بر اساس آمار های ارائه شده، در فروردین ماه سال جدید همچون هر سال، شاهد خواب بهاری در معاملات مسکن بوده ایم که به گفته خیلی از کارشناسان این حوزه، روندی طبیعی است، با این حال آن چه توجه همگان را به خود جلب نموده است، افت بیش از حد معاملات مسکن می باشد به طوری که قیمت تسه در فروردین ماه امسال تا ۴۰ هزار تومان کاهش یافته که رقمی بی سابقه طی ۴ سال اخیر گزارش شده است.

بر اساس آمار های ارائه شده، افت معاملات مسکن در فروردین امسال بیشتر از ارقام گزارش شده برای سال های اخیر بوده است. به زعم این که بسیاری از کارشناسان بر این باورند که در فروردین ماه، حجم معاملات به دلیل تعطیلات نوروزی، افت پیدا می کند، با این حال وقتی در ارقام گزارش شده دقیق می شویم متوجه افت بیشتر معاملات مسکن در فروردین امسال می گردیم.

با استناد با آمار ها، قیمت تسه در دو روز پایانی هفته گذشته، افت چشمگیری را شاهد بوده است، تا جایی که قیمت این اوراق به کمتر از ۵۰ هزار تومان رسیده است. آنچه چشمگیر تر به نظر می رسد افت قیمت اوراق صادر شده در ماه های پایانی سال گذشته است که حتی این اوراق نیز افت شدید را تجربه کرده اند و با قیمت هایی کمتر از ۵۰ هزار تومان معامله شده اند. به رغم این که افت قیمت برخی از تسه های معاملاتی به زیر ۵۰ هزار تومان در ماه های گذشته هم گاها مشاهده شده است با این حال در فروردین امسال، این افت قیمت در میان بسیاری از نماد های معاملاتی نمود پیدا کرده که به نوبه خود تعجب برانگیز است به طوری که طی ۴ سال اخیر، بی سابقه بوده است.

در شنبه مورخ ۲۴ فروردین ماه سال جاری باز هم افت معاملات و کاهش قیمت تسه تداوم داشته است، به طوری که گران ترین اوراق فروخته شده باز هم قیمتی کمتر از ۵۰ هزار تومان (در محدوده ۴۷ تا ۴۹ هزار تومان) داشته اند.

حجم معاملات مسکن با افت چشمگیری همراه بوده است

بررسی تعداد اوراق معامله شده در بازار های فرابورس کشور حاکی از آن است که نماد معاملاتی تسه ۹۷۱۲ که مدت زیادی از عرضه آن نمی گذرد و مربوط به اسفند ماه سال ۹۷ می شود، به تعداد ۷ هزار و ۳۲۰ برگه عرضه گردیده است که به جز این تسه در دیگر نمونه های موجود شاهد افت حجم معاملاتی اوراق بوده ایم. بر اساس آمار ها در ۱۲ نماد معاملاتی، میزان برگه های معامله شده کمتر از ۱۰۰ برگه در هر نماد گزارش شده است و در ۵ نماد معاملاتی نیز، میزان اوراق تسهیلات مسکن تهیه شده از سوی متقاضیان از یک هزار برگه کمتر بوده است.

این ۵ نماد معاملاتی در بازه زمانی آبان تا بهمن ماه سال ۹۷ منتشر شده اند. با توجه به این که چنین اوراقی دارای اعتبار دو ساله هستند و با علم به این موضوع که ۴ ماه پس از خرید چنین اوراقی، امکان فروششان آزاد می شود و این مسئله که امکان گران شدن واحد های مسکونی در ماه های آتی وجود دارد ضمن این که دولت قول داده ساخت و رونق تولید مسکن را در دستور کار قرار دهد، این احتمال در ذهن شکل می گیرد که دلالان برگه های دارای اعتبار طولانی تر را با هدف سرمایه گذاری خریداری کنند و پس از مدتی بتوانند با قیمت بالای ۶۰ هزار تومان به فروش برسانند.

بر اساس آمار های ارائه شده، حجم معاملات صورت گرفته در بازار فرابورس در سال ۹۷ در مقایسه با ۱۲ ماه سال ۹۶ افت ۷ درصدی را شاهد بوده است. بررسی ها حاکی از آن است که در صورت عدم انجام اقدامات خاصی همچون افزایش سقف تسهیلات مسکن، این روند های کاهشی کماکان ادامه خواهند داشت، به روایتی چنانچه سقف تسهیلات مسکن رشد پیدا نکند، متقاضیان تمایلی به دریافت تسهیلات نخواهند داشت که این امر حجم معاملات را بیش از پیش کاهش می دهد.

افت قیمت اوراق تسهیلات به سود شهرستانی ها تمام می شود

بازار مسکن شهر تهران بیشترین اثر را بر قیمت اوراق تسه گذاشته است به عبارتی بر اساس میزان تقاضا و عرضه این اوراق در بازار فرابورس تهران، قیمت ها در دیگر شهر ها و در بازار های فرابورس اعلام می گردد.

با علم به این موضوع که تسهیلات مسکن بیشتر در تهران و کلانشهر ها بر قدرت خرید متقاضیان اثر سوء گذاشته است و در قدرت آن ها برای تهیه واحد های مسکونی بی اثر اعلام شده است، درحالی که میزان رشد قیمت مسکن در دیگر شهرستان ها همپای تهران نبوده و کمتر گزارش شده، از این رو کاهش قیمت خرید اوراق تسه می تواند به سود شهرستانی ها باشد، و چنانچه ساکنان شهرستان ها مایل به دریافت اوراق تسه هستند در زمان فعلی می توانند اقدام کرده و با مناسب ترین قیمت، این اوراق را خریداری و تهیه نمایند.

  • منبع خبر : شهرخبر