قیمت مسکن در هر منطقه تابع یکسری عوامل خاصی می‌باشد. بهتر است بدانید که در سال ۹۷ به خصوص در فصل تابستان این سال قیمت واحدهای مسکونی به دلیل نوسانات ارزی حاکم در کشور به طور چشمگیری افزایش پیدا کرده است. از طرفی افزایش قیمت واحدهای مسکونی به نوعی باعث کاهش قدرت خرید مردم در این زمینه شده است، به طوریکه آمارها حاکی از یک کاهش ۶۲ درصدی تعداد معاملات انجام شده در آذر ماه سال ۹۷ نسبت به ماه مشابه آن در سال گذشته می‌باشد.

همچنین طبق آخرین اخبار و اطلاعات موثق مربوط به بازار مسکن در سال ۹۷ قیمت واحدهای مسکونی از یک رشد ۹۰ درصدی نسبت به دی ماه سال گذشته برخوردار بوده است. اما براساس آخرین اخبار مربوط به بازار مسکن در ماه های پایانی سال ۹۷ رشد قیمت واحدهای مسکونی تقریباً به صفر رسیده و آمارها حاکی از یک ثبات نسبی قیمت در این ماه‌ها بوده‌اند.

وضعیت املاک تهران در سال 98

عوامل تاثیرگذار بر روی قیمت مسکن

همانطور که می‌دانید قیمت مسکن در سال ۹۷  به خصوص در شش ماهه نخست این سال دارای رشد بسیار زیادی بوده است. لازم به ذکر است که در این افزایش قیمت عوامل متعددی تاثیرگذار هستند، یکی از این عوامل عدم عرضه واحدهای مسکونی می‌باشد که دارای تاثیر بسیار چشمگیری بر روی این افزایش بی‌رویه قیمت مسکن بوده و به عنوان یکی از محرک‌های افزایش قیمت و یک عامل وابسته به بازار شناخته شده است.

جالب است بدانید که تورم نیز یکی دیگر از عوامل مهم در افزایش قیمت واحدهای مسکونی می‌باشد زیرا تورم به اندازه‌ای که بر روی قیمت کالاهای دیگر تاثیرگذار است بر روی قیمت واحدهای مسکونی نیز به شدت تاثیرگذار می‌باشد.

همچنین از دیگر عواملی که بر روی قیمت مسکن اثر گذاشته است، نوسانات قیمت ارز و کاهش ارزش پول ملی کشورمان ایران می‌باشد. این افزایش قیمت دلار و ارز باعث افزایش قیمت مصالح ساختمانی شده است و از طرفی نیز انگیزه ساخت و ساز واحدهای مسکونی را در بین مهندسان و متقاضیان به طور چشمگیری کاهش داده و این امر باعث تعطیلی در این حرفه و شغل شده و افراد به جای ساخت و ساز واحدهای مسکونی و آپارتمان به سمت رهن و اجاره واحدهای مسکونی سوق پیدا کرده‌اند که این عامل به نوعی باعث افزایش قیمت واحدهای مسکونی شده است.

همچنین واگذاری‌ طرح‌های ملی مسکن مهر به نوعی باعث کاهش سطح تقاضا برای مسکن‌های شهری و افزایش قیمت واحدهای مسکونی به طور قابل توجهی شده است. از طرفی عوامل مختلفی مانند قيمت زمين، معوقات نظام مهندسي، هزينه‌هاي نيروي انساني، عوارض، رانت خواری در امر ساخت و ساز و ساخت و ساز بی‌رویه و بی‌قانون نیز در افزایش قیمت واحدهای مسکونی دارای تاثیر بسیار زیادی هستند.

جالب است بدانید که عدم کنترل قیمت‌ها در بازار نیز باعث افزایش قیمت واحدهای مسکونی خواهد شد، از طرفی برای رفع این مشکل دولت با یک مدیریت صحیح و کنترل سرمایه‌های سرگردان مردم می‌تواند بازار مسکن را تحت کنترل خود درآورد و به بهترین نحو آن‌ها را اداره نماید. همچنین جذابیت‌های بازار ارز و سکه و زود بازده بودن آن‌ها باعث شده است افراد بیشتر به سمت سرمایه‌گذاری در این بازارها تمایل پیدا کنند و در بخش مسکن کمتر سرمایه‌گذاری کنند.

1 13

پیش‌بینی قیمت مسکن

برای پیش‌بینی قیمت مسکن در سال ۹۸ بهتر است وضعیت بازار مسکن را در سال گذشته به خوبی و با دقت بررسی کرد. این پیش‌بینی در ماه‌های آینده به عوامل و فاکتورهای مختلفی بستگی دارد و به طور بسیار دقیقی قابل پیش‌بینی نیست اما طبق نظر کارشناسان و متخصصان و همچنین براساس کاهش قیمت واحدهای مسکونی در ماه‌های پایانی سال ۹۷ انتظار می‌رود که قیمت واحدهای مسکونی در سال ۹۸ یا کاهش پیدا می‌کند و یا اینکه از یک ثبات قیمت برخوردار خواهد شد.

در واقع طبق نظر کارشناسان در پیش‌بینی قیمت مسکن در نیمه اول سال ۹۸ قیمت واحدهای مسکونی از یک ثبات نسبی برخوردار خواهد بود. اما در حالت کلی انتظار می‌رود در کل سال ۹۸ قیمت واحدهای مسکونی حتی در صورت افزایش قیمت از میزان ۱۵ درصد بیشتر نخواهد بود. لازم به ذکر است که در این شرایط حاکم بر بازار مسکن قدرت خرید مردم به طور چشمگیری افزایش پیدا می‌کند و تعداد معاملات انجام شده در زمینه خرید و فروش واحدهای مسکونی به طور قابل توجهی افزایش می‌یابد.

همچنین نرخ سود بانکی بر بازار مسکن به طور قابل توجهی تاثیرگذار بوده است، زیرا کاهش نرخ سودهای بانکی باعث می‌شود که افراد سرمایه‌های خود را به جای نگهداری در بانک‌ها به سمت بازار مسکن سرازیر کنند. از دیگر عواملی که به طور چشمگیری بر روی قیمت مسکن اثر گذار بوده است میزان عرضه و تقاضا و تاثیر بازارهای مالی رقیب مانند طلا، دلار می‌باشد.