پیش‌بینی قیمت مسکن

یکی از کارشناسان بازار مسکن، در مورد تغییراتی که محتمل است در سال ۹۸ رخ دهد اینگونه می‌گوید که با توجه به شرایطی که پیش آمده است و همچنین افزایش حدود ۸۰ درصدی قیمت مسکن، اینگونه تصور می‌شود که قیمت مسکن در سال ۹۸ رشد چندانی نداشته باشد و به یک سکون نسبی برسد. در واقع تغییرات مسکن در سال ۹۷ به قدری شدید بوده است که نمی‌توان گفت که آیا این تغییرات در سال ۹۸ متوقف می‌شوند یا خیر و به همین ترتیب پیش‌بینی قیمت مسکن امری سخت و دشوار است.

تجارت نیوز در واقع اینطور بیان می‌کند که وضعیت مسکن هم اکنون یک دوره بحرانی و بی‌سابقه را تجربه می‎کند. این رسانه خبرگزاری در پاسخ به این سوال که پیش‌بینی قیمت مسکن در سال ۹۸ به چه صورت خواهد بود اینگونه بیان می‎کند: که قیمت مسکن با توجه به افزایش بی‌سابقه آن یک شوک عظیم به بازار القاء کرده است که این شوک در واقع به سختی قابل حل است و همچنین برخی از فعالان در این زمینه نیز می‌گویند در این شرایط هیچگونه معامله‌ای انجام نمی‌گیرد و به همین دلیل هم بازار مسکن دچار یک سکون خاص شده است که اینطور که به نظر می‌آید در سال ۹۸ با کاهش قیمت ها برطرف می‌شود.

اگر نگاهی به قیمت مسکن در طی دوره پس از انقلاب بیندازیم خواهیم دید که در واقع پیش‌بینی قیمت مسکن با توجه به تغییراتی که در این دوره نیز صورت گرفته است قابل انجام است قیمت مسکن در یک دوره کوتاه مجدداً افزایش یافته است و سپس به یک سکون نسبی رسیده است. در واقع این پیش‌بینی قیمت مسکن برای سال ۹۸ نیز محتمل است.

آیت الهی همچنین در ادامه گفت: قیمت مسکن در سال ۹۷ حدود ۱۰۰ درصد افزایش یافته است که در واقع این میزان تا حدی غیرقابل باور است چرا که معمولاً قیمت مسکن باید از انواعی است که به صورت کمتر تاثیر می‌پذیرد ولی در سال ۹۷ یک سیل ناگهانی قیمت مسکن را تا حد زیادی افزایش داد به گونه‌ای که این قیمت‌ها در واقع غیرقابل باور بوده است. در حقیقت قیمت مسکن در سال ۹۸ به یک تثبیت نسبی خواهد رسید و اینطور نخواهد بود که همچنان افزایش قیمت داشته باشد. این پیش‌بینی قیمت مسکن هم اکنون توسط بسیاری از فعالان در این زمینه تایید شده است.

با توجه به اینکه قیمت ارز و قیمت طلا به صورت روزانه در حال افزایش هستند در واقع این فرضیه در حد فرضیه خواهد بود. قیمت مسکن نیز مانند تمامی عواملی که وجود دارند شاید افزایش آنچنانی نداشته باشند اما رکود نیز نخواهند داشت مگر با افزایش بی‌رویه قیمت که در نهایت قدرت خرید را کاهش می‌دهد و همچنین باعث می‌شود تا شما نتوانید دیگر حتی فکر اجاره مسکن را داشته باشید.

در نهایت این افزایش قیمت باعث می‌شود تا قدرت خرید تا حدود ۱۰۰ درصد کاهش پیدا کند و به همین دلیل هم ممکن است که بازار مسکن به طور کامل راکد شود و به همین دلیل هم قیمت ها به یک ثبات برسند.

سال 98 و افزایش قیمت مسکن

در واقع درباره قیمت مسکن می‌توان به چندین فرضیه زیر اشاره کرد:

فرضیه اول که در واقع احتمال کمتری نسبت به دو فرضیه بعدی دارد این است که قیمت مسکن کاهش پیدا کند. تجربه اما در طی این سال‌ها نشان داده است که زمانیکه قیمت یک جنس در بازار افزایش پیدا می‌کند دیگر به آسانی کاهش نخواهد یافت و این امر نیز تحت شرایط خاصی اتفاق می‌افتد.

فرضیه دومی که اغلب افراد درباره آن صحبت می‌کنند این است که قیمت مسکن ثابت باقی بماند. این امر در واقع با توجه به اینکه قیمت مسکن به صورت روزانه در حال افزایش است نسبت به دو مورد قبل فرضیه محتمل‌تری است چرا که در واقع با افزایش قیمت قدرت خرید کاهش پیدا می‌کند و در نهایت به قدری کم خواهد شد که دیگر چاره‌ای جز ثبات نخواهد بود. در این مورد هم همچنان قدرت خرید به گونه‌ای خواهد بود که اغلب مردم توانایی آن را نخواهند داشت و به همین دلیل هم فرضیه سوم بیشتر جان می‌گیرد.

فرضیه سوم این است که قیمت مسکن تا حد قابل توجهی افزایش پیدا کند. اگرچه کسی دوست ندارد این اتفاق بیفتد اما پیش‌بینی قیمت مسکن محتمل بودن این قضیه را نیز تایید می‌کند. در واقع با توجه به اینکه قیمت مسکن تحت تاثیر عواملی همچون قیمت طلا و ارز افزایش پیدا می‌کند باید توقع داشت که به صورت ناهماهنگی این قیمت‌ها همچنان افزایش پیدا کند و از این بازار تاثیر بپذیرد. در نهایت امیدواریم که پیش‌بینی قیمت مسکن به مورد اول خلاصه شود و یا با ثبات قیمت‌ها بازار مسکن برای همگان قابل استفاده شود.