پیش‌بینی بازار مسکن به صورت دقیق توسط سایت و کارشناسان گروه املاک ملکانا انجام می‌شود. این پیش‌بینی دارای معیارها و پارامترهایی است. شما به عنوان یک خریدار و یا کسی که قصد فعالیت در بازار مسکن ایران را دارد، باید از این پیش‌بینی‌ها به صورت مقطعی آگاه شوید و براساس آن ها معاملات خود در این بازار را جهت‌دهی کنید.

یکی از مهم‌ترین موارد در پیش‌بینی بازار مسکن به صورت دقیق، توجه به پارامترهایی همچون پیش‌بینی نوسانات نرخ ارز و توجه به آن‌ها است. این عوامل به عنوان مهم‌ترین موارد در تاثیرگذاری در شرایط بازار و معاملات در سال‌های قبلی بوده‌اند و بدون شک به نسبت تاثیر خود در سال‌های آتی نیز موثر خواهند بود.

در این مقاله قصد داریم تا با استفاده از مهم‌ترین موارد و نکات، شرایط عرضه و تقاضا و قیمت و… در بازار مسکن را پیش‌بینی کنیم. با ما همراه باشید تا بعد از خواندن این مقاله بدانید که چگونه می‌توان در هر مقطع زمانی یک پیش‌بینی دقیق از بازار مسکن را انجام داد؟

پیش‌بینی مسکن براساس چه پارامترهایی و چگونه انجام می‌شود؟

در هر صنف و هر صنعتی، افراد با تجربه و خبره که سال ها در بازار آن محصول یا خدمت، کار کرده و یا فعال بوده‌اند، از پیش‌بینی برای جهت‌دهی به آینده سرمایه‌گذاری در آن صنعت استفاده می‌شود. در بازار مسکن نیز همانند سایرین، افراد خبره و با تجربه با توجه به نوسانات و تغییرات عوامل مختلف، اقدام به ‌های خاصی برای ادامه حضور در بازار می‌کنند.

با استفاده از پیش‌بینی بازار مسکن به صورت دقیق، نه تنها شما هیچ ضرری در این حوزه نخواهید کرد، بلکه در نوسانات شدید این بازار در ایران ممکن است سودهای کلانی نیز نصیب شما شود. این پیش‌بینی‌ها بر اساس عوامل و موارد مختلفی از جمله شرایط ارزی، ساخت و سازها، عرضه و تقاضا و … انجام می‌شود.

آیا پیش‌بینی ‌قیمت مسکن شدنی است 3

پیش‌بینی بازار مسکن به صورت دقیق

در پیش‌بینی بازار مسکن به صورت دقیق، سالیانه و براساس عوامل مختلف حادث شده در حوزه مسکن در آن سال، در هر منطقه ممکن است تغییرات و نوسانات متفاوتی با سایر مناطق ایجاد شود. مثلاً در اثر حوادث و بلایای طبیعی در بعضی از مناطق ممکن است نوسانات بالاتر رفته و شرایط با سایر مناطق متفاوت باشد. اما به صورت کلی و بدون در نظر گرفتن استثنائات این موارد، شما باید بدانید که قیمت مسکن و شرایط بازار آن به صورت کلی تابع چندین عامل مهم است و بر اساس آن‌ها نوسان می‌کند. در این قسمت از مطلب مهم‌ترین این موارد را برای شما به منظور هرچه آسان‌تر شدن پیش‌بینی بازار مسکن به صورت دقیق، بیان می‌کنیم. این موارد عبارتند از:

نرخ ارز: در کشور ما یعنی ایران بر خلاف سایر نقاط جهان به دلیل کاهش ارزش پول ملی و بالا رفتن نرخ ارز، هرچند سال یکبار قیمت‌ها در تمامی حوزه‌ها تکانی شدید خورده و شرایط را تغییر می‌دهد. بازار مسکن نیز از این قاعده مستثنی نیست. شوک ارزی تابستان سال ۹۸، باعث شده است تا قیمت‌ها در حوزه مسکن نزدیک به ۱۰۰ درصد افزایش یابد.

البته برای این مورد باید به یاد داشته باشیم که تا چندین سال به احتمال زیاد دیگر نخواهد توانست تاثیر عمده‌ای در بازار مسکن ایجاد کند. زیرا با وجود حباب‌های قیمتی در بازار مسکن، تا انتهای کشش خود، تاثیر گذاشته است.

عرضه و تقاضا: دومین مورد و مورد بعدی که در پیش‌بینی بازار مسکن به صورت دقیق مهم است، شرایط عرضه و تقاضا است. با توجه به اینکه بازار مسکن در سال‌های اخیر با اتمام تحویل واحدهای مسکن مهر مواجه شده است، انتظار می‌رود تا رکود به شکلی بسیار سریع از این صنعت دست برداشته و تقاضاها با عرضه‌ها به تناسب برسند.

در این صورت، به طور طبیعی قیمت‌ها تا قسمتی افزایش خواهند داشت اما با توجه به آزاد شدن تاثیرات ناشی از رکود چند ساله و افزایش قیمت شدید در بازار مسکن، فعلا حتی با وجود خروج از رکود، افزایش چشمگیری پیش‌بینی نمی‌شود.

ساخت و سازهای جدید: یکی دیگر از عواملی که پیش‌بینی بازار مسکن بر اساس آن به صورت دقیق انجام می‌شود، ساخت و سازهای جدید در حوزه مسکن است. بر این اساس و در صورتیکه ساخت و سازها در سال مذکور توسعه یافته و افزایش پیدا کند، قیمت‌ها کنترل شده و تا مقدار کمی نیز ممکن است براساس منطقه کاهش یابد. اما به صورت طبیعی و با کمبود واحدهای نوساز برای عرضه و فروش، قیمت‌ها تحت تاثیر این شرایط ممکن است بالاتر برود. در چنین شرایطی و با توجه به پیش‌بینی بازار مسکن به صورت کارشناسی، حتی ممکن است قیمت املاک چندین سال ساخت نیز افزایش پیدا کند.