رئیس دانشکده عمران و معماری واحد علوم تحقیقات، با بیان این که رشد اجاره بها در تابستان سال جاری همچون جهش قیمت مسکن نخواهد بود عنوان کرد: چنانچه قیمت واحد های مسکونی با رشد بالایی همراه باشد این بدان معنا نیست که نرخ اجاره بها نیز به همان میزان رشد را تجربه خواهد کرد.

سؤالی که ذهن بسیاری از افراد را به خود مشغول کرده است، این است که با توجه به میزان رشد قیمت مسکن در یکسال اخیر، نرخ اجاره بها هم با فرارسیدن تابستان به بیشترین حد خود خواهد رسید و اوج خواهد گرفت. در پاسخ به این سؤال، مهدی روانشادنیا عنوان کرده است: بررسی بازار اجاره بها طی ۳۰ سال اخیر حاکی از آن است که بازار خرید و فروش واحد مسکونی عموما هر ۴ سال یکبار رشد را تجربه می کند این درحالی است که در بازار اجاره بها سالانه شاهد یک رشد مناسبی هستیم.

به گفته این مقام مسئول، میزان رشد اجاره بها، سالانه و به مقداری مناسب اتفاق می افتد و چنین نیست که رشد اجاره بها در بازه ای ۴ تا ۵ ساله صفر و ناچیز باشد.

ایشان با بیان این که در بازار اجاره بها معمولا رشد قیمت مشاهده می شود با این تفاوت که جهش قیمت خزنده و آهسته است، عنوان نمود: قیمت مسکن در سال گذشته، رشد قابل توجهی را تجربه کرد با این حال، نمی توان بر این اساس رشد قابل توجه اجاره مسکن را نیز پیش بینی نمود.

رئیس دانشکده عمران و معماری واحد علوم تحقیقات، با اشاره به این نکته که نرخ اجاره بها وابستگی هایی به ارزش پول و قیمت مسکن دارد، اظهار نمود: چنانچه نوسانات ارزی مشاهده نشود، آنگاه تلاطم قیمت اجاره بها نیز بیشتر مشاهده خواهد شد، با این حال انتظار می رود که میزان افزایش اجاره بها هم اندازه با سال گذشته باشد.

وی به عنوان راهکار هایی که می تواند در این زمینه راه گشا باشد عنوان کرد: چنانچه یک سامانه ملی املاک و مستغلات راه اندازی شود، بازار مسکن و اجاره شفاف سازی خواهد شد و جزئیات معاملات انجام شده قابل مشاهده خواهد گردید.

روانشادنیا، با بیان این که اگ بازار مسکن و اجاره شفاف و واضح نباشد، قیمت گذاری آن دستخوش تغییر می شود، گفت: از این رو بهترین روش برای شفاف کردن بازار مسکن، راه اندازی چنین سامانه ای است که جزئیات معاملات را ثبت می کند و امکان پیگیری آن را فراهم می سازد.

  • منبع خبر : فارس نیوز