بر اساس گزارش های ارائه شده، در شرایط کنونی جهت بازسازی بافت های فرسوده تسهیلاتی به ارزش ۱۱۰ میلیون تومان پرداخت می شود، که بر اساس آمار ها، ۷۰ میلیون تومان از آن به صورت بدون سپرده و با نرخ سود ۱۸ درصد است حال آن که ۴۰ میلیون تومان از آن با نرخ سود ۹ درصد در اختیار متقاضیان قرار می گیرد.

یکی از مهم ترین طرح هایی که دولت برای بخش مسکن و ساختمان در نظر گرفته است، بازآفرینی شهری است که از جمله موانعی که بر سر راه این طرح قرار دارند، منابع مالی، مشوق هایی برای مشارکت های بخش خصوصی و ساز و کار های قانونی می باشد.

در ۱۹ امین روز از بهمن ماه سال ۹۶، برنامه ملی بازآفرینی شهری تدوین گشت و توسط رئیس جمهور استارت خورد، که پس از آن ادعا شد زمینه لازم برای بهسازی و بهبود بافت های فرسوده و ناکارآمد فراهم شده است.

با این حال تجربه نشان داد توسعه گران وارد این بافت ها نمی شوند که علتش را می توان عدم تخصیص اراضی توسط مقام های دولتی و کم بودن مبلغ تسهیلات عنوان کرد. با این حال نرخ سود تسهیلات خرید مسکن در بافت های فرسوده برای خانه اولی ها افت پیدا کرده و به ۶ درصد کاهش یافته است که خود می تواند مشوقی برای سرمایه گذاری در این زمینه باشد.

همه این عوامل در کنار هم موجب شد در ۱۸ امین روز از آذرماه سال ۹۷ شاهد افزایش وام ساخت مسکن در بافت فرسوده به ۱۱۰ میلیون تومان باشیم که این امر اگرچه کاملا ضروری خطاب می گردد با این حال کافی نیست. از این جهت چنین رقمی را ناکافی عنوان می کنند که هزینه ساخت مسکن در شرایط کنونی ۳ میلیون تومان به ازای هر متر مربع می باشد، و انتظار می رود منابع بانکی بالغ بر ۸۰ درصد از این هزینه را تأمین نموده و شامل شوند.

چه افرادی می توانند وام بافت فرسوده دریافت نمایند؟

افرادی که دارای خانه های قدیمی و فرسوده هستند چنانچه بر اساس مصوبه هایی که از سمت دستگاه های ذیربط ارائه گردیده، واحد هایشان واقع در بافت های فرسوده شهری باشد، می توانند تسهیلات بانکی مربوطه را دریافت و اخذ نمایند.

چنین افرادی در راستای تخریب و بازسازی واحد هایشان می توانند از وام های ارائه شده توسط بانک مسکن که دارای شرایط خاصی است بهره مند گردند یا این که سند ملکشان را به عنوان وثیقه در رهن بانک بگذارند تا بتوانند از منافع تسهیلات بافت فرسوده تا انتهای نوسازی واحد ها متمتع گردند.

لازم به توضیح است که تسهیلاتی که به این منظور در اختیار متقاضیان قرار می گیرد تنها مختص واحد هایی است که در مناطقی با بافت فرسوده واقع شده اند ضمن این که در قالب مشارکت مدنی است و برای هر واحد مسکونی صرفا یک فقره تسهیلات ارائه می گردد.

با توجه به گزارش های ارائه شده، ارائه این تسهیلات از طریق ارزیاب بانک و در صورت به صرفه بودن اقتصادی صورت می گیرد.

برای این که بتوانید تسهیلات ساخت مسکن در چنین بافت هایی را دریافت نمایید لازم است مدارک زیر را به همراه داشته باشید:

آنچه هویت مالک را مشخص می کند که شامل شناسنامه و کارت ملی می شود، لازم است معرفی نامه از سوی نهاد های ذیربط در اختیارتان باشد، متقاضی بایستی سند و بنچاق قطعی مالکیت به همراه داشته باشد و نقشه های معماری و پروانه ساختمانی در دستش باشد.

چنانچه تعدد مالکین وجود داشته باشد لازم است وکالت نامه از سوی دیگر مالکان در اختیار باشد.

متقاضیان اخذ این تسهیلات نیاز است ابتدا در سامانه مربوط به دریافت این نوع تسهیلات ثبت نام نمایند لازم به ذکر است که شرایط ثبت نام از طریق وزارت راه و شهرسازی و همچنین شرکت عمران و بهسازی شهری ایران، تنظیم و ارائه گردیده است.

همزمان با ثبت نام لازم است مدارک مورد نیاز ارائه گردد تا برای متقاضی پرونده ای تشکیل شده و درخواست وام برای بازسازی واحد های مسکونی شان ثبت گردد.

افزایش سقف تسهیلات برای بازسازی واحد های مسکونی بافت های فرسوده، اقدامی مهم قلمداد می شود که نتایجش را می توان حائزاهمیت و مثمرثمر دانست.

  • منبع خبر : شهرخبر