نقش وکیل ملک

شرایط کنونی در سال ۹۸، اینطور ایجاب می‌کند که اخطارهایی که مربوط به خرید و فروش مسکن است را جدی بگیرید. در واقع با توجه به اینکه حین خرید و فروش خانه رقم‌های نجومی‌ای جا به جا می‌شوند. باید بدانید که بهترین راه برای اینکه بتوانید از هرگونه کلاهبرداری در این زمینه جلوگیری کنید این است که از یک وکیل ملک کمک بگیرید.

شما نه تنها برای خرید و فروش بلکه برای تمامی مواردی که امکان کلاهبرداری در آن‌ها وجود دارد نیاز به یک وکیل ملک دارید. شاید پس از مسائلی که در دادگاه‌های خانواده مطرح می‌شوند امروزه بیشترین دعاوی مربوط به دعاوی ملکی باشد که حضور یک وکیل ملک نیز در این میان دیده می‌شود. حال می‌خواهیم بدانیم که نقش وکیل ملک در دعاوی ملکی چیست و این فرد در واقع چه کمکی می‌تواند به شما داشته باشد؟

دانستنی‌های دعاوی ملکی

نقش وکیل ملک

همانطور که می‌دانید امروزه قوانینی که در زمینه املاک ایجاد شده اند در واقع برای ما افرادی که قانون را به صورت آکادمیک نخوانده‌ایم ناشناخته هستند. شخصی که شما به عنوان وکیل ملک او را انتخاب میکنید در واقع شخصی است که این تحصیلات را به صورت آکادمیک انجام داده است و به همین دلیل هم از تمامی قوانینی که به تازگی در زمینه مسکن ایجاد شده‌اند باخبر است. این افراد در اغلب موارد به شما کمک می‌کنند تا بتوانید تمامی خطرات احتمالی را در این زمینه شناسایی کنید و همچنین در صورتیکه به مشکل بربخورید راه حل‌های مختلفی را برای حل مشکلاتتان به شما ارائه می‌دهند.

وکیل ملک کیست؟

وکیل در واقع به شخصی گفته می‌شود که از موکل خود در یک زمینه خاص دفاع ۲کند و در واقع موظف است که امور حقوقی مربوط به این شخص را به طور کامل پیگیری کند. شاید تصور کنید که وکالت زمینه‌های اختصاصی مختلفی را شامل می‌شود و این زمینه ها شامل مسکن نمی‌شوند اما در واقع مسکن جزء مواردی به شمار می‌آید که پیش از سایرین نیاز به وکیل دارد چرا که در واقع قوانین مربوط به مسکن تا حدی پیچیده هستند که شاید حل کردن آن‌ها به شخصه کار سختی باشد. در اغلب اوقات دعاوی ملکی به یکدیگر شباهت‌های بسیاری دارند و به همین دلیل است که وکیل ملک باید این موارد را به صورت شخصی این مسائل را مورد بررسی قرار دهد.

ممکن است تصور کنید که دعاوی ملکی تنها به موضوعاتی نظیر خرید و فروش مسکن مرتبط می شوند و موضوع دیگری ندارند اما اینطور نیست و در واقع ممکن است که این دعاوی هیچگونه ارتباطی به سایر مسائل ملکی ندارند اما در واقع اینطور نیست و بخش اعظم آن‌ها مربوط به سایر دعاوی است که در اینجا به بررسی آن‌ها می‌پردازیم.

در اکثر این موارد نیاز به وکیل ملک به صورت کاملا واضح دیده می‌شود:

  • دعواهای مربوط به تصرف عدوانی
  • دعوای ایجاد مزاحمت و همچنین ممانعت از حق
  • دعواهای خلع ید
  • دعواهای تخلیه ید
  • مالکیت ملک های مختلف
  • تقسیم و افراز املاک مشاع
  • دعاوی الزام به اخذ صورت مجلس تفکیکی
  • الزاماتی که مختص به اخذ پایان کار است

اینها تنها مواردی هستند که در دعاوی ملکی دسته‌بندی می‌شوند و در تمامی آن‌ها نیز حضور یک وکیل ملک امری ضروری است. همچنین از دیگر مواردی که در دعاوی ملکی دیده می‌شود دعاوی کیفری است که در واقع به وقوع یک جرم اشاره می‌کند.

وکیل دعاوی ملکی در تهران

از جمله دعاوی کیفری میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

  • ممانعت از حق فروش و مشکلاتی که در طی آن پدید می‌آیند.
  • فروش ملک‌های غیر
  • جعل سندهای مختلف
  • خیانت در امانت

معمولاً فردی که به او وکیل ملک گفته می‌شود شخصی است که عرفا در تلاش است تا بتواند تمامی دعاوی ملکی را به یک سرانجام برساند. این فرد در واقع تمامی جنبه‌های حقوقی را مدنظر دارد و شما نمی‌توانید جنبه‌های اخلاقی را نیز به این شخص گوشزد کنید. اگرچه اغلب اوقات باید این جنبه ها را نیز در نظر بگیرید تا بتوانید یک دعاوی ملکی را به سرانجام برسانید.

وکیل ملک و دعاوی که او در آن نقش دارد

نقش وکیل ملک زمانی پررنگ‌تر دیده می‌شود که دعاوی مربوط به تصرف عدوانی و همچنین ممانعت از حق به میان می‌آید. در این دعاوی معمولاً وکیل ملک باید به طور کامل با قوانین آشنا باشد و همچینین قوانین حقوقی را به خوبی بشناسد. این دعاوی به ویژه دعاوی مربوط به ممانعت جزء مواردی هستند که به وفور در ایران دیده می‌شوند. با توجه به اینکه شرایط فعلی مسکن دچار یک نا به سامانی است و مشکلات فراوانی در بیشتر معاملات دیده می‌شود مشورت با یک وکیل ملک جزء اوجب واجبات است.