به گفته یکی از کارشناسان بازار مسکن، طرح أخذ مالیات از خانه های خالی، به عنوان ضرورتی اساسی می تواند به بهبود بازار مسکن کمک نماید به طوری که اگر اجرای این طرح از نظر دور بماند، رشد قیمت مسکن نمود پیدا خواهد کرد. وی اظهار داشت: در شرایط کنونی، تقاضای مسکن از عرضه پیشی گرفته است، و لازم است که دولت برای حل و فصل این ماجرا راهکار هایی در نظر گرفته و تدابیری بیندیشد.

بر اساس آمار ها، قیمت مسکن در اسفند ماه سال ۹۷ با رشد همراه بوده است این در حالی است که قدرت خرید متقاضیان دائما در حال نزول است و این امر عرصه را برای متقاضیان تنگ تر نموده است. با این وجود، مهدی غلامی بر این باور است، حجم معاملات در اسفند ماه همیشه با رشد همراه است و این عامل سبب می شود شاهد گران شدن مسکن در ماه اسفند باشیم.

وی با بیان این که حجم معاملات مسکن در فروردین ماه، همه ساله افت می کند، اظهار داشت: با این وجود بازار مسکن با نابسامانی همراه است و آنچه نگران کننده به نظر می رسد این نکته است که میزان عرضه و تقاضای واحد های مسکونی کماکان به حد تعادل نرسیده که این امر شرایط را دشوارتر می سازد.

ایشان با تأکید بر این که مسکن یک کالای سرمایه ای قلمداد می شود عنوان کرد: بازار مسکن دائما با بازار هایی همچون ارز و طلا مقایسه می شود از این رو دور از انتظار نیست که با نوسان قیمت در این بازار ها، شاهد رشد قیمت مسکن هم باشیم که امری نگران کننده به نظر می رسد.

وی اظهار کرد: زمانی که عنوان می کنند رشد ارز و طلا از رشد مسکن بیشتر بوده است بدیهی است رشد قیمت مسکن اتفاق می افتد.

غلامی در ادامه صحبت هایش پای طرح مالیات بر عایدی سرمایه مسکن را به میان کشید و عنوان نمود: چنانچه این طرح اجرایی نشود باید منتظر گران تر شدن مسکن باشیم، به عبارتی اجرای طرح مالیات بر عایدی سرمایه مسکن می تواند از خالی بودن واحد ها جلوگیری کند که این امر به بهبود شرایط کمک شایانی می نماید. به گفته این مقام مسئول، یکی از مشکلاتی که در شرایط فعلی مشاهده می شود، کمبود عرضه واحد های مسکونی است به نوعی که خانوار ها با کمبود مسکن دست به گریبان هستند. با استناد به ارقام منتشر شده پس از سرشماری سال ۹۵، بدون در نظر گرفتن خانه های خالی، کشور با چیزی نزدیک به ۱٫۳ میلیون مسکن کمتر از خانوار ها روبروست.

وی ادامه داد: چنانچه فرض را بر این بگذاریم که سالانه ۷۰۰ زوج ازدواج می کنند و نیاز به مسکن دارند، این درحالی است که سالانه تنها ۳۰۰ هزار مسکن تولید می شود یعنی حدود ۴۰۰ هزار واحد کمبود عرضه داریم که طی سال های متمادی بر روی هم انباشته شده و شرایط را دائما بدتر می کند.

دائما فاصله عرضه و تقاضا در حال بیشتر شدن است

ایشان با بیان این که فاصله عرضه و تقاضا دائم در حال افزایش است عنوان کردند: این اتفاق خطرناکی است و نیاز است که دولت تدابیری برای افزایش عرضه واحد های مسکونی در نظر بگیرد همانطور که وزارت راه و شهرسازی ساخت ۴۰۰ هزار مسکن را در پیش گرفته است و برای تسریع عرضه مسکن از تدبیر فروش اقساطی زمین استفاده نموده که می تواند راه گشا بوده و اثرات قابل توجهی داشته باشد.

بر اساس آنچه از سوی دفتر برنامه ریزی و اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی ارائه شده است، بازار مسکن در اسفند ماه سال ۹۷ نه تنها ثبات را تجربه نکرده بلکه با رشد قیمت همراه بوده است، به طوری که رشد قیمت مسکن در اسفند ماه در مقایسه با ماه بهمن، ۹٫۵ درصد اعلام شده است.

در دی ماه سال گذشته، رشد ماهانه قیمت مسکن به ۲ درصد رسید و این امر باعث شد فعالان بازار مسکن عنوان کنند تا انتهای اسفند ماه رشد قیمت مسکن به زیر یک درصد می رسد در حالی که خلافش ثابت شد و رشد قیمت در اسفند ماه باز هم قابل توجه گردید.

  • منبع خبر : فارس نیوز