آمار های منتشر شده حاکی از آن است که سال جدید با رکود نسبی بازار مسکن آغاز شده است. رشد بی سابقه قیمت مسکن در سال ۹۷ باعث گردید در نخستین روز های سال جدید نیز شاهد رکود بازار مسکن باشیم، رکودی که به عقیده فعالان بازار مسکن به دلیل افت قدرت خرید متقاضیان اتفاق افتاده است.

می توان عنوان کرد سال گذشته یکی از خاص ترین سال ها برای بازار مسکن بوده است، به گونه ای که در سال ۹۷ پس از رکودی ۵ ساله شاهد رشد ۱۰۰ درصدی قیمت مسکن بودیم، اتفاقی خیره کننده که پیامد های زیادی به همراه داشت. به زعم این که بسیاری از کارشناسان حوزه مسکن عنوان می کنند میزان رشد قیمت در بازار مسکن از دیگر بازار های موازی کمتر بوده است با این حال، یکی از مهم ترین عواملی که به افت حجم معاملات مسکن دامن زده و رکود را در این بازار مشهودتر کرده است، کاهش قدرت خرید متقاضیان می باشد.

بر اساس آمار هایی که وضعیت بازار مسکن در فروردین ماه را گزارش می کنند، در بازه ای ۲۰ روزه از یکم تا بیستم فروردین ماه، تعداد قرارداد های معاملات مسکن ۱۱ هزار و ۵۶۷ مورد بوده است که در مقایسه با همین برهه زمانی در سال گذشته، افت ۵ درصدی را هویدا می سازد.

مهدی غلامی به عنوان یکی از کارشناسان بازار مسکن عنوان نمود: عموما در فروردین ماه با افت و کاهش حجم معاملات مسکن مواجه می شویم، به عبارتی کماکان در سال جدید نیز نابسامانی های بازار مسکن مشهود است با این حال آن چه خطرناک و نگران کننده به نظر می رسد این است که عرضه و تقاضای واحد مسکونی کماکان متعادل نیست که این امر در شرایط فعلی یک دغدغه خطاب می شود.

ایشان با اشاره به این که مسکن به عنوان کالایی سرمایه ای شناخته می شود عنوان نمود: تا زمانی که به مسکن به عنوان یک کالای سرمایه ای نگاه شود و رشد آن را با دیگر بازار هایی همچون ارز و سکه مقایسه کنند، با هر نوسان قیمتی در بازار های موازی، شاهد تلاطم قیمت در بازار مسکن هم خواهیم بود.

وی عنوان نمود: بر اساس گزارش های منتشر شده، میزان رشد قیمت مسکن از ارز و سکه کمتر بوده است از این رو بدیهی است که رشد قیمت مسکن اتفاق می افتد.

مصطفی قلی خسروی به عنوان رئیس اتحادیه مشاوران املاک تهران عنوان کرد: عموما به دلیل این که فروردین با تعطیلات پیوند ناگسستنی دارد، دور از انتظار نیست که در این ماه شاهد افت حجم معاملات مسکن باشیم به عبارتی بخشی از افت معاملات در این ماه بدیهی و طبیعی است، با این وجود در سال جاری با توجه به نزولات جوی و با توجه به این که قیمت مسکن با رشد همراه بود، این افت محسوس تر اتفاق افتاد.

ایشان ادامه دادند: تجربه نشان می دهد قیمت مسکن در شرایط فعلی، به ثبات و تعادل رسیده است و انتظار می رود تا زمانی که قدرت خرید متقاضیان رشد پیدا نکند، قیمت ها نیز در همین سطح قرار داشته باشند.

فعالان بازار مسکن عنوان می کنند: بیشتری رشدی که می توان برای بازار مسکن در نظر گرفت هم تراز با تورم عمومی است و چه بسا میزان رشد قیمت مسکن از رقم تورم عمومی نیز کمتر باشد.

بر اساس گزارش های منتشر شده، تعداد اجاره نامه ها در این بازه زمانی ۶ هزار و ۱۲۵ مورد برآورد شده است که افتی ۲۶ درصدی را در مقایسه با همین برهه زمانی در سال گذشته تجربه نموده است.

در بازه ای بیست روزه از یکم تا بیستم فروردین ماه سال جاری در تهران شاهد به امضا رسیدن ۷۴۱ مورد قرارداد خرید و فروش مسکن بوده ایم که افتی ۵۱ درصدی را به نسبت سال گذشته هویدا می سازد. تعداد اجاره نامه های منعقد شده در این بازه زمانی در تهران، ۱ هزار و ۲۲۸ مورد بوده است که بیش از ۲۶ درصد افت را مشخص می کند.

  • منبع خبر : مشرق نیوز