به گفته محمد حسن مرادی آنچه افت قیمت اوراق تسهیلات را به همراه داشته است، کاهش تقاضا برای این اوراق است.

این مقام مسئول اظهار داشتند: آنچه قیمت اوراق تسه را در بازار فرابورس تعیین می کند میزان تقاضا و عرضه این اوراق گواهی حق تقدم می باشد.

وی این طور صحبت هایش را ادامه داد: یکی از عواملی که موجب شده است شاهد افت قیمت اوراق تسه باشیم جهش مانده حساب های ممتاز در بانک است که این امر به تعدد چنین اوراقی منتهی می گردد. مرادی افزود: با توجه به این که به مانده حساب های ممتاز، اوراق اختصاص می یابد از این رو به واسطه این امر شاهد کاهش قیمت اوراق تسه هستیم.

مدیر امور طرح و برنامه بانک مسکن اظهار کرد: در شرایط فعلی، اوراق حق گواهی تقدم با قیمت های ۴۷ تا ۵۰ هزار تومان به فروش می رسند که این رقم در ۴ سال گذشته بی سابقه بوده است.

وی با اشاره به این که رشد سرسام آور قیمت مسکن طی ماه های گذشته به میزان قابل توجهی بر قیمت اوراق اثرگذار بوده است، اذعان نمود: توأمان با افزایش قیمت مسکن، تمایل برای خرید اوراق تسهیلات مسکن افت پیدا کرده و قیمت این اوراق را با روند نزولی همراه ساخته است.

وی افزود: چنانچه تسهیلات زوجین را ۱۰۰ میلیون تومان در نظر بگیریم و فرض کنیم که قیمت واحد مسکونی مدنظر ما ۵۰۰ میلیون تومان است آن گاه با در اختیار داشتن تسهیلات مسکن تنها قادر به تأمین ۲۰ درصد از این هزینه خواهیم بود، به روایتی گران شدن مسکن به نحوی بوده است که تمایل به دریافت این تسهیلات را به میزان زیادی تحت تأثیر قرار داده است.

مرادی ادامه داد: تجربه ثابت کرده است که خرید مسکن بیشتر در اسفند ماه اتفاق می افتد، از این رو در فروردین ماه، تمایلی به خرید اوراق و تسهیلات مسکن از سوی خریداران مشاهده نمی شود، به واسطه کاهش تقاضا، قیمت هم افت یافته و کاهش می یابد.

این مقام مسئول اظهار داشت: زمانی که قیمت اوراق تسهیلات مسکن افت می یابد، عده زیادی راغب می شوند این اوراق را خریداری کنند با این حال به دلیل این که ملک با ریسک هایی گره خورده و همراه است، دلالان به این بازار ورود نمی یابند بنابراین دور از انتظار است که ارزان شدن قیمت اوراق تسهیلات مسکن، پایِ دلالان را به این بازار باز کند.

در حالی که قیمت اوراق تسه در زمان هایی حتی ۱۲۰ هزار تومان هم بوده است، در شرایط فعلی این رقم به کمتر از ۵۰ هزار تومان رسیده است که به گفته فعالان این بازار طی ۴ سال اخیر به سابقه بوده است.

  • منبع خبر : شهرخبر