حسام عقبایی، نایب رئیس اتحادیه مشاوران املاک تهران، با بیان این که تولید واحد مسکونی می تواند اثر شایانی بر افت قیمت آن داشته باشد، اظهار داشت: با توجه به این که شعار سال هم رونق تولید است چنانچه ساخت و ساز واحد های مسکونی در کانون توجه قرار بگیرند و افزایش پیدا کنند، شاهد افت ۵۰ درصدی قیمت مسکن خواهیم بود.

ایشان با بیان این که تولید مسکن مهم ترین فاکتوری است که باید مورد توجه قرار بگیرد اذعان نمود: چنانچه تولید مسکن محقق شود، تولید در دیگر بخش های کشور هم رونق و افزایش پیدا خواهد کرد.

به گفته این مقام مسئول، با افزایش تولید مسکن، ۴۵ درصد اقتصاد بازار مسکن هم به گردش در خواهد آمد که به واسطه این امر اشتغال زایی رقم خواهد خورد و تولید در دیگر حوزه ها نیز توسعه خواهد یافت. وی افزود: این قسمت تحت تأثیر مستقیم تحریم ها نخواهد بود.

ایشان با اشاره به این که قیمت مسکن به میزان قابل توجهی تحت تأثیر قیمت زمین است به طوری که قیمت زمین ۷۰ تا ۹۰ درصد قیمت مسکن را تشکیل می دهد، اظهار کرد: مابقی هزینه های مربوط به ساخت و ساز به مصالح ساختمانی بر می گردد که میزان قابل توجهی از آن ها تولید داخلی هستند از این رو با افزایش تولید واحد های مسکونی شاهد بهبود شرایط بازار مسکن خواهیم بود.

نایب رئیس اتحادیه مشاوران املاک تهران عنوان کرد: ساخت و ساز واحد مسکونی دارای اثرات مثبت و قابل توجهی خواهد بود که از جمله آن ها می شود به فعال نمودن ۱۳۰۰ شغل وابسته و ۳۰۰ صنعت اشاره نمود ضمن این که میان عرضه و تقاضای واحد مسکونی تعادل ایجاد می کند که این امر به نوبه خود بسیار کمک کننده خواهد بود. وی ادامه داد: مقام معظم رهبری مهم ترین تأکیدشان بر رفع بیکاری و رونق اشتغالزایی در راستای بهبود معیشت مردم است که نیل به این هدف با تحقق رونق تولید میسر می گردد.

وی با بیان این که از مهم ترین مشکلات حال حاضر مسکن است، عنوان کرد: چنانچه بتوانیم تولید مسکن را ارتقا ببخشیم بی تردید گام مهمی در رونق این حوزه برداشته ایم. ایشان ادامه دادند: طی ۴۰ سال اخیر اقدامات ارزشمندی در حوزه مسکن انجام شده است و در دولت تدبیر و امید هم تمهیدات مؤثری صورت گرفته است.

حسام عقبایی عنوان نمود: در شرایط کنونی کشور به یک میلیون واحد مسکونی نیاز دارد حال آن که آمار ها از ساخت ۳۰۰ هزار مسکن خبر می دهند از این رو با افزایش تولید مسکن بسیاری از مشکلات و مسائل اجتماعی و فرهنگی از میان برداشته خواهند شد.

وی عنوان کرد: چنانچه وزارت راه و شهرسازی زمین و اراضی رایگان به تولید کنندگان مسکن واگذار نماید آنگاه شاهد کاهش قیمت تمام شده مسکن خواهیم بود که این امر به بهبود بازار مسکن منتهی می گردد.

ایشان با بیان این که بنگاهداری بانک ها از مشکلات حال حاضر بازار مسکن است، خاطرنشان کردند: برخی از سیاست های پولی و بانکی اشتباه سبب شده اند بازار مسکن آنطور که باید شاهد شرایط مساعد و مطلوبی نباشد.

وی با اشاره به این که ساخت واحد استیجاری از نگاه دور مانده است عنوان کرد: به واسطه این امر گروهی از افراد هیچگاه نمی توانند رؤیای صاحب خانه شدن خود را تحقق بخشند. به گفته عقبایی، تولید مسکن اجتماعی می تواند موانع بازار مسکن را از میان بردارد و تولید و رونق این بازار را به همراه داشته باشد.

  • منبع خبر : شهرخبر