قیمت مسکن

قیمت مسکن امروزه به یکی از عوامل استرس زا تبدیل شده است. در کنار تمامی مواردی که باعث شده‌اند تا شما استرس افزایش قیمت را داشته باشید مسکن یکی از موارد عمده‌ای است که باعث این تنش‌ها می‌شود. شاید تصور کنید که قیمت مسکن در واقع باید تغییرات کمتری داشته باشد چرا که اینطور گفته می‌شود که مسکن در واقع نسبت به موارد دیگر کمتر از این افزایش قیمت تاثیر بپذیرد اما در نهایت اینطور شد که قیمت مسکن نیز با توجه به قیمت ارز و طلا دچار یک نوسان نسبی شد و به گونه‌ای تغییر کرد که شما نمی‌توانید حتی تصور کنید. پیش‌بینی‌ها در زمینه مسکن در سال ۹۸ متفاوت است و اینطور تصور می‌شود که در واقع قیمت مسکن رو به افزایش خواهد بود. اما در زمینه مسکن به طور کل با سه فرضیه رو به رو هستیم:

پیش‌بینی بازار مسکن در 98

پیش‌بینی قیمت مسکن در سال ۹۸ و فرضیه اول

در واقع نظرسنجی‌های مختلف و همچنین متفاوت در این زمینه نشان داده است که مسکن در سال ۹۸ کاملاً غیر قابل پیش‌بینی خواهد بود اما می‌توان اینطور گفت که فرضیه اول کاملاً مخالف این قضیه را نشان می‌دهد. فرضیه اول در زمینه قیمت مسکن این است که قیمت مسکن کاهش پیدا کند. این فرضیه با اینکه نسبت به دو فرضیه بعد از احتمال کمتری برخوردار است اما از همه بیشتر مورد علاقه است. اینکه قیمت مسکن کاهش پیدا کند در واقع به عوامل بسیار زیادی نیاز دارد که ممکن است تمامی آن‌ها در این سال محتمل نباشد. در واقع برای کاهش قیمت مسکن ابتدا باید قیمت ارز و همچنین قیمت طلا کاهش پیدا کند که در واقع این امر غیرممکن به نظر می‌رسد.

فرضیه دوم

فرضیه در زمینه مسکن این است که قیمت مسکن ثابت باقی بماند. با توجه به اینکه مسکن به گونه‌ای افزایش یافته است که در واقع در طی این سال‌ها بسیار دور از انتظار به نظر می‌رسیده است، امید است که این فرضیه اجرایی شود. شاید تصور کنید که اگر مسکن ثابت باقی بماند در نهایت چه نفعی برای ما خواهد داشت؟

دقت داشته باشید که اگر چه این فرضیه نشان دهنده این است که  مسکن کاهش نخواهد یافت اما در واقع ثبات آن نیز می‌تواند تا همین اندازه مهم باشد. اگر به صورت روزانه افزایش پیدا کند در نهایت بازار مسکن راکد خواهد شد چرا که قدرت خرید به صفر خواهد رسید. زمانیکه قدرت خرید اکثر مردم به صفر برسد صاحبان املاک ناچارند تا قیمت ها را کاهش دهند چرا که این افزایش قیمت می‌تواند در نهایت به ضرر آن‌ها بی‎انجامد.

دقت داشته باشید که ثبات قیمت اما بدین معناست که دیگر افزایش قیمت ناگهانی به میان نخواهد بود. در واقع در سال ۹۷ اینطور بود که قیمت مسکن در ابتدای سال یک روند ثابت داشت و سپس در میانه‌های سال و در مرداد ماه دچار یک تغییر شد که در واقع این تغییر نشان دهنده این است که قیمت مسکن یک روند افزایشی را آغاز کرده است و این روند ادامه‌دار نیز خواهد بود. پس از مرداد ماه اما اینطور تصور می‌شد که قیمت مسکن دیگر دچار تغییرات خاصی نخواهد بود و بدین ترتیب سیر افزایش نیز نخواهد داشت اما بار دیگر بازار مسکن در بهمن ماه سال ۹۷ دچار یک طوفان ناگهانی شد که طی این طوفان قیمت مسکن حدودا دو برابر قبل شده و میتوان گفت که بازار مسکن افزایش قیمت صد در صدی را تجربه کرد.

بررسی خرید آپارتمان در کشور و کلانشهر تهران و عوامل موثر در افزایش قیمت آن

فرضیه سوم

فرضیه سوم در زمینه قیمت مسکن که مانند فرضیه دوم نیز محتمل است افزایش قیمت مسکن است. بنا به گفته کارشناسان این فرضیه از دو مورد قبل محتمل‌تر است چرا که با افزایش روزانه قیمت ارز و طلا در واقع این طور تصور می‌شود که قیمت مسکن در نهایت افزایش پیدا کند و دچار کاهش یا ثبات نخواهد بود.

همانطور که گفته شد بازار مسکن در واقع از بازارهایی مانند بازار ارز تاثیر می‌پذیرند پس تا زمانیکه این بازار به ثبات و کاهش نرسد باید بدانید که قیمت مسکن نیز افزایش خواهد یافت حتی اگر اینطور باشد که بازار به یک رکود برسد.

بنابراین دقت داشته باشید که حتی اگر قیمت‌ها افزایش پیدا کنند نیز بازار مسکن در نهایت و به دنباله آن‌ها افزایش پیدا می‌کند. اینکه قیمت مسکن دچار افزایش خواهد شد در واقع نتیجه این است که در سال ۹۸ بسیاری از مواردی نظیر قیمت مصالح نیز افزایش پیدا می‌کنند و شما ناچاراً باید بدانید که هیچ راه فراری از این مخمصه نخواهد بود و تا زمانیکه بازار ارزی و بازار طلا و دیگر مصالح به یک ثبات نرسند و کاهش پیدا نکنند قیمت مسکن نیز به صورت صعودی افزایش پیدا می‌کند.