اخبار مسکن

شاید یکی از مهم‌ترین مسائلی که در سال ۱۳۹۸ باید به طور جدی مورد بررسی قرار گیرد وضعیت مسکن است. شاید تصور کنید که مسکن یکی از بخش‌هایی بوده است که در طی سال اخیر دچار تغییرات قیمت نشده است. اما جالب است بدانید با اینکه معمولاً اینطور تصور می‌شود اما مسکن یکی از بخش‌هایی بوده است که بیش از ۱۰۰ درصد افزایش قیمت را تجربه کرده است. با ما در این قسمت و اخبار مسکن سال ۹۸ همراه باشید.

از اوایل سال ۱۳۹۷ تا کنون قیمت مسکن دچار یک طوفان ناگهانی شده است که حدود ۱۰۰ درصد قیمت مسکن را افزایش داده است. در واقع در اوایل این سال تا حدود مرداد ماه قیمت‌ها به صورت صعودی افزایش پیدا می‌کرد اما در مرداد ماه به یک ثبات نسبی رسید و در واقع دیگر قیمت ها روند افزایش نداشت. اما با آغاز فصل پایین مجدداً قیمت‌ها شروع به افزایش کرد اما تا حد نگران کننده‌ای نبود. در واقع در بهمن ماه سال ۱۳۹۷ بود که قیمت‌ها به صورت کاملاً ناگهانی و طوفانی افزایش پیدا کرد.

به گزارش گروه‌های مختلف خبرنگاری، برداشت ذهنی که از املاک و مسکن در این سال وجود دارد نشان می‌دهد که در سال ۹۸ با دو احتمال در این زمینه مواجه خواهیم بود. اول اینکه اکثریت اینگونه تصور می کنند که قیمت مسکن به ثبات می‌رسد. اما این فرضیه در بهمن ماه ۹۷ تغییر کرد و عده‌ای معتقد شدند که در سال ۹۸ قیمت مسکن افزایش خواهد داشت و تعداد این افراد نسبت به آذر ماه همین سال حدود دو برابر شده است. در واقع می‌توانیم چهار عامل را در تغییر دیدگاه‌ها نسبت به افزایش قیمت دخیل بدانیم.

در زمینه پیش‌بینی قیمت مسکن در سال ۱۳۹۸ پیش‌بینی‌ها و نظرسنجی‎های مختلفی انجام گرفته است که در واقع توانسته است تا حدودی پیش‌بینی قیمت مسکن را در سال ۹۸ به طور صحیح نشان دهد. با این حال در عین اینکه اکثریت بر این باورند که تورم قیمت در سال آینده نیز همچنان ادامه خواهد داشت برخی بر این باورند که قیمت‌ها نه اینکه دچار یک کاهش عمده شوند اما به یک ثبات نسبی خواهند رسید. اما جهش ناگهانی قیمت زمین و همچنین واقع بینانه شدن دیدگاه‌ها نسبت به این افزایش قیمت‌ها نشان می‌دهد که باور فعالان بازار در این زمینه که می‌گویند قیمت زمین به یک ثبات نسبی خواهد رسید بیراهه نیست.

آشنایی با قیمت مسکن و عوامل تاثیرگذار بر آن 1

عوامل موثر در دودستگی اخبار مسکن

در واقع پیش‌بینی‌هایی که در زمینه اخبار مسکن وجود دارد  به علت عوامل متفاوت شده است. شاید اولین عامل را بتوان ابهامات موجود در شرایط دانست. در واقع این عوامل میتوانند از تغییرات سیاسی و همچنین اقتصادی نشات گرفته باشند که هر روز در اخبار مسکن با آن‌ها مواجه می‌شویم. این تغییرات در واقع باعث شده‌اند تا فضای اخبار مسکن فضایی غبارآلود و غیرقابل پیش‌بینی باشد. همچنین نگرانی‌های بسیاری در زمینه مسکن نیز وجود دارد.

علت دوم را میتوان به انعکاس تحولاتی نسبت داد که در نهایت باعث ایجاد تغییرات مختلفی در زمینه مسکن شده‌اند و اخبار مسکن را به سمت نامعلومی کشانده‌اند. در نهایت افزایش قیمت‌ها در چندین ماه اخیر هیچ اخبار دقیقی از افزایش نسبی قیمت مسکن در سال ۹۸ گفته نشده است اما همچنین هیچ منبع موثقی بیان نداشته است که قیمت مسکن رو به کاهش و حتی ثبات خواهد بود و به همین دلیل هم تصور می شود که قیمت مسکن دچار یک نابسامانی خواهد شد.

به عنوان دلیل سوم میتوان تورم های بی‌سابقه در ایران را بیان کرد. این افزایش قیمت‌ها در واقع باعث شده‌اند تا اخبار مسکن هم به یک تصویر مه آلود مبدل شود که هیچ چیز واضحی در مورد آن وجود ندارد. در واقع تاثیری که افزایش قیمت‌ها در پاییز امسال بر قیمت اجناس مختلف داشته است مسکن را هم در بر گرفته است و باعث شده تا قیمت مسکن نیز به طور ناگهانی افزایش پیدا کند و هیچگونه دلیل ثابت و درست و یا همچنین دلیلی برای کاهش آن نیز وجود ندارد و اینگونه تصور می شود که قیمت مسکن به صورت صعودی افزایش خواهد یافت.

برای عامل چهارم و نهایی می‌توان افزایش قیمت مصالح را در نظر گرفت و همانطور که می‌دانید در واقع این افزایش قیمت ناشی از افزایش قیمت ارز نیز بوده است و شما نمی‌توانید دلایل مختلف بسیاری را برای آن در نظر بگیرید. شاید عدم نظارت و حتی نظارت نادرست نیز از سری دلایلی باشد که مطمئن شوید قیمت مصالح در ایران رو به کاهش نخواهد رفت که در نهایت باعث می‌شود تا قیمت مسکن نیز به یک ثبات نسبی نرسد و به صورت صعودی سیر افزایش داشته باشد. در نهایت اما امید می‌رود که قیمت مسکن در اوایل سال ۱۳۹۸ و همچنین در طی آن رو به یک تعادل نسبی دست پیدا کند. در اخبار مسکن سال ۹۸ با ما و وبسایت ما همراه باشید.