خرید مسکن یکی از اساسی‌ترین و مهم‌ترین تصمیماتی است که هر فرد در طول زندگی خود انجام می‌دهد. در هنگام خرید مسکن باید به یکسری نکات مهم توجه داشته باشید تا از خرید خود راضی باشید. یکی از نکات مهم که قبل از خرید باید به آن توجه شود بی‌عیب و نقص بودن سند می‌باشد که با بررسی سند ملک مورد نظر از طریق دفاتر سند اسناد رسمی می‌توان به این مهم دسترسی پیدا کرد.

رعایت نکات مهم در خرید مسکن

بهتر است قبل از خرید واحد مسکونی مورد نظر اطلاعات درستی را در مورد سند ملک به دست بیاورید تا در آینده دچار مشکل نشوید. یکی از نکات مهم در خرید واحدهای مسکونی ورثه ملک است. بهتر است در صورتیکه قصد خرید مسکنی را دارید که صاحب آن فوت شده است و به این دلیل ملک وراث آن مرحوم رسیده است یکسری نکات را به دقت رعایت نمایید تا دچار مشکل نشوید. یکی از این نکات بررسی صفحه نخست  سند مالکیت و یا ملاحظات صفحه مربوط به ستون نقل و انتقالات سند می‌باشد. در این صفحه باید سند مالکیت به اسم شخصی باشد که فوت شده است.

در مرحله‌ی بعد باید از وراث گواهی حصر وراثت را دریافت کنید و مطمعن شوید که تمامی وراث موافق فروش ملک هستند. همچنین اگر ملک دارای وراث متعددی باشد باید در هنگام تنظیم مبایعه‌نامه همه‌ی افراد  یا وکیل قانونی آن‌ها حضور داشته باشند و اقدام به امضای مبایعه‌نامه کنند. لازم به ذکر است که بدون موافقت و اجازه‌ی دیگر وراث قادر به خرید مسکن مورد نظر نخواهید بود. از دیگر نکات مهم در خرید واحدهای مسکونی می‌توان به گرو نبودن سند اشاره داشت. شخص خریدار با مراجعه به دفترخانه اسناد رسمی می‌تواند به اطلاعات لازم درباره سند دسترسی پیدا کند.

یکی از نکات بسیار مهم که باید به طور چشمگیری مورد توجه قرار گیرد بررسی مشکلات ثبتی سند می‌باشد. سند ملک مورد نظر باید اصالت داشته باشد که شخص خریدار با مراجعه به سایت سازمان ثبت اسناد کشور به راحتی می تواند از اصالت سند خود مطلع شود و با اطمینان خاطر به این نتیجه برسد که سند مورد نظر جعلی نیست. لازم به ذکر است که برای انجام معاملات ملکی سند تک برگ بسیار مهم و معتبر می‌باشد و سندهای منگوله‌دار مورد تایید بسیاری از دفاتر اسناد رسمی نمی‌باشد.

همچنین باید خریدار توجه کند که ملک مورد نظر باید دارای پایان کار باشد. زیرا بعد از گرفتن پایان کار  سهم سازنده و مالک زمین به طور واضحی مشخص می‌شود.

از دیگر موارد مهمی که خریدار باید در هنگام خرید مسکن به آن توجه داشته باشد اطمینان از عدم قرارگیری ملک مورد نظر در طرح‌های دولتی و عمرانی می‌باشد. برای اینکار شخص خریدار با مراجعه به دفتر شهرداری منطقه مورد نظر می‌تواند استعلام مربوطه را دریافت نمایید و از قرار نگرفتن ملک در محدوده طرح‌های عمرانی مطمئن شود.

همچنین شخص خریدار باید به متراژ ملک مورد نظر به خوبی دقت کند تا با اندازه‌های واقعی آن مغایرت نداشته باشد. از دیگر نکات که در هنگام خرید مسکن باید مورد توجه قرار گیرد تا شخص از خرید خود رضایت کامل را داشته باشد بررسی شش دانگ بودن ملک می‌باشد. از دیگر موارد مهم این است که شخص خریدار نباید کل مبلغ را به طور یکجا پرداخت نماید بهتر است بخشی از آن را تا زمان تنظیم سند نزد خود نگه دارد.

معرفی ویژگی‌های مشاور املاک تهران 2

نقش مشاور املاک در خرید مسکن

لازم به ذکر است که مشاوران املاک در انتخاب و خرید مسکن دارای نقش بسزایی هستند. در واقع مشاوره املاک جزء مشاغل خدماتی پر دردسر به شمار می‌آید که وظایف بسیار زیادی را در انجام معاملات ملکی به عهده دارد.  یک مشاوره حرفه‌ای املاک ابتدا یک فهرست منظمی را با دقت تهیه و آن را به خریداران برای انتخاب واحد مسکونی مورد نظر ارائه می‌دهد.

همچنین یک مشاور املاک با همکاری کامل با فروشنده دارای نقش بسیار مهمی در قیمت‌گذاری ملک براساس ارزش واقعی آن می‌باشد. در نهایت مشاور املاک قیمت نهایی را به صورت ماهرانه‌ای بازبینی می‌کند. همچنین برای بازدید خریداران از ملک مورد نظر یک برنامه‌ریزی اصولی و دقیق را انجام می‌دهد. از طریق سایت خود نیز تصاویر کاملاً واضح و مشخصی را از واحدهای مسکونی که برای فروش به آن‌ها سپرده شده‌اند.

انتقال مبلغ بیعانه از سوی خریدار به صاحب ملک در حوزه‌ی فعالیت مشاوران املاک قرار می‌گیرد. از طرفی بررسی جزئیات ملک مانند تاسیسات و امکانات خانه و ابعاد زمین از جمله وظایف مشاوران املاک به شمار می‌آید. در حالت کلی مشاوران املاک دارای نقش بسیار مهمی در انتخاب و  خرید مسکن می‌باشند. این مشاوران با دادن اطلاعات درست و انتشار مطلب در وبلاگ املاک  بهترین راهنما و مشاور  برای خریداران واحدهای مسکونی به شمار می‌آیند.