بررسی بازار مسکن تهران، نشان می دهد حجم معاملات مسکن در مقایسه با فروردین ماه سال گذشته با افت ۵۱ درصدی همراه بوده است. به عقیده کارشناسان مسکن، خریداران حرفه ای واحد های مسکونی این بازار را رها کرده اند. مروری بر اعداد و ارقام گزارش شده این مطلب را هویدا می سازد که قیمت مسکن در مقایسه با آذرماه سال گذشته رشد ۱۸۳ درصدی را تجربه نموده و از میزان رشد بازار طلا و ارز، ۲۳ درصد پیشی گرفته است.

ماه گذشته نیز ماه پررونقی برای بازار مسکن نبوده است و این بازار طی ماه گذشته نیز شاهد یک رکود تورمی بوده است، این درحالی است که کارشناسان بازار مسکن عنوان می کنند ظرفیت این بازار برای رشد قیمت پر شده است و بازار مسکن نمی تواند بیش از این افزایش قیمت ها را تجربه نماید. بر اساس آمار های ارائه شده از سوی وزارت راه و شهرسازی، متوسط قیمت مسکن به ازای هر متر مربع در اسفند ماه سال ۹۷، ۱۱ میلیون تومان بوده است که در مقایسه با اسفند ۹۶ رشد ۹۵ درصدی را شاهد بوده است. فعالان حوزه مسکن اظهار می کنند: چنانچه متقاضیان با قیمت هایی بالاتر از آنچه در حال حاضر بر این بازار حاکم است دست به خرید واحد های مسکونی بزنند، به نوعی دست به خرید حباب زده اند. بر اساس آخرین اخبار، بازار مسکن در حال دست و پنجه نرم کردن با یک رکود تورمی است، قدرت خرید متقاضیان مسکن به میزان قابل توجهی افت پیدا کرده است ضمن این که بانک مرکزی نیز مخالفتش را با افزایش سقف وام مسکن تا ۲۸۰ میلیون تومان اعلام نموده است. به عبارتی در حال حاضر، سقف وام مسکن برای زوجین به ۱۶۰ میلیون تومان می رسد. برخی از مسئولان از جمله وزیر راه و شهرسازی بر این باور است که افزایش سقف تسهیلات مسکن به تورم در بازار منتهی می گردد و شرایط را بدتر می کند.

بررسی بازار مسکن و روند معاملات در این بازار حاکی از آن است که قدرت خرید متقاضیان به میزان قابل توجهی افت پیدا کرده است ضمن این که حجم معاملات نیز کماکان بر ریل نزول سوار است و دائما کاهش می یابد. بر اساس آنچه از سوی اتحادیه مشاوران املاک ارائه شده است، در ۲۰ روز ابتدایی فروردین ماه سال جدید، حجم معاملات مسکن تهران در مقایسه با همین برهه زمانی در سال گذشته، افت ۵۱ درصدی را شاهد بوده است، به عقیده کارشناسان آن دسته از سرمایه گذاران حرفه ای که پیش تر در این بازار بوده اند در شرایط فعلی آن را رها کرده اند. در وضعیت کنونی، متقاضیان مصرفی در این بازار حضور دارند که آنان نیز نگران گران شدن قیمت ها هستند و از رشد قیمت مسکن واهمه دارند.

بررسی ها نشان می دهد متقاضیان در دو سمت عرضه و تقاضای مسکن، محتاطانه تنظیم قرارداد را انجام می دهند. از طرفی تعدادی از فروشندگان واحد های مسکونی عنوان می کنند که قیمت مسکن طی روز های آتی رشد پیدا خواهد کرد حال آن که برخی از سازندگان حرفه ای بر این باورند بهترین زمان برای فروش مسکن، همین اکنون است. بر اساس آمار ها از سال ۹۴ تاکنون، بازار مسکن به رشدی ۱۸۳ درصدی رسیده است و از بازار سکه و ارز ۲۳ درصد پیشی گرفته. به همین دلیل برخی معتقدند بازار مسکن نمی تواند برای بار دیگر تورم را تجربه کند.

بهترین زمان برای فروش مسکن اکنون است

یکی از کارشناسان بازار مسکن ادعا می کند بهترین زمان برای فروش واحد های مسکونی اکنون است و آن که واحدش را اکنون بفروشد به سود خواهد رسید. این مقام مسئول اظهار می کند: در شرایط فعلی این بازار بیشترین رشد قیمت را تجربه نموده و نمی تواند به قیمتی فراتر از این دست یابد.

عباس زینعلی عنوان نمود: رشد قیمت مسکن از بهمن ماه سال گذشته سبب شده، ظرفیت این حوزه به اشباع برسد به عبارتی رشد قیمت مسکن به بالاترین حد رسیده و امکان رشد آن بیش از این وجود نخواهد داشت. به گفته زینعلی حتی اگر مالکان هم قیمت اسمی مسکن را بالا ببرند، تقاضایی برای آن وجود نخواهد داشت و مالکان از خرید امتناع خواهند ورزید. وی ادامه داد: دست کم در شرایط اقتصادی امروز، این اتفاق دور از ذهن خواهد بود.

آیا در بازار مسکن شاهد تعادل و ثبات خواهیم بود؟

رئیس اتحادیه مشاوران املاک تهران اذعان نمود: مشاهده چرخه رونق و رکود بازار مسکن حاکی از آن است که در شرایط فعلی این بازار به ثبات رسیده است و تا زمانی که وضعیت خریداران و قدرت خرید آن ها به همین میزان است، رشد قیمت مسکن را شاهد نخواهیم بود.

مصطفی قلی خسروی اذعان نمود: وضعیت بازار مسکن در سال ۹۷ همچون سال ۹۱ بوده است، به گونه ای که رشد قیمت در بازار هایی چون طلا و ارز، بازار مسکن را هم با رشد قیمت همراه ساخته است و سبب شده قدرت خرید متقاضیان به میزان قابل توجهی افت را تجربه نماید. به واسطه این امر در نیمه دوم سال ۹۷ شاهد کاهش معاملات مسکن و افت شیب رشد قیمت واحد های مسکونی بوده ایم که انتظار می رود در سال ۹۸ نیز شاهد حکایت مشابهی باشیم.

به گفته قلی خسروی هرچند این امکان وجود دارد که مالکان قیمت های گران تری برای واحد ها اعلام کنند با این حال، بازار مسکن به سمت ثبات پیش می رود و دیری نخواهد پایید که تعادل را تجربه خواهد کرد. بیشترین رشد قیمت مسکن همسطح تورم است و ممکن است کمتر از آن هم در سال جدید گزارش شود.

  • منبع خبر : شهرخبر