بازار مسکن

سال ۹۷ همانند سال‌های گذشته در زمینه مسکن نبود و به حدی تحولات اقتصادی روی قیمت مسکن تاثیر گذاشت که نمی‌توان این تغییرات را منطقی دانست. بیاید تا با هم قدم به قدم بازار مسکن را مورد بررسی قرار دهیم.

اوایل سال ۹۷ از نظر اقتصادی شروع این نابسامانی‌ها بود. قیمت مسکن اما به نحوری افزایش پیدا کرد که به نوعی غیرقابل باور است. در ابتدا در اردیبهشت ماه سال ۹۷ قیمت‌ها اندکی افزایش پیدا کرد و رفته رفته این افزایش جزئی به حدی شد که تقریباً بازار مسکن زیر و رو شد و این افزایش در واقع قدرت خرید بسیاری از مردم را گرفت. اما در نهایت در مرداد ماه این سال قیمت مسکن به یک ثبات نسبی رسید و همگان خوشحال از این ثبات در تلاش برای تثبیت موقعیت خود بودند. در نهایت اما در بهمن ماه این سال سیل نهایی تمامی قیمت‌ها را مجدداً زیر و رو کرد و در واقع قیمت مسکن به دو برابر رسید و حدود ۱۰۰ درصد افزایش قیمت داشت.

NJ Lenders Blog Good Time to Buy a House 1

قیمت مسکن در سال ۹۸

دقت داشته باشید اینطور که پیداست در سال ۹۸ قیمت مسکن به یک ثبات نخواهد رسید و بازار مسکن نیز همانند سال گذشته آشفته خواهد بود. شاید اینطور تصور کنید که قیمت مسکن در نهایت با کاهش قدرت خرید به یک ثبات نسبی خواهد رسید اما در نهایت با افزایش نابجای قیمت دلار و قیمت طلا، قیمت مسکن نیز به ناچار افزایش پیدا می کند.

سال ۹۸ در واقع اما با سه فرضیه در زمینه مسکن رو به رو هستیم. این فرضیات همینطور که نشان داده می‌شود سال ۹۸ را به گونه‌ای نشان می‌دهد که ممکن است هرگونه اتفاقی در زمینه‌های مختلف بیفتد. در واقع با توجه به اینکه تا کنون در بازارهای دیگر نیز ثبات دیده نمی‌شود به طور قطع بازار مسکن نیز دچار سامان نخواهد شد و قیمت‌ها نیز همان رویه ای را خواهند داشت که در سال ۹۷ داشته‌اند.

بازار مسکن در سال ۹۸

همانطور که گفته شد بازار مسکن در سال ۹۸ چندین فرضیه محتمل را شامل خواهد شد. در این بخش می‌خواهیم این فرضیه ها را با هم مورد بررسی قرار دهیم.

آیا پیش‌بینی ‌قیمت مسکن شدنی است 2

فرضیه‌های در رابطه با بازار مسکن

فرضیه اول: بازار مسکن در سال ۹۸ اما جزء بخش‌هایی است که امید می‌رود با کاهش قیمت همراه باشد. در واقع کمترین احتمال را کاهش قیمت به خود اختصاص می‌دهد و این در حالیست که امیدواریم این اتفاق بیفتد و قیمت‌ها کاهش پیدا کند.

فرضیه دوم: این است که قیمت مسکن به یک ثبات نسبی برسد. در واقع در مقایسه با فرضیه سوم امیدواریم که این اتفاق بیفتد و قیمت مسکن ثابت باقی بماند چرا که در نهایت باعث می‌شود تا قدرت خرید به حد بسیار زیادی کاهش پیدا کند. این فرضیه نسبت به فرضیه اول محتمل‌تر است چرا که در نهایت با افزایش قیمت، قدرت خرید کاهش پیدا می‌کند و ممکن است که حتی این قدرت خرید به عده خاصی تعلق می‌گیرد که این عده خاص اکثریت را تشکیل نمی‌دهند بلکه اکثریت مردمانی هستند که با افزایش قیمت مخالف هستند.

در واقع این بدین معناست که قیمت مسکن باید به نحوی با کاهش قدرت خرید ثابت باقی بماند. در واقع این قیمت‌ها نیز همیشگی نیستند و شما باید بدانید که در نهایت این امکان هست که قیمت‌ها به یک ثبات برسند و بازار مسکن نیز یک سکون و آرامش نسبی را ایجاد می‌کند.

فرضیه سوم: که بسیار محتمل است این نکته است که قیمت مسکن افزایش پیدا کند. این فرضیه در واقع با اینکه بدون شک این فرضیه همانی است که از همه دوست نداشتنی‌تر است اما دقت داشته باشید که با توجه به افزایش قیمت‌هایی که هیچ کنترل و همچنین نظارتی روی آن‌ها نیست اینطور می‌نماید که قیمت مسکن نیز افزایش پیدا خواهد کرد. در واقع قیمت مسکن اینطور است که دیرتر از سایر بخش‌ها تاثیر می‌پذیرد اما در نهایت عوامل مختلفی باعث می شود تا قیمت مسکن افزایش پیدا کند.

یکی از این عوامل میتواند این باشد که قیمت مصالح رو به افزایش است و با توجه به اینکه قیمت دلار و طلا در حال افزایش است به طور قطع قیمت مصالح مختلف نیز افزایش پیدا می‌کند. در نهایت می توان عامل دیگر در نابسامانی بازار مسکن را عدم نظارت دانست. این عدم نظارت در نهایت باعث می‌شود تا هر زمانی که قیمت مسکن افزایش پیدا کند دیگر کسی نباشد که در تلاش برای کاهش آن باشد و به همین دلیل نیز باعث می‌شوند تا قیمت مسکن به صورت بی‌رویه افزایش پیدا کند.

امید است که در سال ۹۸ بازار مسکن حداقل به یک ثبات نسبی برسد و قدرت خرید برای همگان فراهم شود.