پیش‌بینی بازار مسکن

شاید آغاز سال ۹۸ را بتوان تحولی در زمینه‌های مختلف به ویژه مسکن دانست. با اینکه در واقع تصور می‌شد که قیمت مسکن همچون سایر بخش‌ها تغییر و تحولی نداشته باشد و یا به طور کل به گونه‌ای افزایش پیدا کند که محسوس نباشد اما این بخش نیز همانند سایرین تا حد بسیار زیادی دستخوش تغییرات بوده است.

طبق گزارشی از ایسنا؛ مصطفی قلی خسروی اینگونه بیان داشته است که در دی ماه سال ۹۷ بالغ بر ۶۵ هزار قرارداد در خصوص مسکن به ثبت رسیده است که این میزان نسبت به دی ماه سال ۹۶ حدود ۲۷ درصد کاهش داشته است که در نوبه خود رقم چشمگیری محسوب می‌شود. در بخش اجاره و رهن نیز حدود ۴۰ هزار قرارداد عقد شده است که نسبت به سال گذشته کاهش ۱۴ درصدی را نشان می‌دهد. این اعداد شاید کم باشند اما به نوبه خود نشان دهنده این امر هستند که افزایش قیمت کاهش قدرت خرید را به دنبال داشته است.

او در ادامه افزود که در پایتخت، حدود ۸۰۳۶ قرارداد خرید ملک به امضا رسیده‌اند که نشان می‌دهد ۶۶ درصد این معاملات نسبت به سال‌های گذشته کاهش داشته است و همچنین اجاره نامه‌ها نیز حاکی از کاهش ۲۲ درصدی هستند. خسروی همچنین اشاره کرد با توجه به اینکه قیمت مسکن در آذرماه سال ۹۷ حدود ۹۲ درصد افزایش داشته است اما انتظار می‌رفت که تا پایان سال قیمت‌ها دچار یک ثبات شوند. کاهش سرعت رشد در واقع نشان دهنده این است که تورم و قیمت مسکن نیز به طور چشمگیری کاهش پیدا کرده است.

آشنایی با وضعیت بازار مسکن و عوامل موثر بر آن 2

سال ۹۸ و پیش‌بینی بازار مسکن

رئیس اتحادیه مشاورین املاک در تهران همچنین اینطور گفته است که در سال ۹۸ جهش چشمگیری در قیمت مسکن نخواهیم داشت چراکه هرچه قیمت مسکن افزایش پیدا کند قدرت خرید مردم به طور قطع کاهش پیدا می‌کند که این کاهش قدرت خرید در نهایت باعث می‌شود تا مسکن‌داران ناچار به ثبات قیمت باشند. چراکه در غیر اینصورت بازار مسکن به طور حتم راکد خواهد شد و قیمت‌ها دیگر از این بالاتر هم برود دیگر کسی توانایی خرید ندارد. به گزارش ایسنا بازار مسکن در سال ۹۸ به طور حتم دستخوش تغییراتی خواهد بود اما این تغییرات به گونه‌ای نیستند که در نهایت باعث شوند تا قدرت خرید از این کمتر شود.

اعتدال اما در طی نوسانات اخیر بازار مسکن اینطور بیان می کند که با اینکه حجم معاملات در زمینه مسکن تا حد بسیار زیادی افت داشته است اما تا خرداد ماه سال ۹۸ رشد قیمت کاهش نخواهد یافت بلکه به صورت صعودی افزایش نیز پیدا می‌کند.

مطابق با آماری که ذکر شده است، در سال ۹۷ و در بهمن ماه که طوفانی قیمت مسکن را زیر و رو کرد، قیمت هر مترمربع در بنگاه‌ها به میانگین ۹ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان رسید که این میزان در واقع باعث کاهش ۵ هزار فقره معاملات مسکن در شهرهای مختلف شده است. این مقدار اگرچه شهر تهران و بازار مسکن تهران را بیش از سایرین تحت تاثیر قرار داده است اما همچنان سایر شهرها نیز تحت تاثیر بوده‌اند.

در زمینه بازار مسکن در سال ۹۸ برخی از کارشناسان اینگونه تصور می‌کنند که کاهش رشد قیمت در واقع نشان دهنده این است که بازار مسکن رو به ثبات دارد. این کاهش شیب در واقع نشان می‌دهد که معاملات در کف می‌توانند اولین نشانه‌ای باشند که قیمت مسکن را رو به کاهش و یا ثبات م‌ فرستد. به گفته برخی از این افراد بازار مسکن با ظهور این نشانه‌ها می‌تواند به آینده‌ای امیدوار باشد که در آن قیمت مسکن به یک سرانجام نسبی خواهد رسید و همچنین قدرت خرید نیز تا حد بسیار زیادی افزایش پیدا می‌کند.

بررسی‌هایی که در زمینه وضعیت معاملات انجام گرفته در بازار مسکن صورت گرفته است در واقع نشان می‌دهد که بازار مسکن در لحاظ ابعادی در حال کوچکتر شدن است اما این به چه معناست؟

در واقع سازندگان مسکن تمامی جهش‌هایی که در زمینه قیمت مسکن انجام می‌گرفته است را خوشایند تصور می‌کردند و به همین دلیل نیز آماده فروش مسکن‌های خود بوده‌اند و به طور قطع با کاهش قدرت خرید همچنان خرید در بازار مسکن به صفر نرسیده است. اما در نهایت با افزایش بی‌حد و مرز قیمت‌ها دیگر کسی قادر به خرید نخواهد بود و در نتیجه بازار مسکن از نظر ابعادی کوچک و کوچک تر خواهد شد تا زمانیکه دیگر وجود خارجی‌ای از این بازار وجود نخواهد داشت و سکون کامل آن را فرا می‌گیرد. امید است که با آغاز سال ۹۸ و همچنین کاهش قدرت خرید، بازار مسکن به یک ثبات نسبی برسد.