نایب رئیس کمیسیون عمران مجلس اظهار داشت: با توجه به این که ماه های ابتدایی سال جاری، با ماه مبارک رمضان همراه است و با توجه به تعطیلاتی که در ۱۴ و ۱۵ خرداد پیش می آید، انتظار می رود بازار مسکن در سال ۹۸ تازه از اواخر خرداد ماه نمود یابد و خود را نشان دهد.

بر اساس آمار های ارائه شده، میانگین قیمت مسکن به ازای هر متر مربع در آخرین روز های سال ۹۷، ۱۱ میلیون تومان بوده است این امر سبب می شود عده ای بپرسند که آیا اجاره بهای مسکن در ماه مبارک رمضان افزایش می یابد؟

ابوالفضل موسوی بیوکی اظهار داشت: در سال جدید، فاکتور های متعددی هستند که بر قیمت مسکن تأثیر می گذارند و این بازار را دستخوش تغییر می سازند. وی افزود: به عنوان یکی از مهم ترین فاکتور ها می توان به میزان عرضه و تقاضای واحد های مسکونی اشاره کرد به عبارتی زمانی که تعادل عرضه و تقاضای مسکن به هم می خورد، قیمت این واحد ها هم تغییر می یابد و با افت یا افزایش همراه می شود. موسوی بیوکی اذعان نمود: شرایط فعلی اقتصادی ایجاب می کند منتظر مشاهده رفتار متقاضیان مسکن باشیم تا متوجه شویم تقاضای مسکن به چه صورت خواهد بود. وی ادامه داد: اگر رشد قیمت مسکن به نحوی باشد که بسیاری از افراد قدرت خرید خود را از دست دهند و نتوانند صاحب ملک شوند آنگاه به اجاره واحد های مسکونی روی می آورند که این امر سبب می شود مظنه اجاره بهای واحد های مسکونی روند رو به صعودی را تجربه نماید.

موسوی بیوکی ادامه داد: بازار مسکن یکی از مهم ترین بازار هایی در کشور است که وابستگی زیادی به شرایط اقتصادی دارد به عبارتی، این که مردم در سال جدید دارایی ها و سرمایه های خود را به سمت بازار خودرو و سکه ببرند یا به سمت بازار مسکن هدایت کنند در قیمت واحد های مسکونی اثر شایانی خواهد گذاشت. نماینده مردم یزد و صدوق در مجلس عنوان کرد: این که سرمایه گذاری مردم در سال جدید به چه صورت باشد بر قیمت ملک و مسکن و همچنین اجاره بها اثر خواهد گذاشت.

به گفته این مقام مسئول، چنانچه مردم سرمایه های خود را از بازار مسکن خارج کنند و آن را وارد بازار هایی همچون سکه و ارز نمایند آنگاه رکود در بازار مسکن نمود پیدا خواهد کرد و برجسته خواهد شد. وی ادامه داد: با این حال چنانچه شرایط جور دیگری رقم بخورد و شاهد هدایت سرمایه های سرگردان به سوی بازار مسکن باشیم شاهد بهبود شرایط هم در این بازار و هم در بازار اجاره بهای مسکن خواهیم بود. ایشان ادامه دادند: با هدایت شدن سرمایه ها به سمت بازار مسکن، عده ای مسکن را خریداری می کنند و برخی دیگر که هدفشان سرمایه گذاری در این بازار است، آنچه خریداری نموده اند را به صورت رهن و اجاره در اختیار دیگران قرار می دهند که در هر دو حالت شاهد شرایط بهتری خواهیم بود.

وی با بیان این که بانک ها در این زمینه دارای نقش اساسی و پررنگی هستند عنوان کرد: آنچه سبب می شود نقش بانک را در رونق بازار مسکن مؤثر و مهم بخوانیم این مورد است که این بانک ها هستند که با تعیین نرخ تورم، نرخ سود وام های مشارکتی و نرخ سود سپرده های بانکی، شرایط را مدیریت می کنند و بر نتیجه نهایی تأثیر می گذارند.

این نماینده مردم در مجلس با اشاره به این که میزان بودجه اختصاص داده شده به حوزه مسکن در سال جاری بسیار حائز اهمیت و مهم است، عنوان کرد: عواملی همچون میزان فروش نفت، رونق تجارت، افزایش روابط بانکی و میزان مالیات دریافت شده از فاکتور هایی است که بر بازار ها اثر می گذارد از این رو توجه به آن ها از الزامات است. به گفته موسوی چنانچه این موارد تعیین تکلیف شوند، آنگاه بسیاری از افراد سرمایه های خود را وارد بازار هایی چون مسکن، ارز، خودرو، طلا و … خواهند کرد.

نایب رئیس کمیسیون عمران مجلس اظهار داشت: با توجه به این که در ماه های آغازین سال جدید، ماه رمضان قرار دارد و تعطیلات ۱۴ و ۱۵ خرداد ماه در پیش است، از این رو انتظار می رود که بازار مسکن تازه از اواخر خرداد ماه نمایان و مشاهده گردد. وی افزود: به باور بنده چنانچه شرایط بحرانی پیش نیاید و وضعیت اقتصادی به همین صورت باشد، بازار مسکن امسال را در خرداد ماه می توانیم تحلیل کنیم به این معنا که بازار مسکن تازه از اواخر خرداد ماه نمایان و رؤیت می گردد.

  • منبع خبر : شهرخبر