بر اساس آمار و ارقام گزارش شده از سوی دفتر برنامه ریزی و اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی، قیمت مسکن در اسفند ماه سال گذشته با رشد قابل توجهی همراه بوده است. از سوی این سازمان، گزارشی از بازار مسکن در اسفند ماه ۹۷ و ۱۲ ماه سال ۹۷ ارائه شده است.

تعداد مبایعنامه های تنظیم شده در اسفند ماه سال گذشته، ۱۳ هزار و ۳۳ فقره اعلام شده است در مقایسه با رقم ثبت شده برای اسفند ماه سال ۹۶ (۱۲ هزار و ۵۳۶ فقره)، با رشد ۳٫۹ درصدی همراه بوده است.

بر اساس آمار ها میانگین هر متر واحد مسکونی در اسفند ماه سال گذشته، ۱۱ میلیون تومان عنوان شده است که این رقم در مقایسه با اسفند ماه سال ۹۶ (۵ میلیون و ۶۲۸ هزار تومان به ازای هر متر مربع)، جهش ۹۵٫۴ درصدی را تجربه کرده است.

به روایت دفتر برنامه ریزی و اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی، بیشترین حجم معاملات مسکن در اسفند ۹۷، مربوط به منطقه ۵ بوده است، که تعداد یک هزار و ۹۰۵ فقره برای آن به ثبت رسیده است. کمترین میزان معاملات برای منطقه ۱۹ به ثبت رسیده است و معادل ۶۳ فقره عنوان شده است.

منطقه یک تهران نه تنها در اسفند ماه سال گذشته بلکه در کل ماه های سال ۹۷، عنوان گران ترین منطقه تهران را به خود گرفته است، به طوری که میانگین اعلام شده برای این منطقه از تهران، ۲۴ میلیون و ۵۵۵ هزار تومان برآورد شده است. کمترین قیمت مربوط به منطقه ۲۰ تهران است که میانگین قیمت اعلام شده برای آن ۴ میلیون و ۴۷۰ هزار تومان می باشد.

بر اساس آمار های ارائه شده در خصوص وضعیت مسکن در اسفند ماه سال ۹۷، ۸ منطقه اول تهران دارای میانگین قیمتی بالای ۱۰ میلیون تومان به ازای هر متر مربع بوده اند، از این رو این مناطق را در گروه گران ترین مناطق تهران قرار می دهند. منطقه ۳ با میانگین قیمت ۱۹ میلیون و ۳۴۶ هزار تومان به ازای هر متر مربع پس از منطقه یک به عنوان گران ترین منطقه تهران در اسفند ماه ۹۷ شناخته شده است و منطقه دو که میانگین قیمت مسکن برای آن ۱۶ میلیون و ۹۰۳ هزار تومان به ثبت رسیده در جایگاه سوم قرار دارد.

در مناطق ۱۲، ۱۶، ۱۷، ۱۸، ۱۹ و ۲۰، میانگین قیمت برای هر متر مربع واحد مسکونی، از ۶ میلیون کمتر گزارش شده است، و به عنوان ارزان ترین مناطق تهران از آن ها یاد می شود.

وضعیت مسکن در ۱۲ ماهه سال گذشته به چه صورت بوده است؟

تعداد مبایعنامه های به امضا رسیده در ۱۲ ماه سال گذشته، ۱۳۰ هزار و ۳۹۶ فقره بوده است که این رقم در مقایسه با آن چه برای ۱۲ ماه سال ۹۶ به ثبت رسیده (۱۸۴ هزار و ۲۴۱ فقره)، افت ۲۹٫۲ درصدی را شاهد بوده است.

بر اساس گزارشات این سازمان، میانگین قیمت مسکن در ۱۲ ماهه سال گذشته ۸ میلیون و ۲۴۱ هزار و ۹۰۰ تومان بوده است که در برابر رقم عنوان شده برای ۱۲ ماه سال ۹۶ (۴ میلیون و ۸۱۶ هزار و ۳۰۰ تومان)، با رشد ۷۱٫۱ درصدی همراه بوده است.

  • منبع خبر : شهرخبر