عضو هیأت رئیسه کمیسیون عمران مجلس اظهار کرد: در شرایط کنونی میزان عرضه واحد های مسکونی از تقاضا بیشتر است از این رو دور از انتظار نیست که شاهد افزایش قیمت مسکن در سال جدید باشیم.

بررسی آمار های منتشر شده در خصوص وضعیت مسکن در اسفند ماه سال ۹۷ حاکی از آن است که حجم معاملات مسکن و میزان تورم در این ماه با روند رو به صعودی همراه بوده است. رشد قیمت مسکن به ازای هر متر مربع در اسفند ماه سال ۹۷ در مقایسه با اسفند ماه سال ۹۶، ۹۵ درصد گزارش شده است، و میانگین قیمت واحد مسکونی به ازای هر متر از آن، به نسبت این رقم در بهمن ماه سال ۹۷، رشد ۸٫۸ درصدی را تجربه نموده است. این رقم از شهریور ماه به عنوان بیشترین میزان تورم ماهانه شناخته می شود.

بر اساس گزارش های ارائه شده، حجم معاملات مسکن در اسفند ماه سال جاری در تهران، با رشد ۳۵ درصدی در مقایسه با ماه بهمن همراه بوده و چیزی حدود ۱۱ هزار واحد به ثبت رسیده است. رشد نقطه ای این حجم از معاملات به نسبت اسفند ماه سال ۹۶ دو درصد برآورد گشته است.

بر اساس آمار هایی که سال ۹۷ را گزارش می کنند، بیشترین میانگین ثبت شده برای هر متر واحد مسکونی در تهران ۱۱ میلیون تومان بوده است که به واسطه این امر، این سؤال مطرح می گردد که وضعیت مسکن در سال جدید به چه صورت خواهد بود و آیا راهکار هایی برای کنترل و مدیریت این بازار وجود دارد یا خیر.

علیم یارمحمدی به عنوان یکی از اعضای هیأت رئیسه کمیسیون عمران مجلس، عنوان نمود: در شرایط کنونی میزان عرضه واحد های مسکونی در مقایسه با تقاضا اندک است، از این رو دور از انتظار نیست که رشد قیمت مسکن در سال جدید نیز ادامه دار بوده و مشهود باشد. وی عنوان کرد: با توجه به تصمیمات و اقداماتی که وزارت راه و شهرسازی در دستور کار قرار داده است مبنی بر ساخت ۴۰۰ هزار واحد مسکونی جدید، انتظار می رود شاهد بهبود هایی در این بازار باشیم.

نماینده مردم شریف زاهدان گفت: بر اساس بررسی های انجام شده توسط نمایندگان مردم در کمیسیون عمران مجلس، در شرایط کنونی نیاز سالانه کشور به واحد های مسکونی فراتر از ۳ میلیون واحد است که این نیاز دائما در حال افزایش است از این رو چنانچه تنها به ساخت ۴۰۰ هزار واحد مسکونی مبادرت ورزیم و این تعداد واحد را در دستور کار قرار دهیم، اقدام خاصی انجام نداده ایم و بهبود خاصی را شاهد نبوده ایم. وی عنوان کرد: این امر نمی تواند کاهش و یا ثبات قیمت مسکن را به همراه داشته باشد و لازم است اقداماتی جدی تر در دستور کار قرار بگیرند.

ایشان با تأکید بر لایحه اصلاح قانون پیش فروش ساختمان، عنوان کردند: کمیسیون عمران مجلس در قالب این لایحه، اصلاحاتی را در دست انجام قرار داده که از جمله آن ها می شود به مالکیت تدریجی، حق فسخ قرارداد توسط خریدار، شناسنامه اجرایی و فنی، پرداخت خسارت توسط فروشنده، تأخیر های موجه و غیرموجه و صدور سند قطعی بدون طی نمودن مراحل قانونی در قوانین پیش فروش ساختمان را نام برد.

وی با اشاره به این که بررسی ها و اصلاحات لازم در خصوص قانون پیش فروش ساختمان در مراحل انتهایی قرار دارد اظهار داشت: اصلاحات انجام شده به زودی در صحن مجلس به صورت علنی ارائه خواهد گردید.

نایب رئیس کمیسیون عمران مجلس عنوان کرد: بی تردید این لایحه در مجلس تصویب خواهد شد ضمن این که انتظار می رود با تصویب این لایحه، سرمایه های سرگردان موجود، وارد حوزه پیش فروش ساختمان و یا تولید واحد های مسکونی گردند که این امر در افت قیمت مسکن اثرگذار خواهد بود.

  • منبع خبر : شهرخبر