خرید آپارتمان امروزه در سراسر کشور و به خصوص در کلانشهر تهران به یک چالش بزرگ برای افراد تبدیل شده است. جالب است بدانید که خرید واحدهای مسکونی آپارتمانی در بین متقاضیان امروزه بیشتر رواج پیدا کرده است، به دلیل اینکه در کلانشهر تهران قیمت خانه‌های بزرگ و ویلایی بسیار بالا می‌باشد و بیشتر خانه‌ها در این شهر به صورت آپارتمان ساخته شده‌اند.

همچنین آمارها و اطلاعات موثق حاکی از این است که با توجه به افزایش قیمت واحدهای مسکونی بیشتر افراد در سال ۹۷ بر خلاف سال‌های گذشته بیشتر به سمت خرید و تهیه واحدهای آپارتمانی با متراژ پایین تمایل پیدا کرده‌اند. به طوریکه آمارها نشان می‌دهد که نیمی از معاملات انجام شده در کلانشهر تهران مربوط به خرید واحد‌های مسکونی با متراژ کمتر از ۷۰ متر بوده است.

جالب است بدانید که با بررسی معاملات انجام شده در طول سال ۹۷ خرید آپارتمان با افت همراه بوده است اما در بهمن ماه نسبت به بقیه ماه‌ها از یک رشد ۴۰ درصدی برخوردار شده است. این امر حاکی از این است که در ماه‌های پایانی سال ۹۷ شاهد افزایش بی‌رویه قیمت واحدهای مسکونی نبوده‌ایم.

لازم به ذکر است که خرید آپارتمان در هر نقطه‌ای از کشور و حتی دنیا  نیاز به ریزه‌کاری‌های بسیار زیادی دارد. از اینرو در هنگام خرید باید به یکسری نکات مهم و اساسی توجه داشته باشید تا بتوانید یک خرید موفقی را انجام دهید و بهترین گزینه را انتخاب نمایید زیرا این انتخاب به نوعی در آرامش شما و خانواده تاثیرگذار می‌باشد. همچنین در هنگام خرید به دلیل اینکه امروزه مسکن دارای ارزش بسیار زیادی در زندگی همه‌ی افراد می‌باشد و یکی از سرمایه‌های اصلی افراد محسوب می‌شود بسیار مهم و ضروری است، از اینرو در هنگام خرید باید به شرایط عمومی آپارتمان و امکانات رفاهی، آموزشی و بهداشتی آن با دقت خاصی توجه و بررسی شود.

مسکن تهران؛ خرید یا فروش 2

عوامل تاثیرگذار در افزایش قیمت خرید آپارتمان

بهتر است بدانید که یکسری عوامل به طور چشمگیری بر روی قیمت خرید آپارتمان تاثیرگذار هستند. یکی از این عوامل افزایش نرخ دلار و ثروتمند شدن برخی از افراد می‌باشد، همچنین افزایش جمعيت شهرنشينی که به دلیل مهاجرت سالانه افراد به کلانشهر تهران اتفاق می‌افتد در افزایش قیمت واحدهای مسکونی اثر گذار می‌باشد.

بهتر است بدانید که یکی دیگر از عواملی که بر روی قیمت خرید واحدهای مسکونی تاثیرگذار بوده است افزایش مهاجرت اتباع خارجي به کشورمان ایران است به طوریکه سالانه تعداد زیادی مهاجر از کشورهای سوریه و افغانستان به کشورمان  ایران مهاجرت می‌کنند که این امر باعث افزایش جمعیت و افزایش قیمت زمین و آپارتمان به طور قابل توجهی شده است.

از طرفی افزایش تعداد خانوارهای ۲ و ۳ نفره نیز به نوبه خود در این افزایش قیمت واحدهای مسکونی تاثیرگذار بوده است. همچنین طبق بررسی‌های به عمل آمده، سرمايه‌گذاری در بخش مسكن و جغرافياي شهري نیز در این افزایش قیمت نقش داشته است.

جالب است بدانید که اوراق تسهیلات بانک مسکن که همیشه ثابت بوده و دارای نوسان نیست و امروزه استفاده از آن در بین همه متقاضیان به طور قابل توجهی افزایش پیدا کرده باعث شده است افراد بیشتر توانایی خرید واحدهای مسکونی با متراژ پایین و متوسط را داشته باشند و بازار واحدهای مسکونی و خانه‌های ویلایی و بزرگ به نوعی دچار رکود شود زیرا افراد قدرت خرید چنین واحدهای مسکونی را ندارند.

زمان بخشودگی سود و دیرکرد تسهیلات مسکن تمدید شد

تاثیر تسهیلات بانکی بر روی خرید آپارتمان در تهران

با توجه به رشد بی ‌رویه قیمت واحدهای مسکونی و افزایش ۶۰ درصدی قیمت مسکن در کلانشهر تهران قدرت خرید مردم در سال ۹۷ به طور چشمگیری کاهش پیدا کرده است و بیشتر افراد توانایی خرید واحدهای مسکونی را ندارند و به جای خرید واحدهای مسکونی به سمت رهن و اجاره آن‌ها تمایل پیدا کرده‌اند.

همچنین آمارها و اطلاعات حاکی از این است که قیمت خرید آپارتمان در تهران نسبت به بقیه‌ی شهرها از یک رشد بسیار زیادی برخوردار بوده است و تعداد معاملات انجام شده در زمینه خرید و فروش مسکن در این شهر به شدت کاهش پیدا کرده است. از اینرو دولت برای رفع این مشکل راه ‌حل‌های مختلفی را ارائه داده است.

یکی از راه حل‌های دولت ارائه تسهیلات ویژه‌ای به مردم برای خرید آپارتمان در تهران به میزان ۳۰۰ میلیون تومان می‌باشد.

لازم به ذکر است که این طرح در بانک مرکزی در حال کارشناسی بوده و هنوز قطعی نمی‌باشد و در صورت موافقت و به اجرا رسیدن این طرح متقاضیان خرید واحدهای مسکونی تنها با پرداخت ۱۵ درصد از مبلغ یک واحد مسکونی به راحتی می‌توانند صاحب خانه شوند. از طرفی برای رفاه حال متقاضیان دولت در نظر دارد مدت بازپرداخت را افزایش دهد زیرا با این کار کمک می‌کند تا قدرت خرید آپارتمان در تهران برای متقاضیان به طور قابل توجهی افزایش پیدا کند.