قیمت مسکن با توجه به شرایط اقتصادی حاکم بر بازار مسکن امروزه دچار نوسانات بسیار زیادی شده است.  همانطور که میدانید مسکن یکی از بخش‌های بسیار مهم ضروری در اقتصاد کشورمان ایران  و یکی از نیازهای اساسی برای همه‌ی افراد محسوب می‌شود. با توجه به شرایط اقتصادی حاکم قیمت مسکن نیز تحت تاثیر این  وضعیت نامطلوب قرار گرفته است و به طوریکه در سال ۹۷ شاهد افزایش بی‌رویه قیمت مسکن بوده‌ایم.

امروزه افزایش نرخ دلار و سکه و ارز به طور چشمگیری باعث افزایش قیمت واحدهای مسکونی شده است به طوری که کنترل قیمت در این اوضاع به کاری بس سخت و دشوار تبدیل شده است. از طرفی با توجه به اینکه نقدپذیری واحدهای مسکونی نسبت به ماشین، ارز، طلا و دلار مشکل‌تر و به زمان بسیار زیادی نیاز دارد ریسک سرمایه‌گذاری در این بخش به طور چشمگیری افزایش پیدا کرده است و به این دلیل بیشتر افراد به جای سرمایه‌گذاری در بخش مسکن به سمت بازارهای دیگر تمایل پیدا می‌کنند و در آنجا اقدام به سرمایه‌گذاری می‌کنند.

این مساله و کاهش قدرت خرید مردم باعث به وجود آمدن یک رکود تورمی در این بازار در سال ۹۷ شده است. در حالت کلی بازار مسکن طی چند سال گذشته دچار یک نوع رکود شده است و خرید و فروش واحدهای مسکونی در کنار دیگر سرمایه‌گذاری‌ها به حداقل مقدار خود رسیده است که این امر به طور چشمگیری باعث افزایش قیمت واحدهای مسکونی به دلیل عقب ماندن بسیار زیاد عرضه از تقاضا شده است.

1 13

عوامل مهم و تاثیرگذار بر روی افزایش قیمت مسکن

همانطور که میدانید در سال ۹۷ شاهد رشد بی رویه قیمت واحدهای مسکونی بوده‌ایم. بهتر است بدانید که عوامل مختلفی دست به دست هم داده‌اند تا این افزایش قیمت به وجود آید. یکی از عواملی که باعث افزایش قیمت مسکن شده است افزایش نرخ ارز و  دلار و به تبع آن کاهش ارزش پول ملی کشورمان ایران است. بیشتر کارشناسان و متخصصان کارآزموده در این زمینه معتقد هستند تا زمانیکه این کاهش ارزش پول به وضعیت قبل خود برنگردد نمی‌توان کنترل بازار مسکن را به خوبی به دست گرفت.

همچنین یکی دیگر از عواملی که باعث افزایش قیمت واحدهای مسکونی شده است افزایش قیمت تمامی مصالح ساختمانی به دلیل افزایش نرخ دلار و افزایش قیمت زمین برای ساخت و ساز می‌باشد. یکی دیگر از عوامل تاثیرگذار دیگر بر روی افزایش قیمت واحدهای مسکونی سامان‌دهی نشدن سرمایه‌های سرگردان می‌باشد که باعث  به وجودن یک وضعیت نامطلوب در بازار مسکن شده است. همچنین افزایش دستمزد به میزان ۳۵ درصد بر قیمت تمام شده مسکن به طور چشمگیری تاثیرگذار بوده است.

از طرفی افزایش نقدینگی در سال ۹۷ نسبت به سال‌های گذشته به نوعی باعث به وجود آمدن یک نوع جهش در قیمت واحدهای مسکونی شده است. از طرفی عقب ماندگی عرضه از تقاضا و تمایل سرمایه‌ها به کسب سودهای بالاتر از مقدار تضمین شده و نامتعارف دیگر بازارها باعث شده است که بخش مسکن یکی از مهم‌ترین و اساسی‌ترین مقصدهای سرمایه‌های سرگردان محسوب شود.

وضعیت بازار مسکن در 14 روز ابتدایی اسفند 1

پیش‌بینی قیمت مسکن

در حالت کلی بسیاری از متخصصان معتقد هستند که در ماه‌های آینده یعنی در ماه‌های نخست سال ۹۸ قیمت مسکن نسبت به ماه‌های گذشته با یک شیب کمتری رشد خواهد کرد. در این شرایط حاکم بر بازار مسکن پیش‌بینی قیمت واحدهای مسکونی کاری ساده و آسان نیست.

با توجه به افزایش بی‌رویه قیمت مسکن در شش ماه نخست سال ۹۷ کارشناسان و متخصصان پیش‌بینی کردند در شهریور ماه این افزایش بی‌رویه پایان می‌پذیرد و در ماه‌های پایانی سال شاهد این افزایش بی‌رویه قیمت‌ها نخواهیم بود. طبق نظر کارشناسان بهترین زمان برای خرید و فروش واحدهای مسکونی ماه‌های نخست سال ۹۸ می‌باشد. زیرا در این ماه ها انتظار می‌رود که قیمت واحدهای مسکونی با آن شیب صعودی که در ۶ ماهه نخست سال ۹۷ داشته است صعود نمی‌کند و حتی در بعضی مواقع شاهد ثبات قیمت مسکن خواهیم بود.

بعضی از کارشناسان در بهترین حالت نوسانات بازار مسکن پیش‌بینی می‌کنند که شاهد کاهش ۲۰ درصدی قیمت واحدهای مسکونی خواهیم بود. همچنین بسیاری از کارشناسان معتقد هستند در صورتیکه دولت بتواند پول‌های سرگردان افراد را که از تسهیلات‌های مختلف بانکی به دست آورده‌اند به نوع خاصی مدیریت کند و نقدینگی حاصل از پول‌های مردم را به بهترین شکل کنترل و مدیریت کند شاهد افزایش بی‌رویه قیمت‌ها در بازار مسکن نخواهیم بود.

در حالت کلی طبق نظر کارشناسان و متخصصان به نوعی افزایش بی‌رویه و جهش قیمت در ماه های اول سال ۹۸  مواجه نخواهیم شد، اما با این وجود  این بازار از رکود همراه با یک تورم عمومی قیمت‌ها در سال آینده  خارج نخواهد شد.