مصطفی قلی خسروی به عنوان رئیس اتحادیه مشاوران املاک تهران عنوان کرد: بررسی وضعیت مسکن در سال های اخیر حاکی از آن است که قیمت مسکن در شرایط فعلی به تعادل رسیده است و تا زمانی که قدرت خرید متقاضیان افزایش پیدا نکند شاهد جهش و افزایش قیمت مسکن در کشور نخواهیم بود.

این مقام مسئول، ادامه داد: وضعیت بازار مسکن در سال ۹۷ مشابه سال ۹۱ بوده است، به عبارتی در سال ۹۷ توأمان با رشد ارز و افزایش قیمت در بازار هایی چون سکه و طلا سبب شد شاهد رشد سرسام آور قیمت در بازار مسکن باشیم که این امر به افت قدرت خریداران مسکن منتهی گردید. وی افزود: به واسطه این امر، حجم معاملات مسکن با افت همراه شد و در نیمه دوم سال شاهد کند شدن رشد قیمت مسکن در کشور بودیم. مصطفی قلی خسروی اذعان نمود: بر اساس پیش بینی های انجام شده، در ماه های آتی شاهد رشد مجدد قیمت مسکن نخواهیم بود.

وی با بیان این که چنین امکانی وجود دارد که برخی از سازندگان و مالکان واحد های مسکونی، قیمت های گزافی برای واحد های خود تعیین کنند با این حال انتظار می رود قیمت مسکن رو به ثبات باشد و نوسانات خیره کننده ای در این حوزه مشاهده نشود. وی با تأکید بر این مسئله که در سال جدید شاهد جهش ناگهانی قیمت مسکن نخواهیم بود عنوان کرد: در بدترین شرایط پیش بینی می شود قیمت مسکن همسو با نرخ تورم و یا پایین تر از آن گران شود.

معاملات مسکن در کشور با افت ۵ درصدی همراه بوده است

ایشان در خصوص وضعیت مسکن در فروردین ماه سال جاری عنوان کردند: میزان قرارداد های تنظیم شده از یکم تا بیستم فروردین ماه در کشور ۱۱ هزار و ۵۶۷ مورد بوده است که افت ۵ درصدی را در مقایسه با همین بازه زمانی در سال ۹۷ هویدا می سازد. به گفته قلی خسروی حجم قرارداد های اجاره در این بازه زمانی ۶۱۲۵ مورد بوده است که افت ۲۶ درصدی را در مقایسه با سال قبلش نشان می دهد.

بر اساس گفته های قلی خسروی میزان واحد های معامله شده در این برهه زمانی در تهران ۷۴۱ مورد بوده است که کاهش ۵۱ درصدی را عیان می سازد، لازم به توضیح است که تعداد اجاره نامه های منعقد شده در این بازه زمانی ۱۲۲۸ مورد برآورد شده است که افتی بیش از ۲۶ درصد را نشان می دهد.

ایشان با بیان این که در فروردین ماه به دلیل تعطیلات موجود، افت حجم معاملات طبیعی است عنوان کردند: در سال جاری با توجه به شرایط قیمت ها و وضعیت جوی، این افت معاملات مشهود تر بوده است.

  • منبع خبر : شهرخبر