همه چیز درباره افزایش قیمت مسکن در این مقاله به صورت کامل بررسی خواهد شد. افزایش یا کاهش قیمت مسکن به صورت کلی و در هر کشور دارای شاخص ها و عواملی است که بسته به بازار و شرایط تقاضا و عرضه و سایر شرایط تعریف می‌شوند. شما به عنوان یک متقاضی یا فعال در حوزه مسکن باید بدانید که در ایران بازار مسکن و افزایش قیمت‌ها در این حوزه تابع خاصی ندارد و در سال‌های گذشته تجربه شده است که کاملا به صورت جهشی و با شوک‌های مقطعی تغییر کرده است.

یکی از معمول‌ترین این شوک‌ها که به صورت تقریبی ۵ الی ۶ سال هر بار در کشور رخ داده و باعث می شود تا بازار مسکن با افزایش شدید قیمت‌ها مواجه شود، افزایش یکباره نرخ ارز است. پیرو این شوک در سال ۹۷ نیز قیمت مسکن تا حدود ۸۰ الی ۹۰ درصد افزایش یافته است. البته این عامل تاثیر زیادی داشته اما تنها عامل نیست.

در این مقاله می‌خواهیم تا ضمن بررسی قیمت‌ها و عوامل افزایش آن‌ها با شما صحبت کنیم. با ما تا انتهای مقاله همراه باشید تا یکی از بهترین مراجع برای تعیین این قیمت‌ها در شهر تهران را به شما معرفی کنیم.

1 13

افزایش قیمت مسکن در ایران

همانطور که گفته شد، در کشور ما افزایش قیمت مسکن تحت شرایطی خاص انجام می‌گیرد. عواملی همچون مسکن مهر و میزان عرضه و تقاضا نیز علاوه بر نرخ ارز، بر شرایط افزایشی قیمت‌ها در بازار مسکن تاثیر گذارند. اما شما باید بدانید که درصد تاثیرگذاری هر کدام از این عوامل به گفته کارشناسان و فعالان حوزه مسکن، متفاوت است. در سال های اخیر، افزایش نرخ ارز بیشتر از سایر عوامل تاثیر گذار بوده است. دلیل آن نیز غیر از تاثیر مستقیم آن، تاثیر آن بر قیمت مصالح و لوازم ساختمانی است. در چنین شرایطی این عامل از چند جهت و به صورت غیر مستقیم هم باعث افزایش قیمت مسکن می‌شود.

بررسی میزان تاثیر عوامل مهم در بازا مسکن بر روی افزایش قیمت مسکن

همانطور که بیان شد، عوامل متعددی در افزایش قیمت مسکن تاثیر دارند. مهم‌ترین این عوامل را برای شما در این قسمت از مطلب بیان می کنیم و شرایط تاثیرگذاری هر کدام را نیز برای شما بررسی می کنیم.

این موارد عبارتند از:

افزایش شدید نرخ ارز: بدون شک و همانطور که همه شما می‌دانید، نرخ ارز مهم‌ترین عامل در افزایش قیمت‌ها در حوزه مسکن بوده است. برای فهم آسان‌تر میزان تاثیرگذاری این عامل به صورت مستقیم و غیر مستقیم بهتر است بدانید که بعد از شوک شدید و نوسان یکباره قیمت ارز در تابستان سال ۱۳۹۷ تا پایان این سال، قیمت مسکن به صورت سرسام‌آوری تا ۹۰ درصد افزایش یافت.

منهای تاثیر مستقیم، شما باید بدانید که به صورت غیرمستقیم نیز افزایش قیمت ارز، تاثیر شدیدی در بازار مسکن گذاشته است. افزایش شدید قیمت مصالح ساختمانی روند سرمایه‌گذاری یا بهره‌برداری بسیاری از پروژه‌های نوساز ساختمانی را با مشکل شدید مواجه کرده و یا متوقف ساخته است. این امر باعث شد تا در مقطع زمانی مذکور، عرضه واحدهای آماده و نوساز کاهش یافته و قیمت ها در بازار مسکن بالاتر برود.

عبور از دوران رکود: تمام فعالان بازار مسکن در ایران می‌دانند که به دلیل رکود شدید مسکن در سال‌های گذشته، قیمت‌ها تا حد زیادی ثابت باقی مانده بود. در چنین شرایطی این بازار تنها به یک جرقه برای آزاد شدن افزایش قیمت مسکن ناشی از رکود، جمع شده در بازار در چندین سال نیاز داشت. شوک ارزی همان جرقه مورد نیاز بود.

کاهش عرضه واحد برای فروش: در مقطع خاصی از سال به دلیل کاهش ارزش پول ملی به صورت هفتگی و حتی روزانه و در کنار آن افزایش شدید قیمت‌ها در بازار مسکن، مالکان و فعالان از عرضه واحدها برای فروش جلوگیری کرده‌اند. این ممانعت از فروش و معامله واحدها باعث شده است تا افزایش قیمت مسکن به صورت مقطعی نیز تابع این عامل به صورت درصدی باشد.

وضعیت بازار مسکن

مرجع بررسی و تعیین قیمت‌های مسکن تهران

در این مقاله تا اینجا مهم‌ترین عوامل تاثیرگذار در افزایش قیمت مسکن برای شما بررسی شد. اما شما باید بدانید که قیمت‌ها در بسیاری از موارد دارای حباب نیز هست. این حباب‌ها توسط دلالان و واسطه‌های بازار مسکن ایجاد شده است. شما برای دریافت قیمت واقعی این محصولات باید با مراجع و مشاورین املاک معتبر در ارتباط باشید.

گروه املاک ملکانا به عنوان یکی از بزرگترین مراجع و بنگاه‌های معاملاتی ایران، قیمت های بازار مسکن را به صورت واقعی برای شما مشخص می‌کند. در سایت این مجموعه بررسی‌های دقیق و کارشناسی براساس قیمت بر روی بیش از ۱۴ هزار واحد مسکونی در شهر تهران صورت گرفته است. کارشناسان ملکانا با توجه به شرایط هر ملک، قیمت‌گذاری آن را مناسب، گران و یا ویژه ارزیابی کرده‌اند.