بازار مسکن به دلیل وضعیتی که در سال ۹۷ بر آن حاکم بوده است یک دوره پُر تنشی را در این سال سپری کرده است. به طوریکه این بازار دچار یک نوع رکود و کساد شده است. بسیاری از متخصصان و کارشناسان امیدوار هستند که بازار مسکن در سال ۹۸  به دلیل ثبات شیب افزایش قیمت واحدهای مسکونی و افزایش تعداد معاملات ملکی  از این رکود خارج و دچار رونق شود.

بررسی مشکلات بازار مسکن

همانطور که می‌دانید امروزه یکی از مشکلات اصلی که گریبان گیر بازار مسکن شده است رشد بی‌رویه و زیاد قیمت واحدهای مسکونی می‌باشد. به طوری که در ابتدای سال ۹۷ قیمت مسکن‌ها به طور چشمگیری با یک شیب صعودی افزایش پیدا کرده است. این رشد بی‌رویه قیمت‌ها در شش ماهه اول سال با یک شیب تندی در حال افزایش بود اما این شیب تند قیمت‌ها در فصل‌های پاییز و زمستان همانند ماه‌های قبل در حال افزایش نبوده است تا اینکه در ماه‌های پایانی سال ۹۷ تقریبا به یک ثبات رسیده بود. در واقع این افزایش قیمت یکی از مشکلات اصلی و اساسی این بازار به شمار می‌آید.

همچنین یکی دیگر از مشکلاتی که در بازار مسکن به وجود آمده است کاهش تعداد معاملات انجام شده می‌باشد. به طوریکه افزایش بی‌رویه قیمت مسکن‌ها به طور قابل توجهی بر روی تعداد معاملات تاثیرگذار بوده است زیرا در این شرایط قدرت خرید مردم به شدت کاهش پیدا کرده است. به جرات می‌توان گفت که این کاهش تعداد معاملات تبعاً باعث به وجود آمدن یک نوع رکود و کساد در این بازار خواهد شد.

در حالت کلی افزایش قیمت‌ها و کاهش تعداد معاملات باعث به وجود آمدن رکود در این بازار در سال اخیر شده است.

آشنایی با وضعیت بازار مسکن و عوامل موثر بر آن 1

بررسی دلایل افزایش قیمت مسکن

بهتر است بدانید که عامل‌های مختلفی در افزایش قیمت مسکن تاثیرگذار می‌باشند. یکی از این عامل‌های اثرگذار نبود ثبات در بازارهای مالی زودبازده مانند بازار طلا و ارز می‌باشد. به طوری در سال ۹۷ افزایش بی‌رویه قیمت طلا و نرخ ارز به طور چشمگیری در کاهش ارزش پول ملی تاثیرگذار بوده است.

از اینرو در این شرایط حاکم بر بازار مسکن افراد ملک‌های خود را با قیمت‌های بسیار بالایی در سایت‌های مختلف املاک برای فروش قرار می‌دهند و حاضر نیستند آن را با یک قیمت پایینی به فروش برسانند. این عوامل دست به دست هم می‌دهند تا قیمت واحدهای مسکونی به طور چشمگیری افزایش پیدا کند.

همچنین از دیگر عواملی که بر روی این بازار تاثیر گذاشته است افزایش قیمت مصالح ساختمانی ‌باشد. زیرا با افزایش قیمت دلار و نرخ ار  مصالح ساختمانی نیز به طور چشمگیری افزایش پیدا کرده است و این عامل باعث افزایش قیمت مسکن شده است. همچنین کاهش عرضه و افزایش میزان تقاضا دارای یک تاثیر بسیار مستقیمی بر روی افزایش قیمت واحدهای مسکونی می‌باشد. همچنین مشاوران ملکی در افزایش قیمت مسکن به عنوان یک عامل ثانوی دارای نقش می‌باشند، زیرا افزایش كميسيون معامله توسط آن‌ها به طور قابل توجهی در این افزایش قیمت مسکن تاثیرگذار بوده است.

آخرین وضعیت بازار مسکن 2

بررسی وضعیت بازار مسکن

همانطور که می‌دانید وضعیت بازار مسکن در سال ۹۷ دچار یک نوع رکود و کساد شده است. زیرا افزایش قیمت مسکن در سال ۹۷ و کاهش قدرت خرید مردم به نوعی باعث رکود در این بازار شده است. به طوریکه طبق آخرین اخبار و اطلاعات موثق تعداد معاملات انجام شده در زمینه خرید و فروش مسکن در دی ماه سال ۹۷ نسبت به سال گذشته دارای یک کاهش ۷۴ درصدی بوده است. لازم به ذکر است که كاهش قدرت خريد مردم در سال ۹۷ نشانگر وضع اسفناك اقتصادي کشورمان ايران محسوب می‌شود.

همچنین افزایش قیمت‌ها و کاهش تعداد معاملات باعث شده است که بیشتر افراد به سمت خرید واحدهای مسکونی با متراژ پایین، چند سال ساخت و مناطق ارزان تمایل پیدا کنند. این افزایش قیمت باعث شده است که افراد و خیلی از سپرده‌گذاران به راحتی نتوانند مسکن مورد دلخواه خود را خریداری کنند. اما آمارها و اخبار حاکی از این است که بازار واحدهای مسکونی در نیمه دوم سال ۹۷ از رونق خواهد افتاد و قیمت‌ها به میزان ۱۰ درصد کاهش پیدا می‌کند و در نیمه دوم  سال ۹۷ از التهاب  این بازار کاسته خواهد شد.

همچنین نمودار بازار مسکن که توسط کارشناسان تحلیل و بررسی شده است حاکی از این است که این نمودار روند ثابتی را طی نمی‌کند و دچار فراز و نشیب‌هایی شده است. به طوریکه این نمودار نشان دهنده یک رکود سنگینی بر این بازار می‌‌باشد. از اینرو طبق این نمودار و شرایط حاکم بر این بازار بسیاری از کارشناسان و متخصصان معتقد هستند که رکود یک عامل تهدیده کننده برای واحدهای مسکونی به شمار می‌آید.