سید احسن علوی، نایب رئیس کمیسیون عمران مجلس، اظهار کرد: رشد قیمت مسکن در کلانشهر ها به نوعی بوده است که مستأجران را به حاشیه شهر ها کشانده است.

وی افزود: بازار اجاره مسکن با مشکلات زیادی دست به گریبان است و ادامه داد: رشد قیمت مرز ۱۰۰ درصد را هم پشت سر گذاشته است، عاملی که سبب شده اجاره بهای واحد های مسکونی هم با رشد همراه باشد و مستأجران را در پرداخت اجاره دچار مشکل نماید. این مقام مسئول اظهار نمود: به زعم این که رشد اجاره بها کمتر از رشد قیمت مسکن بوده است اما با توجه به این که جمعیت زیادی از مردم کشور اجاره نشین هستند، تأثیر به سزایی را بر روند زندگی آن ها داشته است.

نماینده مردم شریف سنندج و دیواندره عنوان کرد: در کلانشهر ها، قیمت مسکن به اندازه ای رشد داشته است که بسیاری از مستأجران شهر ها را تخلیه کرده اند و به حاشیه شهر ها پناه برده اند بلکه بتوانند در این مناطق زندگی خود را ادامه دهند. وی افزود: به بیان بهتر، خانواده هایی که تا پیش از این در جنوب تهران زندگی می کردند اکنون به ناچار راهی حاشیه های شهر شده اند بلکه بتوانند در چنین قسمت هایی زندگی شان را ادامه دهند.

به گفته این مقام مسئول، از مهم ترین نگرانی ها و دل مشغولی های مستأجران در شرایط کنونی، مدت زمان اجاره است، در وضعیت فعلی، دست کم یکسال را به عنوان مدت زمان اجاره تعیین می کنند که این بازه زمانی قابل افزایش است. وی افزود: دولت تدوین لایحه ای را در دستور کار قرار داده است که مدت زمان اجاره را به حداقل دو سال افزایش می دهد.

علوی عنوان نمود: چنانچه این لایحه به تصویب برسد و اجرایی گردد مستأجران با خیال راحت تری می توانند واحد های مدنظرشان را اجاره کنند و سر یکسال ناچار به جابه جا شدن نیستند.

به گفته این مقام مسئول، از دیگر راهکار هایی که دولت برای تثبیت بازار اجاره بها در دست انجام قرار دارد، محدودیت هایی است که مانع از رشد بی محابای قیمت مسکن در طول یکسال می شود، این امر سبب می شود بازار مسکن ثبات و تعادل را تجربه نماید و مستأجران شاهد شرایط بهتری باشند.

  • منبع خبر : شهرخبر