بر اساس گزارش های منتشر شده، ارزش معاملات وام مسکن در اولین ماه از سال جدید، در مقایسه با همین برهه زمانی در سال گذشته با افت ۱۷ درصدی همراه شده است.

با استناد به ارقام و اعداد ارائه شده، ارزش معاملات اوراق گواهی مسکن در فروردین ماه امسال به نسبت فروردین ماه سال ۹۶، ۱۷ درصد کاهش را تجربه کرده است.

مشاهده جزئیات معاملات انجام شده در بازار فرابورس ایران، طی نخستین ماه سال جدید، حاکی از آن است که در بازه ای ۱۶ روزه، میزان اوراق معامله شده ۱۸ میلیارد و ۳۵۹ میلیون ورقه بهادر بوده است، بر این اساس، ارزش اعلام شده برای این تعداد اوراق بهادار، ۷۶ هزار و ۷۰۷ میلیارد ریال بوده است که در دو میلیون و ۷۱۹ هزار نوبت أخذ شده اند. آمار ها این راز را هویدا می کند که حجم معاملات صورت گرفته از نظر حجمی ۶۰۳ درصد رشد را تجربه نموده و به حیث تعداد نوبت های معاملات و ارزش معاملات با افزایش ۴۸۶ درصدی و ۱۷۸ درصدی همراه بوده اند.

آمار ها نشان می دهد، متوسط معاملات فرابورس در هر روز طی اسفند ماه سال ۹۶، ۱۱۴۷ میلیون ورقه بوده است که ارزش برآورد شده برای آن ها ۴ هزار و ۷۹۴ میلیارد ریال اعلام شده است.

بر اساس جزئیات مربوط به اولین بازار فرابورس در اسفند ماه سال گذشته، به تعداد ۱۴۷۷ میلیون ورقه بهادار مبادله شده اند که ارزش ثبت شده برای آن ها ۴ هزار و ۷۱۷ میلیارد ریال بوده است. این رقم در دومین بازار فرابورس ایران، ۷ هزار و ۵۴۱ ورقه برآورد شده است که ارزشی معادل ۲۴ هزار و ۴۹۷ میلیارد ریال داشته اند. دو عدد مطرح شده به ترتیب افزایش ۵۲۷ درصدی حجم معاملات و ۹۲۴ درصدی ارزش معاملات را در نخستین بازار فرابورس هویدا می سازند حال  آن که این ارقام در دومین بازار با رشد ۵۷۲ درصدی از نظر حجم و ۸۰۵ درصدی از نظر ارزش معاملات همراه بوده اند.

تعداد اوراق بدهی معامله شده در ابزار های مالی نیز ۲۲ میلیون اعلام شده است که ارزش ثبت شده برای آن معادل ۱۹ هزار و ۳۵۳ میلیارد ریال بوده است. این ارقام کاهش ۸ درصدی حجم معاملات و ۹ درصدی ارزش معاملات را عیان می سازند.

تعداد صندوق های سرمایه گذاری قابل معامله ای که در این بازه زمانی معامله شده اند به ۴۰۰ میلیون واحد می رسد که ارزشی معادل ۶ میلیارد و ۷۳۱ میلیون ریال و ۷۲۰ هزار ورقه اوراق گواهی حق تقدم برایشان به ثبت رسیده است. ارزش این اوراق ۳۶۵ میلیارد برآورد شده است. بررسی دقیق این ارقام حاکی از آن است که حجم معاملات در مقایسه با همین بازه زمانی در سال گذشته رشد ۴۷۷ درصدی را شاهد بوده است ضمن این که ارزش معاملات صندوق های سرمایه گذاری قابل معامله، ۵۲۴ درصد رشد داشته است. لازم به ذکر است که ارزش معاملات اوراق گواهی تسهیلات مسکن ۱۷ درصد افت داشته است.

بر اساس گزارش های منتشر شده، در شاخص کل فرابورس، معاملات فروردین ماه سال جدید از ارتفاع ۲ هزار و ۲۵۸ استارت خورده است با این حال در روز های پایانی فروردین ماه به ارتفاع ۲۴۷۸ رسیده است که از رشد ۸ درصدی حکایت دارد. بر اساس آمار ها، درنخستین روز های اسفند ماه سال ۹۶، ارزش کل بازار فرابورس ۲۵۷۲ هزار و ۳۴۹ میلیارد ریال بوده است که این رقم نیز با رشدی ۸ درصدی در آخرین روز های اسفند ماه به ۲۷۶۸ هزار و ۲۷۶ میلیارد ریال رسیده است.

سود سهام عدالت به زودی تسویه خواهد شد

بر اساس آنچه سازمان خصوصی سازی اعلام کرده، سود مربوط به سهام عدالت طی روز های آتی پرداخت خواهد شد.

با استناد به گزارش های منتشر شده، سود سهام عدالت به زودی در اختیار مشمولان این طرح قرار خواهد گرفت. مشمولان طرح سهام عدالت وراث جدید تعیین تکلیف شده، زندانیان آزاد شده، مددجویان تغییر وضعیت یافته، تاکسیرانان، قالیبافان، ایثارگران و خانواده های آنان، کارکنان مؤسسات خیریه، دست اندرکاران امر واگذاری سهام عدالت، فعالان قرآنی، خبرنگاران، طلاب، امامزاده ها و حسینیه ها، بیماران خاص، خدام مساجد و اماکن متبرکه و کارکنان ستاد های نماز جمعه می شود.

بر این اساس، به تعداد دو میلیون نفر از آخرین سری مشمولان طرح سهام عدالت، این سود را دریافت خواهند نمود که بر اساس برآورد های انجام شده، سود سهام عدالت در مجموع بیش از ۱۶۵ میلیارد تومان اعلام شده است. به این ترتیب، پرداخت سود سهام عدالت مشمولان دیگر اقشار به نقطه پایان می رسد.

با استناد به گزارش های ارائه شده، سود سهام عدالت به طور تمام و کمال به مشمولان نهاد های حمایتی واریز شده است. این مشمولان، مددجویان کمیته امداد امام خمینی (ره)، بهزیستی، کارگران فصلی و ساختمانی، روستاییان و عشایر را در بر می گیرد که تعدادی بالغ بر ۳۱ میلیون نفر دارند. به واقع سود سهام عدالت مربوط به این دسته از افراد تماما به حساب آن ها واریز شده است و تنها کارکنان و کارمندان دستگاه های اجرایی و کارمندان بازنشسته صندوق های بازنشستگی کشوری، نیرو های مسلح و تأمین اجتماعی در صف انتظار برای دریافت سود سهام عدالت هستند، که تعداد آن ها بیش از ۱۰ میلیون نفر برآورد شده است. بر اساس گزارشات، این گروه ها ظرف دو ماه آینده به تدریج سود خود را دریافت خواهند نمود و مبالغ تعیین شده به حساب آن ها واریز خواهد گردید.

تنها سود مربوط به مشمولان سود سهم عدالت تحت عنوان سایر اقشار که بانک ملی، بانک عاملشان بوده است، کماکان تسویه نشده بوده است که پس از واریز این مبلغ به حساب بانک ملی و پس از آن به حساب خود افراد، سود همه اقشار به جز کارکنان و بازنشستگان، تسویه خواهد گردید.

  • منبع خبر : شهرخبر