رئیس دانشکده عمران و معماری واحد علوم تحقیقات، ضمن اشاره به این که نمی توان بر اساس افت میزان معاملات مسکن در اسفند ماه، رشد قیمت مسکن را برآورد نمود، اظهار داشت: آن چه بر بازار مسکن اثر شایانی می گذارد کاهش نرخ سپرده و همچنین نوسانات ارز است.

مهدی روانشادنیا این طور صحبت هایش را ادامه داد: آمار های وزارت راه و شهرسازی حاکی از آن است که قیمت مسکن در اسفند ماه نه تنها به ثبات نرسیده بلکه رشد ۹٫۵ درصدی را شاهد بوده است. وی عنوان نمود: حجم معاملات مسکن در اسفند ماه سال گذشته به نحوی افت داشته است که تنها دلیلش را نمی توان رشد قیمت مسکن دانست و به این عوامل بسنده نمود. وی ادامه داد: باتوجه به این که پراکندگی داده ها وجود دارد، میانگین قیمت مسکن دائما در حال نوسان و افزایش و کاهش است.

این مقام مسئول اذعان نمود: با توجه به فضای روانی که در شرایط کنونی بر بازار مسکن حاکم است، این امکان وجود دارد که هر احتمالی در بازار مسکن واقعیت یابد، با این حال افزایش پروانه های ساختمانی صادر شده از طرف شهرداری می تواند زمینه ساز رشد قیمت مسکن های آماده تحویل باشد.

ایشان با بیان این که بسیاری از متقاضیان به دنبال این هستند که دارایی های خود را به مسکن تبدیل کنند و سرمایه هایشان را به این سمت هدایت نمایند، عنوان کردند: با توجه به این که نرخ سود و نرخ سپرده ها روندی نزولی را پشت سر گذاشته است، تمایل به خرید ساختمان در میان متقاضیان افزایش یافته است.

وی افزود: نوسانات ارزی یکی از دلایلی است که بر بازار مسکن اثرگذار است و این بازار را دستخوش تغییر می سازد، وی ادامه داد: با توجه به این که قدرت خرید مسکن به میزان قابل توجهی افت یافته است، دور از انتظار است که در سال جاری هم همچون گذشته شاهد رشد و افزایش قیمت واحد های مسکونی باشیم. این مقام مسئول عنوان کرد: میزان قیمت مسکن در اسفند ماه سال گذشته نه تنها ثبات و تعادل را تجربه نکرده است بلکه با رشدی ۹٫۵ درصدی همراه بوده است.

وی تصریح نمود: تعداد مبایعنامه های به امضا رسیده در اسفند ماه سال گذشته، ۱۳ هزار و ۳۳ فقره بوده است که این رقم در مقایسه با آن چه برای اسفند ماه سال گذشته به ثبت رسیده (۱۲ هزار و ۵۳۶ فقره)، با رشد ۳٫۹ درصدی همراه بوده است.

بر اساس آمار های ارائه شده میانگین قیمت مسکن به ازای هر متر مربع در اسفند ماه سال ۹۷، ۱۱ میلیون تومان بوده است که این رقم به نسبت اسفند ماه سال ۹۶ که ۵ میلیون و ۶۲۸ هزار تومان بوده است، ۹۵٫۴ درصد افزایش قیمت داشته است.

دفتر برنامه ریزی و اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی، بیشترین حجم معاملات مسکن در اسفند ماه ۹۷ را مربوط به منطقه ۵ اعلام کرده است که تعداد آن هزار و ۹۰۵ فقره اعلام شده است، به علاوه، کمترین مبایعنامه مربوط به منطقه ۱۹ اعلام شده است که تعداد آن ۶۳ فقره اعلام شده است.

  • منبع خبر : فارس نیوز