حسن محتشم به عنوان عضو انجمن انبوه سازان کشور، اظهار داشت: آنچه رشد قیمت مسکن در سال گذشته را به همراه داشت، افزایش سرسام آور قیمت مسکن و رشد قیمت مصالح ساختمانی بود. وی ادامه داد: این دو مورد به نوعی رشد قیمت را تجربه کردند که قیمت مسکن در سال گذشته بسیاری از افراد را متعجب و شوکه نمود.

ایشان در خصوص عواملی که رشد قیمت مسکن در سال ۹۷ را به همراه داشتند سخن گفتند و اظهار داشتند: مهم ترین عاملی که به رشد قیمت مسکن دامن زد، قیمت زمین بود. به گفته محتشم، رشد قیمت زمین، اثرگذارترین فاکتوری قلمداد می گردد که افزایش نرخ مسکن را رقم زد. وی ادامه داد: طی سال های گذشته به ویژه سال ۹۷، رشد قیمت زمین کاملا ملموس مشهود گردید عاملی که سبب شد شاهد رشد ۱۰۰ درصدی قیمت مسکن در کشور باشیم.

عضو انجمن انبوه سازان تهران اظهار نمود: مهم ترین راهکاری که انتظار می رود دولت در دستور کار قرار دهد این است که از انبوه سازان و بخش های خصوصی ساز در راستای تولید مسکن و رونق ساخت و ساز واحد های مسکونی حمایت نماید. وی افزود: چنانچه بخش های خصوصی وارد بازار مسکن شده و در این بازار به ایفای نقش بپردازند خواهیم دید که این بازار چه رونقی را تجربه می کند و شاهد چه شرایط رو به رشدی می شود.

این مقام مسئول در خصوص آینده بازار مسکن اظهار داشت: چنانچه قیمت زمین از سوی مسئولان کنترل نشود، آنگاه مشاهده خواهیم کرد که قیمت مسکن نه تنها کاهش نمی یابد بلکه رشد هم می کند که این فاکتور رشد اجاره بها در فصل تابستان را به همراه خواهد داشت.

محتشم در خصوص طرح مسکن امید این طور صحبت کرد: طرح مسکن مهر به عنوان طرحی شناخته می شود که انبوه سازان مسکن و بخش های خصوصی هر دو حضور دارند تا بتوانند ساخت و ساز واحد های مسکونی را به بهترین شکل ممکن پیش ببرند. به گفته این مقام مسئول، برنامه ریزی های دقیق و مشارکت های همه جانبه بخش های خصوصی و انبوه سازان مسکن موجب شده است شاهد بی نظمی های مسکن مهر در این طرح نباشیم.

عضو انجمن انبوه سازان مسکن عنوان نمود: لازم است که دولت در خصوص طرح مسکن مهر جزئیات دقیق تری منتشر نماید و آئین نامه ها و دستورالعمل های مربوط به آن را جزئی تر هویدا سازد. وی این طور صحبت هایش را ادامه داد: عدم مطرح کردن جزئیات این طرح سبب شده است متقاضیان آن را طرح بی هدفی بدانند و استقبال چندانی از آن نشان ندهند.

محتشم افزود: امید است دولت جلسه های بیشتری را با بخش های خصوصی تشکیل دهد تا اطلاعات کامل تری ارائه نموده و انبوه سازان را به مشارکت در این طرح ترغیب نماید. وی به عنوان عواملی که بر تکمیل سریع تر واحد های مسکونی امید اثرگذارند گفت: چنانچه مشوق ها و تسهیلات مناسبی برای ساخت این دسته از واحد ها در نظر گرفته شود، تکمیل آن جلو می افتد و سریع تر به دست متقاضیان می رسند.

  • منبع خبر : شهرخبر