کنونی، رشد تسهیلات مسکن راه به جایی نمی برد و کمک کننده نیست حال آن که بهترین راهکار این است که با در دست قرار دادن سیاست گذاری های مناسب، قیمت تمام شده مسکن را کنترل و مدیریت نماییم.

وی ادامه داد: انتظار می رود در سال جاری، تمرکز اصلی دولت بر افزایش ساخت و ساز و تولید مسکن باشد نه تحریک خرید و فروش که دلیلش به ضرورت و اهمیت ساخت واحد های مسکونی بر می گردد. وی ادامه داد: چنانچه تولید واحد های مسکونی از نظر دور بماند شاهد بحرانی شدن شرایط خواهیم بود.

ایشان با بیان این که کاهش قیمت مسکن در سال جدید دور از انتظار خواهد بود عنوان کرد: با این حال باید شرایط برای خروج از رکود تورمی فراهم گردد و در این مسیر گام هایی برداشته شود.

وی ادامه داد: بهترین راهکار لحاظ کردن مشوق هایی است که باعث رونق تولید و ساخت و ساز مسکن می شود.

  • منبع خبر : شهرخبر