ابراهیم بازیان، مدیرکل دفتر تأمین مسکن و امور مهندسی ساختمان کمیته امداد امام خمینی (ره)، با اشاره به این که گزارش های دریافتی از دو استان خوزستان و لرستان کماکان قطعی و مشخص نیست عنوان کرد: بر اساس پیش بینی های انجام شده، شمار واحد های مسکونی مددجویان آسیب دیده در اثر سیلاب های اخیر به ۳۰ هزار واحد می رسد. به گفته بازیان این آمار مربوطه به ۱۴ استان کشور می باشد که با مشکل سیل دست به گریبان بوده اند.

وی عنوان کرد: سیلابی که طی نخستین روز های سال جدید دامنگیر استان های کشور شد، در بیش از نیمی از استان ها خسارت های چشمگیری وارد نمود که لازمه جبران این خسارت ها برنامه ریزی های دقیق و به موقع است.

ایشان با اشاره به این که نخستین اقدام پس از سیل، اسکان و عملیات امداد و نجات بوده است عنوان کردند: در شرایط کنونی، مسکن مهم ترین اولویت است و آنچه در کانون توجه ما قرار دارد، ترمیم واحد های مسکونی و تأمین مسکن برای سیل زدگان است. کمیته امداد امام خمینی (ره) بر اساس دستور مقام معظم انقلاب اسلامی از همان لحظه های نخست سیل در مکان های مورد نظر حاضر شدند و از هیچ کمک و تلاشی برای کمک به سیل زدگان دریغ نکردند. با این وجود امدادرسانی کماکان در این مناطق ادامه دارد.

وی با بیان این که کماکان میزان خسارت های وارده به لرستان و خوزستان کاملا مشخص نیست عنوان کرد: با این حال بر اساس پیش بینی های به عمل آمده، شمار واحد های مسکونی مددجویان آسیب دیده در اثر سیلاب های اخیر در ۱۴ استان کشور به ۳۰ هزار مسکن می رسد.

به گفته این مقام مسئول، بر اساس برآورد هایی که تا به این جا صورت گرفته است، بایستی ۱۰ هزار واحد مسکونی شهری و روستایی در دست بازسازی قرار گرفته و مجددا مورد بهسازی واقع شوند که از این شمار ۳ هزار واحد، شهری است و ۷ هزار واحد، روستایی می باشد.

ایشان در خصوص آمار های مربوط به واحد هایی که نیازمند تعمیرات جزئی و کلی هستند هم صحبت هایی ارائه نمودند و خاطرنشان کردند: ۲۰ هزار واحد لازم است مورد تعمیرات جزئی و کلی قرار بگیرند، که تا به این جای کار برآورد کرده ایم به هر واحد روستایی ۴۰ میلیون تومان و هر واحد شهری ۵۰ میلیون تومان اختصاص دهیم.

ایشان از تسهیلات بلاعوض هم سخن به میان آوردند و گفتند: به واحد های شهری ۲۰ میلیون تومان و به واحد های روستایی ۱۰ میلیون تومان کمک بلاعوض تعلق خواهد گرفت.

وی عنوان کرد: نخستین مرحله قبل از اختصاص تسهیلات مورد نظر به واحد های آسیب دیده، شناسایی و ارزیابی آن ها می باشد، به عبارتی نخست مرحله شناسایی به پایان می رسد سپس نهاد های ذیربط عملیات مربوط به اقدامات مورد نیاز را در پیش می گیرند. ایشان ادامه دادند: در گام دوم، در نظر داریم بیشترین استفاده و بهره وری از ظرفیت تأسیسات بلاعوض دولت را در دستور کار قرار دهیم ضمن این که در نهایت کمک های امدادی در اختیار مناطق سیل زده شهری و روستایی قرار می گیرد.

به گفته بازیان، بازسازی واحد ها از سه تا ۹ ماه متغیر خواهد بود.

ایشان با بیان این که بازسازی واحد های تخریب شده مددجویان آغاز شده است، اذعان نمود: بر اساس پیش بینی های به عمل آمده تا انتهای دی ماه و یا پایان سال جاری، تمام واحد ها به صورت تکمیل و تجهیز شده در اختیار مالکانشان قرار خواهند گرفت.

بازیان اظهار کرد: مهم ترین وظیفه ما در شرایط کنونی ساخت واحد هایی مقاوم برای مددجویان است که در این راستا مشارکت های همه جانبه نیاز است و از تمام نهاد ها و مردمی که در این مسیر همراهمان باشند، قدردانی خواهیم کرد.

ایشان با اشاره به این که چنین اقداماتی، عملیاتی جهادی هستند، عنوان کردند: امید است بتوانیم در این مسیر، گام های محکم و ارزشمندی برداریم.

وی با بیان این که ساخت مجدد واحد های تخریب شده در استان گلستان استارت خورده است، عنوان نمود: در استان لرستان هم با فراهم نمودن مقدمات، به زودی شاهد آغاز بازسازی واحد های تخریب شده خواهیم بود.

ایشان در خصوص واحد های مسکونی غیرمددجو گفتند: سازمان های مرتبط با وزارت راه و شهرسازی و بنیاد مسکن اقدامات لازم برای ساخت و بازسازی واحد های تخریب شده غیرمددجویان را محقق خواهند ساخت.

  • منبع خبر : شهرخبر